Tips angående modifiering av RIAA-förstärkare sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Tips angående modifiering av RIAA-förstärkare sökes

Inläggav ekeponken » 2006-04-02 17:38

Jag är mitt uppe i att modifiera min CD spelare. Ett av "tricken" är att avlasta elektrolytkondensatorerna med mindre kondensatorer. Tror ni denna modifiering är en generell förbättring oavsett var elektrolytkondensatorn sitter?

Jag tänkte nämligen försöka modifiera min riaa-förstärkare och eftersom det finns elektrolyter på kretskortet så vore det kanske en möjlig förbättring av riaa-förstärkaren?

Min riaa-föstärkare är en Creek Obh-8 med den större nätdelen. Creek verkar använda samma kretskort till alla sina riaa-steg, det verkar alltså som att man kan uppgradera en Obh-8 till en Obh-8se.
Alltså undrar jag om det är någon här på forumet som har en Obh-8se och som vet hur den är uppbyggd.

Jag tänkte också byta phono-honorna till förgyllda dito, är det någon som vet var man kan köpa förgyllda phonohonor gjorda för ytmontering på bredden?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-02 20:43

Ja och nej. Elektrolyter är inte lika snabba som andra typer och man kan avkoppla bort störningar och spikar bättre. Likaså om man har elektrolyter i signalvägarna (brrrrrrr!) kan man parallellkoppla med plastkondingar.

Däremot kan man om man har sopiga kondingar som avkoppling och sätter bättre kondingra med lågt R och låg induktans förvärra situationen genom att man har kanske en gammal rôten konding med högt L och en fräsching med lågt R och lågt L. Resultatet kan bli fina svängningsketsar. Istället för lite spikar som slipper igenom börjar det ringa .....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 00:08

Tack för svar. Självsvängning skadar väl inget? det är väl bara att ändra tillbaka till hur det var från början?

Vad är det som är dåligt med att ha elektrolyter i signalvägarna? (detta är alltså inget ifrågasättande)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 09:35

ekeponken skrev:Tack för svar. Självsvängning skadar väl inget? det är väl bara att ändra tillbaka till hur det var från början?

Om dina drivspänningar ringer, är det inte särskilt kul. Skulle kunna påverka ljudåtergivningen. Det exempel jag gav gäller fall där du plötsligt plockar massa ström, och det spänningssprång detta ger, ger hopphov svängningar. Det är kanske mer typiskt för digital kretsar.
Vad är det som är dåligt med att ha elektrolyter i signalvägarna? (detta är alltså inget ifrågasättande)

Kan inte uttömmande svar, men jag tror elektrolyter har genom sin konstruktion begränsad "snabbhet", de funkar lite olika beroende på om du laddar upp dem eller ur dem. En variant är att parallellkoppla med plastkonding.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 11:18

Jag hade tänkt att ha kvar elektrolyterna i riaa:t, dels är de fastlimmade och dels vågar jag inte ändra så mycket. Paralellkoppla med plastkonding, är det att sätta dit en smoother?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 12:25

Jag ser emellanåt att man sätter ett koppel kondingar som är 1/100 av den största. I en avkoppling kan det sitta 1000u ellyt + 10u ellyt + 100n plast.
Sätt nåt litet 10n ... 100n och se vad som händer.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 12:55

Menar du att man helt tar bort den ursprungliga elektrolyten och ersätter denna med en seriekoppling av plastkondensatorer eller menar du att man paralellkopplar plastkondensatorerna (inbördes i serie) med den ursprungliga ellyten?

Någon som vet vad de menar med detta?
Kan man säga vilka förändringar man kan göra på kretskortet?
The SE gain stage uses a cascoded low noise J-FET, instead of a single bi-polar transistor. This enables the input to be DC coupled, removing a capacitor from the signal path. Cascoding increases the gain, especially at high frequencies and therefore improves linearity.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 14:18

Man seriekopplar befintlig med mindre platskonding. Tanken är att platskondingen ska vara bättre på att koppla HF än elektrolyten.

Texten antyder att man använder en J-FET på ingången och på så vis undkommer en bipolär (vanlig) trissa. På köpet kan man strunta i ingångskondingen och köra DC-kopplat.
Den här koppling ökar förstärkningen, framför allt i diskanten vilket ökar lineariteten.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 14:45

Tack för uttydningen, tror du man kan följa den rakt av?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 15:20

ekeponken skrev:Tack för uttydningen, tror du man kan följa den rakt av?

Det är tydligen så det är gjort från början - det är väl en beskrivning på hur steget är konstruerat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-05 15:37

soundbrigade skrev:Man seriekopplar befintlig med mindre platskonding. Tanken är att platskondingen ska vara bättre på att koppla HF än elektrolyten.

Nej, det är väl paralellt med elektrolyten man lägger plastkondingen? Likadant gör man ofta i strömförsörjningar. Vill man helt slopa elektrolyten är det oftast svårt då plastfilmsvarianterna blir stora eller alldeles för tokstora. Sitter det t.ex. en elektrolyt på 100µF i serie med signalvägen lär det oftast inte gå att stoppa dit en plastfilmskonding med samma värde.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 16:26

Skrivfelning - parallellt ska det vara.

Har du schema - då är det lättare att se hur det ser ut. OJ! Det var inte du. Men du ekeponken - har du schema?? :oops:

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 22:53

Nej, jag har inte schemat, tyvärr, och jag har inte hittat nåt på internet heller. I och för sig kanske jag skulle kunna rita upp det själv, men det skulle ta tid och på fredag reser jag bort för en vecka. Kanske kan jag försöka rita något efter det. Tack ändå för all hjälp.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 23:59

Nu har jag googlat efter "creek obh8se schematics" utan resultat. Det sista jag googlade var dock "diy phono pre-amp" och jag slogs av tanken att göra min egna phono-förstärkare. Isåfall är det väl dumt att börja modifiera obh8:an med tanke på framtida ägare.

Soundbrigade har du tips på några riktigt bra phonoförstärkare projekt?
Detta kanske kan bli ett trevligt sommar projekt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-06 19:03

ekeponken skrev:Nu har jag googlat efter "creek obh8se schematics" utan resultat. Det sista jag googlade var dock "diy phono pre-amp" och jag slogs av tanken att göra min egna phono-förstärkare. Isåfall är det väl dumt att börja modifiera obh8:an med tanke på framtida ägare.

Soundbrigade har du tips på några riktigt bra phonoförstärkare projekt?
Detta kanske kan bli ett trevligt sommar projekt.

Arrrrgh!
Jag är rörbög. Har lite scheman men inget jag direkt kan säga "det här skarru bygga".

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-06 22:11

Jag tycker generellt att det låter lite vanskligt att gå in och modda utrustning som man inte har schema till. Det kan vara lite svårt att veta vad man gör och varför. Kanske man genom att avkoppla mer, eller slänga in med kondingar i en kondensatorbank eller byter effekttrissor stör någon sorts "harmoni" i den befntliga designen och man landar med ett sämre resultat än man hade från början.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-07 21:44

soundbrigade skrev:Jag tycker generellt att det låter lite vanskligt att gå in och modda utrustning som man inte har schema till. Det kan vara lite svårt att veta vad man gör och varför. Kanske man genom att avkoppla mer, eller slänga in med kondingar i en kondensatorbank eller byter effekttrissor stör någon sorts "harmoni" i den befntliga designen och man landar med ett sämre resultat än man hade från början.

Jo, jag ar ju lite ute pa hal is, men jag har provat avkoppla min cd-spelare med ett gott resultat och dessutom ar val det varsta man kan roka ut for ogjort arbete.

(inga svenska bokstaver pa grund av polskt tangentbord)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 23:24

ekeponken skrev:(inga svenska bokstaver pa grund av polskt tangentbord)

Co?!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-07 23:25

Ta inte mitt inlägg alltför personligt. Jag har väl blivit för pragmatisk och kör med tesen "Om det funkar - låt 'et va'"

Återgå till DIY-forum