Mätningar på OBI T22?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Mätningar på OBI T22?

Inläggav Prozac » 2022-02-13 11:20

I en gammal tråd från 2010 hittade jag dessa intressanta mätningar på OBI T22 gjorda av medlemmen Johan_H. Det är dock begränsat med info om hur de gjordes. Är detta de enda som publicerats på forumet (eller nån annanstans) eller finns det fler?

Infogar de grafer jag hittade nedan:

OBI T22-50cm-0-30-60 gr.jpg
OBI T22-50cm-0-30-60 gr.jpg (42.91 KiB) Visad 1061 gånger

T22-50cm-0-30-60 gr m u skydd.jpg
T22-50cm-0-30-60 gr m u skydd.jpg (39.34 KiB) Visad 1061 gånger

Johan_H skrev:Obi T22oa och spridning i sidled.

Jag antydde tidigare i tråden att jag skulle försöka mäta diskanterna T22 och MT20 för att jämföra spridningen av ljudet.

Jag fick tag på ett par OA5 typ1 på Myrorna, med 7 fungerande MT20 av 8. Jag köpte 2 som reserv och monterade ett av dem. Men när jag skulle använda det sista för mätningen lät det underligt (nåt surrande biljud) och jag har inte mäktat med att försöka fixa det.

Jag fick istället syn på frekvenskurvan på CT62 och tänkte att man kanske kunde jämföra med den.

CT62H

Bild och frekvenskurva nedan är från länken http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8779 i en annan tråd.

[ Bild ]

[ Bild ]

Obi T22oa

Den T22 jag mätt upp nedan har jag klippt bort plåtfoten på, ska sätta den i en av de två Kolboxar som jag byter element i (också annan tråd). Jag har limmat den i en rund monteringsring för att passa i Kolboxens topphål.

Jag blev nyfiken på om skyddsgallret gjorde nån skillnad på ljudet (det gjorde det inte!), därav anledningen till att det ligger bredvid. :)

Kondiametern på T22 är ca 50 mm, och jag valde ett mätavstånd på ca 10 diametrar. 90 dB i diagrammet är godtyckligt valt för att gå att jämföra med CT62s diagram. Skalorna ska vara ungefär lika.

[ Bild ]

[ Bild ]

Av bilderna att döma har CT62 plattare dammskydd än T22 men kanske något grundare kontratt. Kanske är det därför de tycks falla av på olika sätt utanför centrumaxeln?

I denna mätning av T22 faller den inte av fullt lika snabbt vid 60 grader som i min mätning tidigare, se t.ex. ovan.. Detta var dock ett annat element, och dessutom verkar mätningarna bli känsligare för små fel i vinkeln ju längre ut från centrumlinjen man kommer.

Obi T22oa med resp utan skyddsgaller

Här är en jämförelse av T22 med resp utan galler. Det går knappt att se skillnad på kurvorna, kanske hade det blivit likadant med två mätningar efter varandra.

[ Bild ]
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Mätningar på OBI T22?

Inläggav Morello » 2022-02-13 13:05

Vill minnas att carlssonkult har redovisat mätningar också.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Mätningar på OBI T22?

Inläggav jonasp » 2022-02-13 13:31

Ja, här finns lite ytterligare information:

http://www.carlssonkult.se/kondiskanter.aspx
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB