Moderator: Redaktörer
I-or skrev:petersteindl skrev:Då jag ställer in frekvensgång i basen i rum, då är en parameter som jag beaktar grupplöptid. Fixar man det på rätt sätt så får man det bästa av båda världar.
Mvh
Peter
Mja, eftersom det här huvudsakligen handlar om minimumfassystem, d.v.s. att fasgången/grupplöptiden är direkt kopplad till frekvensgången, så har grupplöptiden bara en indirekt betydelse. Angående hörbarheten för grupplöptid i sig vill jag peka på följande rapporter:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/group-delay-pdf.31763/
https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/52513428/Audibility_of_Loudspeaker_Group_Delay_Characteristics_AAM.pdf
goat76 skrev: ... Det är inte basmängden i sig jag saknar efter EQ-justeringarna efter målkurvan, det är tredimensionaliteten i ljudbilden som tar skada, ljudet blir alltså plattare och förlorar därmed mycket i musikalitet. Jag har alltså inte uttryckt mig något om någon avsaknad av basnivå, så det vore för mig mer intressant om du kunde kommentera det här med avsaknaden av den omsvepande ljudkaraktären som går förlorad i.o.m EQ-justeringarna.
Chopha skrev:goat76 skrev: ... Det är inte basmängden i sig jag saknar efter EQ-justeringarna efter målkurvan, det är tredimensionaliteten i ljudbilden som tar skada, ljudet blir alltså plattare och förlorar därmed mycket i musikalitet. Jag har alltså inte uttryckt mig något om någon avsaknad av basnivå, så det vore för mig mer intressant om du kunde kommentera det här med avsaknaden av den omsvepande ljudkaraktären som går förlorad i.o.m EQ-justeringarna.
Skulle det inte kunna vara så att den ekvalisering som används inte är tillräckligt bra?
Exempelvis så använder jag Audio Hijack på min Mac och eftersom jag ibland mixar och mastrar musik så har jag att par olika VST plug-ins till Logic som jag kan ladda in i Audio Hijack. Så beroende på vilken EQ som jag laddar in och använder för att korrigera < 100 Hz kan resultatet klinga olika, vissa har till och med som USP att klinga med en viss karaktär. Vissa plug-ins är så dåliga att upplevelsen av bredd, djup och höjd helt kan plattas till, likt en kompressor.
Slänger jag in en "70:s Vintage Warm EQ" så behöver jag inte ens börja ekvalisera för att direkt höra att den färgar ljudet.
Så kanske kan det vara så sak att EQn som används inte är 100 % transparant? Vad använder du Goat76?
Själv använder jag Ozone 8 EQ i digital läge (transparant läge) av typen linjär fas.
petersteindl skrev:I-or skrev:petersteindl skrev:Då jag ställer in frekvensgång i basen i rum, då är en parameter som jag beaktar grupplöptid. Fixar man det på rätt sätt så får man det bästa av båda världar.
Mvh
Peter
Mja, eftersom det här huvudsakligen handlar om minimumfassystem, d.v.s. att fasgången/grupplöptiden är direkt kopplad till frekvensgången, så har grupplöptiden bara en indirekt betydelse. Angående hörbarheten för grupplöptid i sig vill jag peka på följande rapporter:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/group-delay-pdf.31763/
https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/52513428/Audibility_of_Loudspeaker_Group_Delay_Characteristics_AAM.pdf
Som jag ser det så är det betydligt fler parametrar involverade gällande basåtergivning i bostadsrums storlek.
I de samtal jag har med lilltroll så säger han att det inte är minimumfassystem eftersom bashögtalare inte är linjära system. Distorsionen är för hög och tar man även hänsyn till hysteres så blir det än mer komplicerat. Man skulle möjligtvis kunna förenkla ekvationerna och då förenklat sett behandla systemet så som det vore strikt minimumfas.
Sedan separerar jag mellan rumsparametrar och ljudkällans parametrar. Sedan tar jag itu med dessa, en i sänder.
Rummet ser jag som ett passivt akustiskt musikinstrument/resonanslåda. Ljudkällan ser jag som en aktiv energitillförare till denna resonanslåda. Sedan skall de passas ihop. Beroende på hur dessa passas ihop så kommer så kommer resonanslådan vara dominant eller mindre dominant. Dessutom skall del av begränsningsytorna som ger rummet behandlas som del av ljudkällan, d v s det sätter den tillförda energin och då kommer ljudkällans placering i förhållande till begränsningsytorna in.
Mvh
Peter
Chopha skrev:goat76 skrev: ... Det är inte basmängden i sig jag saknar efter EQ-justeringarna efter målkurvan, det är tredimensionaliteten i ljudbilden som tar skada, ljudet blir alltså plattare och förlorar därmed mycket i musikalitet. Jag har alltså inte uttryckt mig något om någon avsaknad av basnivå, så det vore för mig mer intressant om du kunde kommentera det här med avsaknaden av den omsvepande ljudkaraktären som går förlorad i.o.m EQ-justeringarna.
Skulle det inte kunna vara så att den ekvalisering som används inte är tillräckligt bra?
Exempelvis så använder jag Audio Hijack på min Mac och eftersom jag ibland mixar och mastrar musik så har jag att par olika VST plug-ins till Logic som jag kan ladda in i Audio Hijack. Så beroende på vilken EQ som jag laddar in och använder för att korrigera < 100 Hz kan resultatet klinga olika, vissa har till och med som USP att klinga med en viss karaktär. Vissa plug-ins är så dåliga att upplevelsen av bredd, djup och höjd helt kan plattas till, likt en kompressor.
Slänger jag in en "70:s Vintage Warm EQ" så behöver jag inte ens börja ekvalisera för att direkt höra att den färgar ljudet.
Så kanske kan det vara så sak att EQn som används inte är 100 % transparant? Vad använder du Goat76?
Själv använder jag Ozone 8 EQ i digital läge (transparant läge) av typen linjär fas.
I-or skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:
Som jag ser det så är det betydligt fler parametrar involverade gällande basåtergivning i bostadsrums storlek.
I de samtal jag har med lilltroll så säger han att det inte är minimumfassystem eftersom bashögtalare inte är linjära system. Distorsionen är för hög och tar man även hänsyn till hysteres så blir det än mer komplicerat. Man skulle möjligtvis kunna förenkla ekvationerna och då förenklat sett behandla systemet så som det vore strikt minimumfas.
Sedan separerar jag mellan rumsparametrar och ljudkällans parametrar. Sedan tar jag itu med dessa, en i sänder.
Rummet ser jag som ett passivt akustiskt musikinstrument/resonanslåda. Ljudkällan ser jag som en aktiv energitillförare till denna resonanslåda. Sedan skall de passas ihop. Beroende på hur dessa passas ihop så kommer så kommer resonanslådan vara dominant eller mindre dominant. Dessutom skall del av begränsningsytorna som ger rummet behandlas som del av ljudkällan, d v s det sätter den tillförda energin och då kommer ljudkällans placering i förhållande till begränsningsytorna in.
Mvh
Peter
Man kan och bör naturligtvis alltid separera de linjära delarna från de olinjära delarna när det gäller systemegenskaper. Självklart kan man driva systemet till klart hörbar olinjär inverkan, men denna yttrar sig mest som orenheter och dynamikbegränsning (hysteres är för övrigt bara ett av alla fenomen som leder till olinjäritet). Man måste upp i ganska omfattande distorsion innan systemet rent perceptuellt tappar minimumfaskopplingen. Alla vetenskapliga undersökningar i ämnet har förstås utförts med vad som för en audiofil är fullt normalt distorderande system.
Om man ska vara riktigt noggrann, så ligger begränsningarna i resonemanget inte alls i olinjäriteter, utan att eftergivliga begränsningsytor medför att man inte fullt ut uppnår minimumfasegenskaper.
Dock är det så, att när eq-korrektionerna blir som störst (d.v.s. i betonghus), har man också egenskaper för begränsningsytorna som ligger mycket nära minimumfas, varför ekvaliseringen fungerar extra väl här.
Ted_B skrev:En ny mätning hos mig med högtalarna längre ifrån väggen, dalarna över 100 Hz minskade ganska ordentligt jämfört med förra mätningen, tycker jag.
Harmans trained listener-kurva är med som jämförelse.
Ser det inte ganska bra ut nu?
Ted_B skrev:Ted_B skrev:En ny mätning hos mig med högtalarna längre ifrån väggen, dalarna över 100 Hz minskade ganska ordentligt jämfört med förra mätningen, tycker jag.
Jag har köpt en RME Adi 2-Dac fs med fembands peq, hur fixar jag till den här kurvan nu för att det ska bli så bra som möjligt?
Högtalarna står där de står, det blir inte bättre placeringsmässigt.
Det jag hör stämmer med mätningarna, det saknas nivå vid 100-300 Hz.
Jag har inte haft ensamtid att lyssna och justera så mycket utan har bara lagt in en höjning om 2 dB med center vid 200 Hz och Q=1, det gör ju underverk för lyssningen, men vad mer kan jag göra?
Ska jag bry mig om de andra avvikelserna, ska jag ändra på den justering jag gjort?
Maarten skrev:Kul!
Du kan ju prova att sänka topparna vid 600 resp 1100 hz något. Inte säkert att det blir bra men kan vara värt att prova (här kan I-or guida bättre hur långt upp som är lämpligt att gå). Basnivån är väl lite mer varierade enligt tycke och smak än andra register så den kan du prova att justera kanske?
Mönstret känns igen i liknande anläggningar i denna tråd och Belker är väl den-av dessa 5~6 som tagit sig an uppgiften och lyckats med justeringarna. Det kan alltså vara en god idé att lära av honom.
Maarten skrev:Kul!
Du kan ju prova att sänka topparna vid 600 resp 1100 hz något. Inte säkert att det blir bra men kan vara värt att prova (här kan I-or guida bättre hur långt upp som är lämpligt att gå). Basnivån är väl lite mer varierade enligt tycke och smak än andra register så den kan du prova att justera kanske?
Mönstret känns igen i liknande anläggningar i denna tråd och Belker är väl den-av dessa 5~6 som tagit sig an uppgiften och lyckats med justeringarna. Det kan alltså vara en god idé att lära av honom.
goat76 skrev:Ted_B skrev:Ted_B skrev:En ny mätning hos mig med högtalarna längre ifrån väggen, dalarna över 100 Hz minskade ganska ordentligt jämfört med förra mätningen, tycker jag.
Jag har köpt en RME Adi 2-Dac fs med fembands peq, hur fixar jag till den här kurvan nu för att det ska bli så bra som möjligt?
Högtalarna står där de står, det blir inte bättre placeringsmässigt.
Det jag hör stämmer med mätningarna, det saknas nivå vid 100-300 Hz.
Jag har inte haft ensamtid att lyssna och justera så mycket utan har bara lagt in en höjning om 2 dB med center vid 200 Hz och Q=1, det gör ju underverk för lyssningen, men vad mer kan jag göra?
Ska jag bry mig om de andra avvikelserna, ska jag ändra på den justering jag gjort?
Ifall din RME har inställningar för "Bass Shelf" kan du ju testa dig fram för att hitta vid vilken frekvens och vilken höjning som låter bäst. Bry dig mer om hur det låter än hur det ser ut.
goat76 skrev:Maarten skrev:Kul!
Har du varit hemma hos Belker och lyssnat?![]()
Det är inte det minsta svårt att justera fram en kurva så att man prickar in Harmans kurva, det enda som krävs är att man har en EQ med tillräckligt många band och sedan justerar-mäter-justerar-mäter... fram till att kurvan är i det närmaste identisk med målkurvan. Men det är inte en garanti för att det kommer låta bra.
Fc 424.0 Hz Gain 3.30 dB Q 2.244
Fc 551.0 Hz Gain -4.50 dB Q 2.229
Fc 793.0 Hz Gain 3.60 dB Q 4.858
Fc 1123 Hz Gain -2.50 dB Q 3.841
Fc 8422 Hz Gain -1.00 dB Q 3.202
Ted_B skrev:Den första känns ju helt off, den höjningen känns som den ligger helt fel???
I-or skrev:Att sänka toppen runt 600 Hz är en bra början, vilket antagligen inte har några påtagliga negativa biverkningar. Dessutom kan man med fördel även jämna ut förloppet 100-400 Hz. Även dalar om ett par dB är klart hörbara i detta frekvensområde om de har en bandbredd om sådär en ters (1/3 oktav).
...
Slutligen kan du också prova att sänka toppen runt 1,1 kHz med någon dB, men detta kan också medföra problem eftersom hörseln har en ganska god förmåga att separera reflektioner från direktljud vid så pass höga frekvenser. Man kan fönstra mätningen för att avgöra om det är direktljudet som avviker och då bör man definitivt åtgärda toppen, men om det handlar om reflektioner är det endast öronen som slutgiltigt kan avgöra vad som är bäst.
SigbergAudio skrev:Kul tråd!
Her er responsen hos meg i øyeblikket:
eljulio skrev:SigbergAudio skrev:Kul tråd!
Her er responsen hos meg i øyeblikket:
Använder du EQ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst