Hur kan jag ensam påvisa skillnad mellan apparater/hgt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Hur kan jag ensam påvisa skillnad mellan apparater/hgt.

Inläggav Belker » 2022-01-22 11:12

JM skrev:
Almen skrev:
hifi_nirvana skrev:En intressant frågeställning uppkommer då. Vilket är bättre eller sämre. Vilka premisser är det som gäller när man gör valet.

Ja, mycket viktigt här är att lyssningsserien är en slumpad serie, där lyssnaren inte väljer mellan fasta testobjekt A och B, utan där varje enstaka lyssning kan vara på vilket som helst av objekten.

Annars vet man ju inte om man inbillar sig skillnaden.

Håller med. Svante presenterade ett sätt att slumpa normerade ljudsnuttar för utvärdering av apparater till LTS lyssningstest. Möjligen kan någon fixa ett liknande program eller finns det att hitta på nätet? Programmet presenterade de slumpade ljudparen 9 gånger för att minska slumpens inverkan på svaren.

JM

Om det bara handlar om att jämföra ljudfiler finns redan en ”industristandard” i form av ABX till foobar2000.

JM

Inläggav JM » 2022-01-22 11:43

Möjligen kan det gå att jämföra även högtalare hemmavid om en ytterligare person är involverad. Med en ljudtransparent men ej ljustransparent duk mellan testobjekten och lyssnaren samt med ett Svanteliknande program/process kan hyfsat rättvisa jämförelser ske.
Den andra personen skall förflytta de bägge högtalarna mellan två förutbestämda positioner varav en är den position som har uppfattas som bäst. Vilken högtalare som skall placeras i vilken position skall slumpas och vara obekant för lyssnaren/utvärderaren.
På detta sätt vet inte lyssnaren/utvärderaren vilken högtalare är placerad i bästa positionen i rummet vid de olika utvärderingarna.
Ingen kommunikation verbal eller icke verbal får ske mellan högtalarflyttaren eller lyssnaren.
Självklart är ljudnivån normerad med mikrofon i lyssningspositionen och lyssnarens huvud är fixerat i skruvstäds liknande position.
Mellan varje lyssningspar måste högtalarna förflyttas ljudligt under lika lång tid även om högtalarna kommer sluta i samma position enligt slumpen.
Sannolikt bör även lyssningspositionen varieras i några påvisat bra positioner. Mer om lyssningspositions betydelse kommer senare.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2022-01-22 11:46

Belker skrev:
JM skrev:
Almen skrev:Ja, mycket viktigt här är att lyssningsserien är en slumpad serie, där lyssnaren inte väljer mellan fasta testobjekt A och B, utan där varje enstaka lyssning kan vara på vilket som helst av objekten.

Annars vet man ju inte om man inbillar sig skillnaden.

Håller med. Svante presenterade ett sätt att slumpa normerade ljudsnuttar för utvärdering av apparater till LTS lyssningstest. Möjligen kan någon fixa ett liknande program eller finns det att hitta på nätet? Programmet presenterade de slumpade ljudparen 9 gånger för att minska slumpens inverkan på svaren.

JM

Om det bara handlar om att jämföra ljudfiler finns redan en ”industristandard” i form av ABX till foobar2000.

Berätta mer och gärna länkar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-22 12:12

Bättre att Google och t.ex den här videon svarar:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-22 13:11

goat76 skrev:Här på Faktiskt talas det hela tiden om att påvisa skillnad, jämföra och göra blindtester, men hur många är det här som faktiskt gör det när ni utvärderar en eventuell uppgradering? :) ...

Hver gang. Men så byter jag väldigt sällan ut något. DAC-bytet nyssligen var enbart för att få tillgång till avspelning av DSD. Upp till 24/192 går de inte att skilja åt.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi