Moderator: Redaktörer
Zappa skrev:Då var det dags för en ny mätning, som vanligt kör jag utan equalizer. Den tidigare dalen vid 200 Hz är till synes nästan helt eliminerad. Det vore intressant om de som använder PEQ visar kurvan före och efter justeringar. Jag planerar att skaffa basmoduler, antagligen blir det specialbyggda Ino Audio InfraX-6- eller hemmabyggen med t ex Dayton rss390hf-4.
goat76 skrev:Zappa skrev:Då var det dags för en ny mätning, som vanligt kör jag utan equalizer. Den tidigare dalen vid 200 Hz är till synes nästan helt eliminerad. Det vore intressant om de som använder PEQ visar kurvan före och efter justeringar. Jag planerar att skaffa basmoduler, antagligen blir det specialbyggda Ino Audio InfraX-6- eller hemmabyggen med t ex Dayton rss390hf-4.
Hur upplever du bastrummor och liknande med normalt sett mycket energi i det området där du har din svacka (60-150 Hz), låter de återhållsamma på något vis i jämförelse med hur det låter i relativt neutrala hörlurar eller andra referensljudsystem?
Det där är kanske något som kommer lösa sig om du skaffar de där basmodulerna, inte för att jag vet om den där svackan verkligen är ett hörbart problem i ditt lyssningsrum.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:Då var det dags för en ny mätning, som vanligt kör jag utan equalizer. Den tidigare dalen vid 200 Hz är till synes nästan helt eliminerad. Det vore intressant om de som använder PEQ visar kurvan före och efter justeringar. Jag planerar att skaffa basmoduler, antagligen blir det specialbyggda Ino Audio InfraX-6- eller hemmabyggen med t ex Dayton rss390hf-4.
Hur upplever du bastrummor och liknande med normalt sett mycket energi i det området där du har din svacka (60-150 Hz), låter de återhållsamma på något vis i jämförelse med hur det låter i relativt neutrala hörlurar eller andra referensljudsystem?
Det där är kanske något som kommer lösa sig om du skaffar de där basmodulerna, inte för att jag vet om den där svackan verkligen är ett hörbart problem i ditt lyssningsrum.
Högtalarplaceringen som jag provade idag ger ett relativt spinkigt ljud. Basmoduler medger förstås större möjligheter och då fungerar antagligen den uppställningen bra. Normalt står min högtalare annorlunda än vid den här mätningen, dessutom är akustikdämpningen bakom högtalarna tjockare. Nivån vid 80-130 Hz blir då klart starkare men istället djupnar faktiskt dalen mellan 160-230 Hz. Den utställningen låter kort sagt toppen även om mätningen visar en betydande svacka vid 200 Hz som uppenbarligen stör mina ögon mer än öron.
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
Högtalarplaceringen som jag provade idag ger ett relativt spinkigt ljud. Basmoduler medger förstås större möjligheter och då fungerar antagligen den uppställningen bra. Normalt står min högtalare annorlunda än vid den här mätningen, dessutom är akustikdämpningen bakom högtalarna tjockare. Nivån vid 80-130 Hz blir då klart starkare men istället djupnar faktiskt dalen mellan 160-230 Hz. Den utställningen låter kort sagt toppen även om mätningen visar en betydande svacka vid 200 Hz som uppenbarligen stör mina ögon mer än öron.
Det är kanske ett bra exempel på att det faktiskt kan bli ljudmässigt och/eller upplevelsemässigt sämre om man tittar för mycket på den visuella kurvan. Jag kan egentligen bara spekulera i hur det kanske låter hemma hos dig.
goat76 skrev:Det är kanske ett bra exempel på att det faktiskt kan bli ljudmässigt och/eller upplevelsemässigt sämre om man tittar för mycket på den visuella kurvan. Jag kan egentligen bara spekulera i hur det kanske låter hemma hos dig.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:
Det är kanske ett bra exempel på att det faktiskt kan bli ljudmässigt och/eller upplevelsemässigt sämre om man tittar för mycket på den visuella kurvan. Jag kan egentligen bara spekulera i hur det kanske låter hemma hos dig.
Du är välkommen att lyssna så får vi se om dina spekulationer rimmar väl med hur det faktiskt låter.
I-or skrev:goat76 skrev:Det är kanske ett bra exempel på att det faktiskt kan bli ljudmässigt och/eller upplevelsemässigt sämre om man tittar för mycket på den visuella kurvan. Jag kan egentligen bara spekulera i hur det kanske låter hemma hos dig.
Tvärtom, naturligtvis drar återgivningen åt det aningen spinkiga hållet med den frekvensgången. Den övre basen (80-160 Hz) som ger fundamentet i grundtonsområdet har en genomsnittsnivå som ligger ca 3 dB under genomsnittsnivån för mellanregistret (160-1250 Hz). Liknande dalar ser man nästan alltid i frekvensområdet ca 100-300 Hz, framförallt beroende på avstånden från baselementen till rummets närmaste begränsningsytor, vilket medför att nästan alla faktisktianer som inte ekvaliserar tappar värme och tyngd i återgivningen (man bör hålla i minnet att Zappas rum är ordentligt akustikåtgärdat).
eljulio skrev:Fin kurva! Dippen vid 70Hz där. Hur uppfattar du den? Vad har du för rum?
I-or skrev:goat76 skrev:Det är kanske ett bra exempel på att det faktiskt kan bli ljudmässigt och/eller upplevelsemässigt sämre om man tittar för mycket på den visuella kurvan. Jag kan egentligen bara spekulera i hur det kanske låter hemma hos dig.
Tvärtom, naturligtvis drar återgivningen åt det aningen spinkiga hållet med den frekvensgången. Den övre basen (80-160 Hz) som ger fundamentet i grundtonsområdet har en genomsnittsnivå som ligger ca 3 dB under genomsnittsnivån för mellanregistret (160-1250 Hz). Liknande dalar ser man nästan alltid i frekvensområdet ca 100-300 Hz, framförallt beroende på avstånden från baselementen till rummets närmaste begränsningsytor, vilket medför att nästan alla faktisktianer som inte ekvaliserar tappar värme och tyngd i återgivningen (man bör hålla i minnet att Zappas rum är ordentligt akustikåtgärdat).
goat76 skrev:I-or skrev:Tvärtom, naturligtvis drar återgivningen åt det aningen spinkiga hållet med den frekvensgången. Den övre basen (80-160 Hz) som ger fundamentet i grundtonsområdet har en genomsnittsnivå som ligger ca 3 dB under genomsnittsnivån för mellanregistret (160-1250 Hz). Liknande dalar ser man nästan alltid i frekvensområdet ca 100-300 Hz, framförallt beroende på avstånden från baselementen till rummets närmaste begränsningsytor, vilket medför att nästan alla faktisktianer som inte ekvaliserar tappar värme och tyngd i återgivningen (man bör hålla i minnet att Zappas rum är ordentligt akustikåtgärdat).
Det är dock lite av en balansgång i det där frekvensområdet, det är risk för att ljudet kan uppfattas aningen tjockt/"boxy" med en kompensering i det området efter Harman-kurvan, enligt min erfarenhet. Kanske upplevs det inte på det viset om åtgärden är av akustiskt slag?
Tell skrev:Men jag förstår inte den där kurvan, gillar inte tränade lyssnare diskant alls eller? Tycker kurvan för otränade lyssnare ser betydligt trevligare ut i diskanten, o då är jag långt ifrån en otränad lyssnare.
Tell skrev:Men jag förstår inte den där kurvan, gillar inte tränade lyssnare diskant alls eller? Tycker kurvan för otränade lyssnare ser betydligt trevligare ut i diskanten, o då är jag långt ifrån en otränad lyssnare.
I-or skrev:Tell skrev:Men jag förstår inte den där kurvan, gillar inte tränade lyssnare diskant alls eller? Tycker kurvan för otränade lyssnare ser betydligt trevligare ut i diskanten, o då är jag långt ifrån en otränad lyssnare.
Detta är s.k. LTAS-mätningar, d.v.s. mätningar med långt tidsfönster, vilket medför att rumsreflektioner får en stor inverkan på resultaten. Både högtalarnas spridning och rummets efterklangstid minskar med frekvensen, varför diskanten kommer att falla en del i en sådan mätning även för högtalare med konstant frekvensgång på referensaxeln. Dock är det så att hörseln separerar direktljud och rumsbidrag ganska väl över ca 300-500 Hz, vilket medför att direktljudets frekvensgång avgör högtalarens klang här.
Man kan alltså sammanfatta med att en högtalare med någorlunda konstant frekvensgång på referensaxeln och god spridning kommer att mäta ungefär som för Harmans "Trained listeners" i en LTAS-mätning i ett någorlunda normalt lyssningsrum.
I-or skrev:Tell skrev:Men jag förstår inte den där kurvan, gillar inte tränade lyssnare diskant alls eller? Tycker kurvan för otränade lyssnare ser betydligt trevligare ut i diskanten, o då är jag långt ifrån en otränad lyssnare.
Detta är s.k. LTAS-mätningar, d.v.s. mätningar med långt tidsfönster, vilket medför att rumsreflektioner får en stor inverkan på resultaten. Både högtalarnas spridning och rummets efterklangstid minskar med frekvensen, varför diskanten kommer att falla en del i en sådan mätning även för högtalare med konstant frekvensgång på referensaxeln. Dock är det så att hörseln separerar direktljud och rumsbidrag ganska väl över ca 300-500 Hz, vilket medför att direktljudets frekvensgång avgör högtalarens klang här.
