I-or skrev:Vem har påstått att enbart Bernoullis princip ger en flygplansvinge lyftkraft?
Du anar inte hur många det är. Gäller även inom segling, både under och över vattnet.
/DQ-20
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Vem har påstått att enbart Bernoullis princip ger en flygplansvinge lyftkraft?
jansch skrev:Peter,
Denna fråga är för mej väldigt intressant alltå:
Är alltid ljudtryck en skalär enhet eller kan ljudtryck har riktning och därmed beskrivas som en vektor ?
DQ-20 skrev:I-or skrev:Vem har påstått att enbart Bernoullis princip ger en flygplansvinge lyftkraft?
Du anar inte hur många det är. Gäller även inom segling, både under och över vattnet.
/DQ-20
I-or skrev:DQ-20 skrev:I-or skrev:Vem har påstått att enbart Bernoullis princip ger en flygplansvinge lyftkraft?
Du anar inte hur många det är. Gäller även inom segling, både under och över vattnet.
/DQ-20
Min kommentar gällde för detta meningsutbyte, förstås. Det är vanligt att man ser ofullständiga förklaringar till lyftkraft. Huruvida Bernoullis princip (d.v.s. undertrycket på ovansidan av vingen) dominerar för lyftkraftgenereringen beror på vingprofilen, anfallsvinkeln och även på flygkroppens utformning (speciellt för moderna stridsflygplan som får en hel del av lyftkraften härifrån, se bild nedan på ett israeliskt F-15 som förlorade ena vingen men flög ändå).
Man kan lätt förvissa sig om hur kraftfullt undertrycket som verkar mot den konvexa ytan är genom att spola vatten från en kökskran över en sked som man håller som en pendel mellan tummen och pekfingret på kortsidorna av skaftet så att skeden kan rotera mot vattenstrålen. Man kan även prova att spola vatten mot den konkava ytan för att känna hur mycket lyftkraft man får ut av Newtons tredje lag.
Wiki skrev:A common misconception is that the Coandă effect is demonstrated when a stream of tap water flows over the back of a spoon held lightly in the stream and the spoon is pulled into the stream (for example, Massey 1979, Fig 3.12 uses the Coandă effect to explain the deflection of water around a cylinder). While the flow looks very similar to the air flow over the ping pong ball above (if one could see the air flow), the cause is not really the Coandă effect. Here, because it is a flow of water into air, there is little entrainment of the surrounding fluid (the air) into the jet (the stream of water). This particular demonstration is dominated by surface tension. (McLean 2012, Figure 7.3.6 states that the water deflection "actually demonstrates molecular attraction and surface tension.")
I-or skrev:................
Jag tror inte heller att man blir så mycket klokare av att med begränsade förkunskaper studera denna Wikisida: https://en.wikipedia.org/wiki/Lift_(force)
.................
petersteindl skrev:Tippar att TVn står rakt framför diffusorn där Ljudet från TVn går till lyssnaren och sedan vinkelrät mot vägg bakom lyssnaren och reflekteras utan diffusorer vinkelrät tillbaka mot lyssnaren och sedan mot TVn.
I sådant ljudscenario är lyssnaren i ett fält med stående vågor och det gäller alla frekvenser i hela frekvensområdet. Med diffusorer bakom lyssnaren kommer en betydligt mindre andel av ljudet reflekteras direkt till lyssnaren och i det frekvensområde där diffusorn gör nytta så blir det inte stående vågor mellan vägg och ljudkälla d v s där lyssnaren befinner sig.
Kamfiltereffekt i stående våg fältet uppstår utan diffusor.
Samma fenomen gäller centerhögtalare.
Med äggen på varsin sidovägg blir ljudets infallsvinkel mot bakre vägg långt från vinkelrät och jag ser det som en fördel.
Mvh
Peter
I-or skrev:Scrolla ned till cirkulation och Kutta–Joukowski-satsen och se vad du tycker då, eller varför inte Navier-Stokes ekvationer också. Det är lätt att tro att man har förstått strömningsmekanik bara för att bli totalt perplex vid allsköns olika fenomen eller matematiska beskrivningar även efter långvariga studier. För egen del skulle jag aldrig drömma om att påstå annat än att jag bara förstår grunderna inom området.
Jag vet inte om McDonnell Douglas-figuren var grinig eftersom företaget förlorade passagerarflygplanen och sedermera hela bolaget till Boeing, men han tog inte upp hela bakgrunden vid er diskussion. Mätningar visar för många vingprofiler att undertrycket på ovansidan bidrar mer till lyftkraften än övertrycket på undersidan, d.v.s. att det inte är fel att påstå att Bernoullis princip får flygplanet att flyga (nu går det dock inte att helt och hållet separera klassiska Bernoulli-effekter* från effekter relaterade till Newtons rörelselagar, så man måste alltid hålla i minnet att allting hänger ihop).
Det är det inte alls så att en Boeing 747 principiellt inte skulle kunna flyga på de flesta sätt väl med en konventionell vingprofil enbart genom Bernoullis princip, utan man har valt en s.k. superkritisk vingprofil och lagom anfallsvinkel för att optimera strömningsegenskaperna för vingen med hänsyn till att man har en marschhastighet i det transsoniska området (Mach-tal om ca 0,9). Detta ger lägre luftmotstånd och högre stabilitet när strömningen över vingen blir supersonisk med därpå följande stötvågor även om flygplanets hastighet är något under ljudhastigheten. Vingarna är även svepta huvudsakligen för att reducera de problematiska stötvågseffekterna i det transsoniska området, något som tyskarna upptäckte redan på 1930-talet.
Detta har varit en lång utvikning långt i utkanten av akustiken, men stötvågorna för oss tillbaka till akustiken, vilket Peter säkerligen uppskattar. Här kan man även knyta ihop säcken med strömningsakustik, vilket är ett ännu mer komplext område än strömningsmekanik (strömningseffekter med kopplad vågutbredning), där det inte är ovanligt att beräkningarna slår fel med 20-30 dB eller så.
*Bernoullis princip kan ses som energikonservering, där man byter kinetisk energi (hastighet) mot potentiell energi (tryck) eller tvärtom i likhet med t.ex. ett högtalarelement vid resonans, m.a.o. ytterligare återkoppling till (elektro-)akustik.
nasse skrev:Musiken ligger bortom min förmåga att ta till mig, men framförandet, sceniskt men framför allt musikaliskt, var fantastiskt!
petersteindl skrev:Alla verkar hålla med. Mästerverket är världens bästa musik, eller? Ingen säger något annat och u är helt chockad över hur bra det är.
petersteindl skrev:Måste bara flika emellan och rekommendera att ni tar del av detta mästerverk. Månne det vara världens bästa musikstycke?
Mysteries of the macabre (György Ligeti)
MvH
Peter
petersteindl skrev:Måste bara flika emellan och rekommendera att ni tar del av detta mästerverk. Månne det vara världens bästa musikstycke?
Mysteries of the macabre (György Ligeti)
MvH
Peter
petersteindl skrev:Måste bara flika emellan och rekommendera att ni tar del av detta mästerverk. Månne det vara världens bästa musikstycke?
Mysteries of the macabre (György Ligeti)
MvH
Peter
hifi_nirvana skrev:Att publiken applåderade ovanligt mycket beror med största sannolikhet på det så kallade "kejsarens nya kläder syndromet". Den ena applådera värre än den andra för att ge sken av att dom förstår och uppskattar detta verk. I själva verket vill dom bara komma därifrån.
petersteindl skrev:
I Sverige hade vi en mängd tonsättare/kompositörer/tonkonstnärer varav Bengt Hambraeus var en av dem. Han skrev ett stycke musik för orgel som heter Extempore. Så här ser partituret ut.
Det ser inte ut som ett normalt partitur. Hur hittar men ens på en sådan skrift? Partitur är kod. Avkodning sker hos dirigent och/eller solist i samspel. Det finns en mängd olika sätt att uttrycka denna musik på. Organister som har ett stort uttrycksregister kan förstå partituret och därmed avkoda koden och uttrycka sig inom partiturets ramar.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster