Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Detta är mer än jag vågat hoppas på, håller tummarna för en fortsättning på förstudien.
Det lutar mot en röranläggning i lyssningsrum #2 helt enkelt. Mysigt!
Morello skrev:Jo, men det blir så mycket mer bök rent praktiskt. Man kan ju beställa 2 mm-kort för att få det litet robustare.
BellsnWhistles skrev:Detta är mer än jag vågat hoppas på, håller tummarna för en fortsättning på förstudien.
Morello skrev:Vad har det varit för kort? FR4-substrat (tål cirka 140 C), 2 mm tjocklek med genompläterade vior tål ganska mycket misshandel innan de går sönder.
Morello skrev:Jag tänker mig att kortet skall monteras vertikalt - ett kort per sida.
Det är ju ganska vanligt med AC-glödspänning. Vissa datablad stipulerar 6,3 V +/- 5% samtidigt som nätet tillåts att variera med +/- 10%. Hur noga är detta, egentligen?
Morello skrev:Stråltetroderna kan, om vi bortser från direkt olämplig entaktkoppling, i huvudsak kopplas på två sätt: dels tetrodkoppling med skärmgallren till fix spänning, dels så kallad ultralinjär koppling där exempelvis 40% av anodspänningen återkopplas till skärmgallren. Två saker pekar mot UL-koppling: dels sänker UL-återkoppling THD, dels minskar utgångsimpedansen. Med tetrodkopplade slutrör krävs kopiösa mängder global återkoppling för att nå en rimlig utgångsimpedans om 100-200 mohm, vilket är lågt för ett rörslutsteg, men som jag ser det helt nödvändigt. Nackdelen med UL-koppling är att spänningssvinget på gallrena blir större än vad som varit fallet vid tetrodkoppling; drivsteget måste dimensioneras med omsorg för att kunna leverera +/- 50 V med låg THD.
DQ-20 skrev: Man kan också fundera på hur låg utgångsimpedans som är eftersträvansvärt, givet att det är en rörförstärkare.
/DQ-20
Morello skrev:Hammond saluför en traf som heter 1650 T(A), som bör passa tämligen väl!
Morello skrev:Exempel på katodåterkoppling på sekundären
peterh skrev:Vidare bör slutsteget i sin helhet vara stabilt för alla förekommande laster , det som brukar vara
problemet är svårigheter med capacitiv last och eller varierande impedans hos högtalare.
BellsnWhistles skrev:peterh skrev:Vidare bör slutsteget i sin helhet vara stabilt för alla förekommande laster , det som brukar vara
problemet är svårigheter med capacitiv last och eller varierande impedans hos högtalare.
Är inte rörsteg generellt mindre känsliga för kraftigt kapacitiva impedanser än transistor dito (med avseende på stabilitet, kanske inte frekvensgång)?
BellsnWhistles skrev:peterh skrev:Vidare bör slutsteget i sin helhet vara stabilt för alla förekommande laster , det som brukar vara
Är inte rörsteg generellt mindre känsliga för kraftigt kapacitiva impedanser än transistor dito (med avseende på stabilitet, kanske inte frekvensgång)?
peterh skrev:Bifogar länk till Mercury Magnetics som har en A451 kompatibel trafo ( 120w för 4 6550 rör )
https://www.mercurymagnetics.com/products/?swoof=1&filter_make=dynaco&filter_model=mark-vi&filter_product-type=output-transformer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster