DSP och DAC:ar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

DSP och DAC:ar

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-01 12:46

Jag har fått lite begagnade prylar att leka med. Funderar på att pröva detta:

dac+psu-2.jpg
dac+psu-2.jpg (503.72 KiB) Visad 763 gånger

Lite osäker på några punkter. Tänkte mig att mata nanoDIGI:n från t.ex. Chromecast Audio via TOSLINK-ingången. Utgångarna kopplas sedan via BNC till DAC:arna.

1. Långa kablar med SPDIF-signal till resp. DAC vid var sin högtalare. Måste de var lika långa? Har ca 4 resp. 2 m till resp. sida.
2. Känns lite osäkert att använda de möjligheter till volymkontroll som finns i nanoDIGI men det kanske inte är någon fara?
3. Om jag bygger in DAC.arna i varsin låda, är det några speciella avstånd mellan nätdel och DAC som behövs?

Lådan jag fick i köpet av nanoDIGI:n har denna montering av DAC:ar och nätdelar. Aluminiumprofilerna är anslutna till skyddsjord men inget mera. Det är alltså 2/3-delar av innehållet i den lådan som jag plockar ut till varsin låda.

4.jpg
4.jpg (545.21 KiB) Visad 763 gånger
Senast redigerad av RogerGustavsson 2022-02-01 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: DSP och DAC:ar

Inläggav sprudel » 2022-02-01 14:29

Aha! Lite kul i stugan! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-01 14:48

Har du fått igång ditt Morello-PEQ?

Börjar bli lite många projekt uppe samtidigt. Gentrukturs Morello-PEQ har legat på is några dagar, är en del kablage som ska lödas där innan provkörning - som jag är lite nervös inför.

Detta projektet går parallellt med min analoga lösning till mitt system. Den analoga lösningen är ett lågpass-filter + Morello-PEQ. I princip nästan samma sak som det jag skissar på här. DSP är det som lockar, för enkelhets skull. Fast det blir då endast digitala källor men det är det mest ändå.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-02-01 15:05

Du får väl slänga in en ADC med. Framtiden är digitala försteg.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-01 15:19

RogerGustavsson skrev:Jag har fått lite begagnade prylar att leka med. Funderar på att pröva detta:

dac+psu-2.jpg

Lite osäker på några punkter. Tänkte mig att mata nanoDIGI:n från t.ex. Chromecast Audio via TOSLINK-ingången. Utgångarna kopplas sedan via BNC till DAC:arna.

1. Långa kablar med SPDIF-signal till resp. DAC vid var sin högtalare. Måste de var lika långa? Har ca 4 resp. 2 m till resp. sida.
2. Känns lite osäkert att använda de möjligheter till volymkontroll som finns i nanoDIGI men det kanske inte är någon fara?
3. Om jag bygger in DAC.arna i varsin låda, är det några speciella avstånd mellan nätdel och DAC som behövs?

Lådan jag fick i köpet av nanoDIGI:n har denna montering av DAC:ar och nätdelar. Aluminiumprofilerna är anslutna till skyddsjord men inget mera. Det är alltså 2/3-delar av innehållet i den lådan som jag plockar ut till varsin låda.

4.jpg

- Nej, kablara behöver inte vara lika långa
- Det ser ut som nätdelarna är "linjära" vilket ger bra föutsättningar. Det skadar aldrig att "tvista" kablar till och från nätdelarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-01 16:33

Ja, det är linjära nätdelar, en för varje DAC. Sitter spänninsregulatorer där och flera på DAC-korten. Även till nanoDIGI följde det med en närmast grotesk stor nätdel med ringkärnetrafo och spänningsregulator.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-02-01 16:44

Roger, är trälådan flamskyddsimpregnerad?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-01 17:03

Det tror jag inte men det sitter 5 mm distanser inunder korten. Kommer att plocka ut kretskorten och sätta dem i andra kabinett. Vill ju ha en låda vid varje slutsteg som är placerade intill högtalarna. Det blir alltså knappt 4 m långa Belden 1855A från Knoppen som ska förses med BNC-don. DSP-enheten hamnar där övrig audioelektronik står idag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-02-01 17:22

RogerGustavsson skrev:Har du fått igång ditt Morello-PEQ?

Börjar bli lite många projekt uppe samtidigt. Gentrukturs Morello-PEQ har legat på is några dagar, är en del kablage som ska lödas där innan provkörning - som jag är lite nervös inför.

Detta projektet går parallellt med min analoga lösning till mitt system. Den analoga lösningen är ett lågpass-filter + Morello-PEQ. I princip nästan samma sak som det jag skissar på här. DSP är det som lockar, för enkelhets skull. Fast det blir då endast digitala källor men det är det mest ändå.

Nej, inte än. Möblerar om hela elektroniken, och ifrågasätter allt. Detta får bli klart först.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till DIY-forum