JM skrev:Gula fläckens kikarsynfält på några få grader integreras till en upplevd "bredbild" utifrån senaste 15 s plus tidigare erfarenheter.
https://theconversation.com/everything- ... ion-175577Hörseln har ett praktiskt arbetsminne på ca 5 s förutsatt inga nya okända ljud bryter identifieringen. Hörseln bygger till hög grad jämförelser med tidigare erfarenheter.
Synen kan till skillnad från hörseln oftast scanna om objekten.
Vi hör i realtid och ofta fragmentariskt vilket leder ofta till kvalificerade gissningar.
Det räcker inte med en sinusperiod utan rätt många för att pricka rätt ton.
Men var ligger undre tidsgränsen för ljudupplösningen?
JM
Du har nog också läst en del rapporter om detta. Tyvärr hittar jag nu inga underlag.
Som vanligt är det komplext med hörseln och det sämsta vi kan göra undersökningar med är enskilda toner (sinus:ar).
Av naturliga/fysikaliska skäl är det heller inte görbart att starta/stoppa en ton utan att övertoner skapas.
Tänkte därför komplicera det hela med nedanstående.
Att detektera tonhöjd, är mycket lättare om vi får rejält med övertoner och gärna en transient. Det kan man ju sponant tycka att det är helt naturligt MEN i verkligheten lite "klurigt".
- Vissa musikinstrument har rejält med "uddatoner" såsom 3:e, 5:e, 6:e och 7:e tonen. D v s dessa är inte absolut harmoniskt kopplade till grundtonen.
Spelar vi ett "c" motsvarar t.ex 3:e tonen "f1". (Däremot är 2:a, 4:e och 8:e rent harmoniska d v s alla ä C alltså "c1", "c2" och "c3")
- Transienten från t.ex piano innehåller mängder av toner som inte är kopplade grundtonen vilket hörseln inte hör.
Bastoner (sinus:ar) upp till sådär 80 Hz har vi överhuvudtaget svårt att höra rätt tonhöjd på. Typiskt exempel är fingerspelad kontrabas där bassisten kan spela riktigt "surt" utan att det hörs då starka övertoner saknas. Övriga instrument får basen att låta rätt.
Ett annat exempel är att bastoner på piano är normalt stämt efter övertonerna, grundtonen är lite falsk. Det beror på att stränginstrument inte har rena multiplar av grundtonen som övertoner, strängens styvhet ställer till det.
Så,
-Generellt kan man säga att bastoner kan ljuda hur länge som helst utan att vi detekterar rätt.
- från sådär 200 Hz börjar vi bli bra på tonhöjd och ju högre i frekvens desto snabbare är vi
- vid 8 -10kHz tappar vi känslan helt för tonhöjd
- att vi är snabbare vid högre frekvenser är bara delvis kopplat till antal hörda perioder/cykler.
- Som tur är är vi ganska kassa på snabb detektion, annars hade bl.a pianoanslag låtit kasst.
- Som tur är är rena "sinus:ar ovanligt i naturen /musikinstrumet så vi kan detektera på ett spektra istället för enskild ton.