Blindtesta olika Beethoven-treor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Blindtesta olika Beethoven-treor?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-21 18:06

Ja, eller någon annan komposition som det finns många inspelningar av.
-Har något sådant gjorts?

Jag har själv fastnat för några inspelningar. Dock enbart medelst vanlig "tyck-lyssning".
Vad jag vill komma till är om man i ett blindtest skulle fixa att pricka rätt om det handlar om upprepade slumpmässigt ordnade uppspelningar av "Eroican" (=Beethovens trea). Eller skulle man pricka fel?
Säg att man blandar in fyra, fem inspelningar i testet.

Funderingen uppstod nyss, och den bottnar i att jag själv tycker att de flesta inspelningar skiljer sig såpass mycket åt, att det är lätt att skilja dem åt.

Nu menar jag INTE ALLS att testet skulle handla om att svara på sådant som vilken orkester, vilket skivbolag, vilken dirigent det är. Testet skulle bara handla om förmågan att separera inspelningarna.

Reflexioner på detta?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Blindtesta olika Beethoven-treor?

Inläggav Bill50x » 2022-01-21 18:09

Måste erkänna att jag inte har en aning om vad du vill komma fram till. VAD är det du vill va ska ha åsikter om?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-01-21 18:11

Jag har provat! Fast inte med treor, utan med 111:or, dvs B:s sista pianosonat. Jag döpte dem till A,B,C,D,E och F i mitt musiklager med hjälp av en slumpgenerator (fru S.). Jag kunde blint ta ut två av inspelningarna, men inte mer. :oops:

Egentligen ville jag kolla vilken jag tyckte bäst om, men jag kunde inte bestämma mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-21 18:19

Om vi säger såhär, i syfte att undvika komplexitet:

Ponera att jag har fastnat för ett par "Eroicor". Jag tyck-lyssnar mig fram till att jag gillar dem.
Jag tyck-lyssnar mig även fram till att jag ogillar två andra.
Jag är alltså tyck-baserat bestämd på vilka jag gillar och vilka jag ogillar av dessa fyra.

Hur skulle detta falla ut i ett blindtest, tro?

Alltså:
Är det lika svårt att tyck-lyssna sig fram till tilltalande inspelningar som det är att tyck-lyssna sig fram till tilltalande apparater eller högtalare?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-21 18:23

Det är oftast så stor skillnad både i musikaliskt framförande och teknisk kvalitet att man klarar ditt test med en blåtandshögtalare för 300 kr.

Jag har exempelvis hört just Eroican framföras i Stockholms Konserthus av både Stockholmsfilharmonikerna och Chicago Symphony Orchestra under Sir Georg Solti och skillnaden var gigantisk även för ett framförande på plats. Inte bara tempi och tolkning utan även klangen från orkestern var helt annorlunda, framförallt p.g.a. skickligheten hos musikerna, men också eftersom Chicago-musikerna var så många att de knappt rymdes på scenen. 8O

För ca 25 år sedan hörde jag på radion en professor i musikteori som skulle avgöra om det var en dator eller en symfoniorkester som spelade. Han klarade inte testet eftersom han enbart fokuserade på det musikaliska, men det var mycket enkelt att enbart genom ljudkvaliteten avgöra vad som var vad (syntetiserade stråksektioner lät, och låter fortfarande, illa).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-21 18:55

Den här gången måste nog Strmbrg ha ett bakomliggande mål med trådfrågan, kanske är det ett avtramp mot något annat? :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-21 18:57

PerStromgren skrev:Jag har provat! Fast inte med treor, utan med 111:or, dvs B:s sista pianosonat. Jag döpte dem till A,B,C,D,E och F i mitt musiklager med hjälp av en slumpgenerator (fru S.). Jag kunde blint ta ut två av inspelningarna, men inte mer. :oops:

Egentligen ville jag kolla vilken jag tyckte bäst om, men jag kunde inte bestämma mig.

Det är antagligen svårare med pianosonater än symfonier eftersom både de musikaliska och tekniska delarna brukar vara betydligt jämnare här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2022-01-21 19:17

Mycket beror ju på vilket/vilka instrument som stycket framförs på.

Vill man t.ex göra det lätt för sig kan man bl.a välja Bach:s Toccata & Fuga i D dur på orgel. Då kan man både höra olika spelstilar/tolkingar och olika orgelsound.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-21 19:29

goat76 skrev:Den här gången måste nog Strmbrg ha ett bakomliggande mål med trådfrågan, kanske är det ett avtramp mot något annat? :D

Hm, inte vad jag vet. Men man kan ju inte veta allt.
Tanken var endast - såvitt jag känner till - att göra en koppling mellan skillnadshörande mellan apparater och skillnadshörande mellan symfonier.
Valet av just symfonier (eller annan månginstrumenterad musik som det finns massor av inspelningar av) var lite så som I-or påpekar, att med få-instrumenterad musik så blir det mindre skillnader liksom automatiskt. Dvs just MINDRE skillnader, men de behöver därmed inte vara SMÅ.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-21 20:21

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:Den här gången måste nog Strmbrg ha ett bakomliggande mål med trådfrågan, kanske är det ett avtramp mot något annat? :D

Hm, inte vad jag vet. Men man kan ju inte veta allt.
Tanken var endast - såvitt jag känner till - att göra en koppling mellan skillnadshörande mellan apparater och skillnadshörande mellan symfonier.
Valet av just symfonier (eller annan månginstrumenterad musik som det finns massor av inspelningar av) var lite så som I-or påpekar, att med få-instrumenterad musik så blir det mindre skillnader liksom automatiskt. Dvs just MINDRE skillnader, men de behöver därmed inte vara SMÅ.

Men i det här fallet handlar det om helt skilda och unika inspelningar. Det är ju tusentals skillnader vad gäller små som stora detaljer, tydliga skillnader vad gäller tempo och hur detta reglerats av dirigenten, olika konsertsalars kvaliteter, egenskaper och egenheter, inspelningstekniska detaljer som val av mikrofoner och hur dessa placerats vilket på ett tydligt sätt påverkar ration mellan rumsligt ljud och instrumentens direktljud, musikernas sätt att spela sina instrument och mycket mer.
Variablerna för den insatte är naturligtvis tillräckligt stora för att han/hon relativt snabbt ska kunna peka ut sin favoritinspelning av verket, och varför han/hon gillar just den kan vara av vilken som helst av ovanstående orsaker.

Det här hanlar ju om något helt annat än skillnadshörande mellan apparater, det var av den anledningen jag tänkte att du kanske har ett bakomliggande mål med trådfrågan. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-21 20:35

Ja, jo, jag "begriper" såklart att skillnaden mellan "Eroicor" är generellt mycket större än skillnaden mellan "apparater". Förmodligen även än mellan högtalare.

Men ponera sålunda, och nu tänker vi bort framförande-aspekten:
Någon har fått för sig/bildat sig en uppfattning om att skivmärke A har en bra och jämn ljudkvalitet.
Vederbörande har även uppfattningen att skivmärke B oftast låter "dassigt".
Nu utsätter vi vederbörande för ett test där han emellanåt luras att tro att en A-platta spelas, fast det är en B-platta. Kommer vederbörande att gå på finten?

Visst, det går naturligtvis inte att svara på det utan att undersöka saken. Men det kanske är gjort.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-22 05:03

I-or skrev:...

För ca 25 år sedan hörde jag på radion en professor i musikteori som skulle avgöra om det var en dator eller en symfoniorkester som spelade. Han klarade inte testet eftersom han enbart fokuserade på det musikaliska,..

Hm, han fokuserade på "det musikaliska". Han misslyckades med dator/orkester-testet.

Om man då tänker sig testdeltagare som nästan enbart fokuserar på tonkurvan.
-Hur går det för dem i ett test bestående av en symfoni uppspelad med, säg, olika slutsteg?
En påtaglig skillnad mellan slutstegen ligger i presentationen av djupet i sceneriet, de som lyssnar i testet fokuserar inte alls på den aspekten.
De fokuserar på tonkurvan, dess olika spann och kanske även på baskvaliteten - vad blir då resultatet?

Återgå till Generellt om hifi