Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jocke skrev:paa skrev:Är väldigt nyfiken på de där organiska formerna.
Ja, någon liten hint hade ju varit kul nu!paa skrev:Förresten, den nya RO4Y-basen som ska kunna funka i 20-25 liters låda skulle väl varit kul att testa i en sån där trevägare.
Vilket monster!
Vilken vadå bas? URL me?
paa skrev:[bild]
Hur ska den önskade spridningen i diskantens nedre frekvensområde egentligen se ut, det verkar ju som man försöker minska spridningsvinkeln lite i det frekvensområdet?
Samtidigt har ju Naqref i en annan tråd påstått att det inte passar med en diskant en ortoakustisk högtalare med waveguide för att begränsa spridningen i sitt nedre frekvensregister (läs DXT-diskanten).
Varför då?
Naqref skrev:paa skrev:Tror ni DXT-konceptet kunde ha några poänger i ortoakustiska eller liknande högtalare?Naqref skrev:Förvisso har DXT-diskanten lite låg känslighet i den översta oktaven men om man tänker sig en mer normal högtalare där man kanske kommer ner till en systemkänslighet på kanske 88dB @ 2.83Vrms @ 1m p g a att man kompencerar lagom mycket för baffelsteget så ligger man inte så långt ifrån. Lägger man dessutom till ett lp-filter med brytpunkt strax över 20kHz så kan man öka känsligheten en aning i översta oktaven.
Nej. Och det skenbart paradoxala är att det beror på att den sprider för bra men inte tillräckligt bra eller rätt. Då är det faktiskt lämpligare med en diskant som sprider sämre eller åtm med ett jämnare fall i större vinklar. Men det finns inget som säger att man inta kan vidareutveckla konceptet eller använda den i en annan systemkonfiguration.
paa skrev:Nej inte helt i alla fall.
Jag förstår kanske att det kan vara problem om diskanten inte sprider tillräckligt i högsta registret, men jag kan inte förstå att problemet är löst om diskanten sprider helt sfäriskt (halvsfäriskt) i nedersta reistret, eftersom diskanten då i alla fall inte sprider perfekt i högsta registret, och basen inte alls matchar diskantens spridning i frekvensområdet runt delningen.
Erik_Johansson skrev:Inte annat än på "pappret". Men skulle gissa att det är 6 mån - 1 år innan det finns tid nog att bygga ett par så komplicerade lådor som de jag har i tankarna. Fullt upp med hus och dotter.
Men nu med justersåg i garaget så finns helt andra möjligheter än när jag byggde de tidigare vilket gör det lockande att komma igång.
/Erik
paa skrev:avr7000 skrev:Hmmm
Jag var och kollade lite när en firma gjorde ett jobb åt mig idag....
Nu ser jag mina trevägare framför mig
Baslådan lika naken och brutal som Eriks, svart som natten, men med baselementets ring, "mellanregisterhornet" och diskantens frontplatta vattenskuret i polerad metall (dolt dämpad med bitumen eller nåt naturligtvis...)
Toppdelen även utförd i något mer organiska former...
Stefan
Var är bilderna?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster