Vad det handlar om denna gång - från "filosofiska hörnet" - är en reflexion kring förhållningssättet till sitt lyssnande. Eller möjligen till sin anläggning.
Vissa av oss fokuserar på och målar upp beskrivningar av det som hörs, i termer - som jag förstår det - syftar till att beskriva anläggningens ljudliga karaktär.
Taget helt ur luften och utan källhänvisning så kan uttryck som "mer kropp i övre basen", "en lätt romantisk klang", "blommar ut", "värme i övre mellanregistret", "taktfast", "kyligt skimmer", "snabbhet i basen", "härligt musikaliskt" och liknande förekomma. Just dessa formuleringar kanske aldrig har förekommit, men jag hoppas att ni förstår vad jag syftar på ändå.
Det kan vara ett missförstånd från min sida, men min tolkning är alltså att slika beskrivningar inte syftar på den musik som spelas utan på anläggningens karaktär.
Dels fascineras jag av att överhuvudtaget klara av att höra sådant. Dels av slika målande beskrivningar. Dels av att ha det sättet att lyssna på.
Nej, tolka mig nu inte som att jag insinuerar att det skulle vara "fel" eller dumt. Om så vore skulle det vara enklare att bara skriva att jag tycker det.
Däremot förstår jag mig inte på det. Vilket är en helt annan sak. Samtidigt vore det intressant att få mer inblick i det sättet att lyssna på och hur olika lyssnare "funkar".
Nå, själv då.
Jag vill lyssna "rakt igenom" anläggningen och därmed att den skall "hålla sig på mattan".
Den skall vara transparent, skulle väl en del säga.
Ju mer klarhet anläggningen besitter, desto lättare är det att bortse från den. Nu kanske det inte alls krävs att man har den där ytterligt transparenta anläggningen (rummet är såklart även det inkluderat i transparentaspekten). Det som krävs för min del är att jag slipper distraktionen av en anläggningskaraktär som står ivägen för musiken. Det är ju på musiken, inte alls på anläggningen jag vill lyssna!
Ibland undrar jag om jag utvecklat detta förhållningssätt på grund av den musik jag lyssnar på. Den "klassiska" eller snarare den hyfsat rent akustiska och verklighetsexisterande musiken i stort, kanske - säger KANSKE - leder till ett annat synsätt på - eller förhållningssätt till - anläggningen än "artificiell musik" gör.
Som vanligt: Ingen aning. Men en VISS aning har jag nog.
Även om den aningen kan vara fel...