Man kan alltså sammanfatta med att en högtalare med någorlunda konstant frekvensgång på referensaxeln och god spridning kommer att mäta ungefär som för Harmans "Trained listeners" i en LTAS-mätning i ett någorlunda normalt lyssningsrum.
dewpo skrev:I-or skrev:Tell skrev:Men jag förstår inte den där kurvan, gillar inte tränade lyssnare diskant alls eller? Tycker kurvan för otränade lyssnare ser betydligt trevligare ut i diskanten, o då är jag långt ifrån en otränad lyssnare.
Om man har högtalare med smalare spridning i diskantområdetBehöver man kompensera för det då? Genom att öka nivån i diskanten?
I-or skrev:dewpo skrev:I-or skrev:
Om man har högtalare med smalare spridning i diskantområdetBehöver man kompensera för det då? Genom att öka nivån i diskanten?
Nej, en sådan högtalare kommer bara att möjligen få ljudsceneriet att lokaliseras något mer mot högtalarna, men detta beror även på begränsningsytornas egenskaper i närheten av högtalaren och var övergången sker till smalare spridning i diskanten. Eventuellt kan man även erhålla en viss klangpåverkan, men då handlar det om större lyssningsavstånd.
I-or skrev:Tvärtom, naturligtvis drar återgivningen åt det aningen spinkiga hållet med den frekvensgången. Den övre basen (80-160 Hz) som ger fundamentet i grundtonsområdet har en genomsnittsnivå som ligger ca 3 dB under genomsnittsnivån för mellanregistret (160-1250 Hz). Liknande dalar ser man nästan alltid i frekvensområdet ca 100-300 Hz, framförallt beroende på avstånden från baselementen till rummets närmaste begränsningsytor, vilket medför att nästan alla faktisktianer som inte ekvaliserar tappar värme och tyngd i återgivningen
Ted_B skrev:Du fick en mer utsträckt dipp nu mellan ca 80-300 Hz.
Tidigare låg du lite lågt mellan 55-150 Hz.
Hur tycker du det låter när du spelar musik?
Jag har också en dipp där som jag peqat upp, det gör stor skillnad för fylligheten i ljudet.
Elfsberg skrev:I-or skrev:Tvärtom, naturligtvis drar återgivningen åt det aningen spinkiga hållet med den frekvensgången. Den övre basen (80-160 Hz) som ger fundamentet i grundtonsområdet har en genomsnittsnivå som ligger ca 3 dB under genomsnittsnivån för mellanregistret (160-1250 Hz). Liknande dalar ser man nästan alltid i frekvensområdet ca 100-300 Hz, framförallt beroende på avstånden från baselementen till rummets närmaste begränsningsytor, vilket medför att nästan alla faktisktianer som inte ekvaliserar tappar värme och tyngd i återgivningen
Ahaa. Är det kanske därför jag upplever bs60 till mina QM60 som ett så otroligt stort lyft. I kombination med CamillaDSP ska tilläggas. Med tillräcklig smoothing är min ekvaliserade kurva inte väldigt långt ifrån den ursprungliga kurvan, men jag skulle vilja påstå att den ekvaliserade produkten har myyycket högre precision i synnerhet i basområdet. Resten upplever jag som "mindre störande" när jag får bort lite av diskanten som jag ofta upplever som mycket påträngande ("elak" skulle min mamma sagt).
För att svara på ursprungliga frågan:
20-400 Hz, +3 dB/oktav
1-20 kHz, -0.5 dB/oktav
Low shelf 100 Hz +1 dB
Just nu.
Zappa skrev:Har du en mätning att visa?
Elfsberg skrev:Zappa skrev:Har du en mätning att visa?
Inte med ekvalisering. Jag har mätningar på höger och vänster kanal separat utan bc60 inkopplad i kedjan. All ekvalisering utgår från dem.
goat76:
Dina vattenfall är inte supersmidiga att läsa av. Jag föreslår att du ändrar tidsfönstret till t ex 500 ms och botten till lyssningsrummets brusgolv.
Elfsberg skrev:Zappa skrev:Har du en mätning att visa?
Inte med ekvalisering. Jag har mätningar på höger och vänster kanal separat utan bc60 inkopplad i kedjan. All ekvalisering utgår från dem.
goat76:
Dina vattenfall är inte supersmidiga att läsa av. Jag föreslår att du ändrar tidsfönstret till t ex 500 ms och botten till lyssningsrummets brusgolv.
goat76 skrev:Elfsberg skrev:Zappa skrev:Har du en mätning att visa?
goat76:
Inte för det jag ville visa vilket är genomskärningen som syns med tidsfönstret till 300 ms. Genomskärningen just vid 300 ms ger den mest tydliga brytpunkten för att förtydliga skillnaden med och utan hörnabsorbenterna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst