Infrabas. Är det värt besväret?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Infrabas. Är det värt besväret?

Inläggav jonasp » 2022-02-14 09:29

Faktiskt.{se|io} är ett fantastiskt forum med många driftiga medlemmar och därmed ambitiösa anläggningar. Flera av er har byggt stora bassystem, många med basreflex med också många med flertalet slutna lådor.

Alla de högtalarlösningar jag personligen dimensionerat har haft basreflex för lågfrekvensområdet. För de lite större basmodulerna jag har gjort har målsättningen varit att porten bidrar ner till åtminstone 16 Hz (vilket kan innebära att avstämningen i praktiken är en liten bit ovanför). Tittar jag på några praktiska fall så ser man att maximala ljudtrycksnivån ökar med ca 6 dB - 10 dB när jag jämför med motsvarande sluten låda. Å andra sidan får man i många fall plats med två mindre slutna lådor på samma utrymme som den enda basreflexlådan. Om vi nu för diskussionens skull antar att infrabassystemet har halva bruttolådvolymen (stämmer såklart inte i samtliga fall) och att vi har 6-10 dB skillnad i maximal ljudtrycksförmåga runt basreflexens avtämning.

Detta illustreras i följande exempel. Vi har en populär 12" från Scan-Speak. Basreflexen har 120 liter låda, 40% fyllnadsgrad, 20 Hz avstämning. Den slutna lådan har 55 liter volym, 80% fyllnadsgrad vilket ger f0 = 33 Hz och Qtot = 0,58. Exemplen är just exempel och inte förslag på slutgiltiga dimensioneringar. Observera att jag inte har med några rumsbidrag i kurvorna.

infra_vs_basreflex.png
infra_vs_basreflex.png (18.41 KiB) Visad 3695 gånger

Jämför vi maximal ljudtrycksförmåga ser vi att basreflexen är mer kapabel i området från 14,5 -50 Hz. Den maximala skillnaden uppgår till 9 dB (96 vs 105 dB). Men nu var ju infrabasen hälften så stor... så vi gör infrabasmodulen till 110 liter med dubbla element. Då får vi följande:

infra_2_element_vs_1_basreflex.png
infra_2_element_vs_1_basreflex.png (20.14 KiB) Visad 3695 gånger

Nu ser vi att infrabassystemet är bredbandigt mes ljudtryckskapabelt, förutom mellan 16,5 - 28 Hz. Ovanför detta stiger fördelen för infrabassystemet till 6 dB. Som mest är basreflexsystemet 3 dB mer kapabelt än infrabasmodulen vid 24 Hz. Detta är ytterst smalbanding - över 28 Hz är infrabassystemet mer kapabelt. Då kan vi med ovanstående antaganden kan sammanfatta skillnaden mellan infrabassystem och mer konventionell basreflexlösning på följande vis:

- Infrabassystemet har 6 dB högre ljudtrycksförmåga en bit över avstämningen.
- Basreflexsystemet är 3 dB starkare i avstämningens övre området.
- Infrabassystemet har dubbelt så hög elementkostnad.
- Infrabassystemet kan spela 15 dB starkare vid 10 Hz.
- Basreflexsystemet har god ljudtrycksförmåga ner till 17 Hz, därunder faller den dramatiskt
- Infrabassystemet har kortare grupplöptid

Skulle man som vissa föreslår byta varje basreflexmodul mot tre slutna moduler är infrabasen lika bra eller bättre oavsett frekvens.

Men nu till frågan, eller frågorna.

- Är det värt besväret att få mer drag under säg ~17 Hz? Finns det verkligen något spännande där som man vill höra och/eller känna?
- Har man någon nytta av den ökade ljudtrycksförmågan över säg 28 Hz?
- Är den potentiellt lägre termiska kompressionen att eftersträva? (Äts till viss del upp av behovet av ekvalisering vid låga frekvenser)
- Vad vill man helst ha? Busreflex eller slutna lådor?

Alla tankar och svar är välkomna, subjektivt, objektiv. Dela med er av era tankar och erfarenhet så blir jag glad. Reserverar mig för någon tankegroda ovan, sitter med Covid och är lite disig i skallen. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: Infrabas. Är det värt besväret?

Inläggav schmutziger » 2022-02-14 09:49

Några snabba halvdisiga postcovid tankar:
lättare att placera ut flera små lådor för bättre rumsintegrattion.utan att det tar över hela rummet.
Lättare att bygga/konstruera slutna lådor.
Ingen risk för skramlande leksaker som permanetparkerats i basreflexen

För egen del så började jag med 2 o sen 4 basreflex subwoofersar men sen blev jag sambo i lgh med mindre vardagsrum o då prioriterade jag 4 strålande punkter över bastornsorgie.

Nu när jag har ett rum att härja i så är tanken att köra 8st fulinfra lådor. Men jag har än sålänge prioriterat att ha 8st spelande baselement över 4st och gjorde helt sonika hål i bef. Optimala slutna lådor o tryckte i ett element till per låda.
Funkar prima!

Mao slutna lådor är mer förlåtande för att snabbt moddas.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-02-14 09:52

Jag vill väll egentligen bara instämma, jag tar alltid hänsyn till kapacitet i förhållande till lådvolym så just så som du redogör -tänker också jag.

Dessutom tar jag mycket stor hänsyn till storleken på varje låda samt deras formbarhet.
1: Med slutet blir det mindre lådor, typiskt ca 1/2 till 1/3 av lådvolymen mot en portad låda. -detta gör att man lättare kan fördela ut kapaciteten där man vill ha den, för att få ner rummets negativa påverkan.

2: Slutna lådor kan formas mer fritt och kan då lättare byggas för att maximalt nyttja förutsättningarna i ett rum.
Samt för att ta minimalt med golvyta. :)

Sedan är det en bonus att det finns andra positiva effekter med just slutet.
Jag har några gånger upplevs skillnaden mellan lågt avstämt portat och slutet i samma rum och jag föredrar slutet.
Men likväl som man kan föredra slutet så kan man föredra portat, har en god vän som är lika överens som mig gällande skillnaden.
Men han föredrar helt enkelt lösningen med portade lådor och hur det låter. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-02-14 10:10

Jag läser om fyllnadsgrad; ni har väl inte missat avhandlingen som Isidor tipsade om för en tid sedan?

https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01546159/document
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 10:37

Morello skrev:Jag läser om fyllnadsgrad; ni har väl inte missat avhandlingen som Isidor tipsade om för en tid sedan?

Jag är medveten om att Isidor diskuterat detta; fäst ingen vikt vid fyllnadsgraden. Det var bara två snabba dimensioneringar för att illustrera skillnaden i ljudtrycksförmåga. Jag hade lika gärna kunnat mata in 0%.

Avhandlingen förefaller gedigen vid en första anblick. Har inte läst den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-02-14 10:46

Om man inte på något extremt sätt kan lösa det utan att gå till många lådor så resulterar det hela ju i att du hamnar med många lådor... och det har ju ett antal vinster.

Så för att kunna jämföra om infradelen i sig är värt något så måste man ju jämföra med samma antal icke-infra basar. Och då blir frågan.... är det lönt att ha så många om man inte får infra på kuppen?

Min slutsats är att det för mig definitivt varit värt det att satsa på att kunna spela i infraområdet, men om det är just det som är den största vinsten.... nej, det är säkerligen att han många utstrålningspunkter och en kortare slaglängd per bas som är den stora vinsten.

Och skall man då ha det där antalet många.... då faller det (väl?) sig naturligt att ta slutna av volympraktiska skäl om man inte har andra skäl också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2022-02-14 10:56

Tycker det absolut var värt besväret.
Mindre lådor som man kan gömma undan och placera lättare än stora portade lådor.

Jag upplever slutna som lite mera väljudande.
Gick från ProfY-4 understämd infra. Till InfraY-8.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 11:15

jonasp skrev:
Morello skrev:Jag läser om fyllnadsgrad; ni har väl inte missat avhandlingen som Isidor tipsade om för en tid sedan?

Jag är medveten om att Isidor diskuterat detta; fäst ingen vikt vid fyllnadsgraden. Det var bara två snabba dimensioneringar för att illustrera skillnaden i ljudtrycksförmåga. Jag hade lika gärna kunnat mata in 0%.

För den intresserade om isotermisering:
viewtopic.php?f=10&t=70892
viewtopic.php?f=3&t=72407

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-14 11:21

jonasp skrev:

Den del som kan vara intressant för oss går i stora drag ut på att den verkan som moff i lådan har på Fc och Qtc är av övervägande flödesresistiv art och inte "förlustfri" isotermisk. FÖRUTOM möjligen i den allra lägsta infrabasen, där lite isotermisering kunde anas.

Slutsatsen som man kan dra är att man med fördel istället för moff kan åstakomma snarlik påverkan på frekvenskurvan med ekvalisering, som då inte slösar bort effekt på samma vis.

Man kan kontrollera detta om man vill göra det tydligt, något som saknas i avhandlingen, genom att bygga två lådor med identiskt Q, men den ena åstadkommer det genom att vara en liten volym (motsvarande kanske Qtc 0,7) men fylld med moff för att nå Qtc 0,5 och den andra tom och stor nog för att nå Qtc 0,5 på Naturlig väg. Då kan man genom att lägga kurvorna på varandra få en uppfattning om hur stora förluster det rör sig om och om ev. isotermisering i infraområdet är nämnvärd.
Ingen har gjort det än, skall DU bli den förste? :mrgreen:
Senast redigerad av Calleberg 2022-02-14 11:44, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-14 11:22

Jag bytte från två basreflex till fyra slutna (inoY4). Infrakapaciteten är den minsta anledningen. Faktum är att jag EQat bort infra. Jag tycker det lägger ett lock över öronen ibland och maskerar högre frekvenser och orsakar lyssningströtthet. Mitt rum är väldigt tätt och kan trycksättas ordentligt, så om jag ville skulle jag kunna få stigande output till DC, känns det som. Teoretiskt är det ju också en poäng att minska konrörelser och att slippa dränera slutsteg på effekt. Placeringsvänligheten och större lågdistande headroom där det hörs är de stora fördelarna för mig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 11:35

Belker skrev:Jag bytte från två basreflex till fyra slutna (inoY4). Infrakapaciteten är den minsta anledningen. Faktum är att jag EQat bort infra. Jag tycker det lägger ett lock över öronen ibland och maskerar högre frekvenser och orsakar lyssningströtthet. Mitt rum är väldigt tätt och kan trycksättas ordentligt, så om jag ville skulle jag kunna få stigande output till DC, känns det som. Teoretiskt är det ju också en poäng att minska konrörelser och att slippa dränera slutsteg på effekt. Placeringsvänligheten och större lågdistande headroom där det hörs är de stora fördelarna för mig.

Intressant! Men har du egentligen mer dynamisk reserv med 4st slutna 12" än 2st busreflex 12"?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-14 11:53

jonasp skrev:
Belker skrev:Jag bytte från två basreflex till fyra slutna (inoY4). Infrakapaciteten är den minsta anledningen. Faktum är att jag EQat bort infra. Jag tycker det lägger ett lock över öronen ibland och maskerar högre frekvenser och orsakar lyssningströtthet. Mitt rum är väldigt tätt och kan trycksättas ordentligt, så om jag ville skulle jag kunna få stigande output till DC, känns det som. Teoretiskt är det ju också en poäng att minska konrörelser och att slippa dränera slutsteg på effekt. Placeringsvänligheten och större lågdistande headroom där det hörs är de stora fördelarna för mig.

Intressant! Men har du egentligen mer dynamisk reserv med 4st slutna 12" än 2st busreflex 12"?

Nej, observant! Jag bytte från 2x10" basreflex till 4x12" slutet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 12:13

Calleberg skrev:Man kan kontrollera detta om man vill göra det tydligt, något som saknas i avhandlingen, genom att bygga två lådor med identiskt Q, men den ena åstadkommer det genom att vara en liten volym (motsvarande kanske Qtc 0,7) men fylld med moff för att nå Qtc 0,5 och den andra tom och stor nog för att nå Qtc 0,5 på Naturlig väg. Då kan man genom att lägga kurvorna på varandra få en uppfattning om hur stora förluster det rör sig om och om ev. isotermisering i infraområdet är nämnvärd.
Ingen har gjort det än, skall DU bli den förste? :mrgreen:

:mrgreen: Jag passar på den! Inser du förresten hur mycket dämpmaterial du måste pilla ("moffa"?) in för att gå från Qt 0,7 till 0,5? Man kan inte leka med detta i basta till någon reda.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-14 12:39

Allram moffade ju från 1,06 till 0,78, går DET att simulera i basta?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 12:48

Man kan överfylla lådan i basta så det går säkert, vill däremot minnas att den bakomliggande modellen egentligen inte tar någon hänsyn till effekterna av isotermisering mer än för beräkning av effektiv akustisk volym, och kommer två lådor med olika volym där den ena har korrigerad volym via fyllnadsgrad att bete sig exakt lika.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-14 13:02

Nu drog jag i och för sig exemplen på Qtc ur Röven. Man kan lika gärna utgå från ett Qtc på 0,9 och moffa så mycket som går och därefter bygga motsvarande tomlåda och finjustera med tegelsten eller liknande.

Dessutom har säkert varken Svante eller någon annan simuleringsprogrammskreatör läst eller lagt någon signifikans vid Putlands papper.
Senast redigerad av Calleberg 2022-02-14 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 13:06

Ja jag förstod det, men min poäng var att man måste bygga för att bli glad(are)! :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-14 13:09

Just det bygga och sedan MÄTA, hade jag varit en av forats mätkingar hade jag gjort det själv redan, men just vdg. mätandet finns det en för mig ännu relativt outforskad utvecklingspotential. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2022-02-14 13:46

Belker skrev:Faktum är att jag EQat bort infra. Jag tycker det lägger ett lock över öronen ibland och maskerar högre frekvenser och orsakar lyssningströtthet

Är systemet "optimalt" intrimmat om du upplever det så? Vill minnas att jag läst Ingvar uttrycka att han inte rekommenderar att rumphugga infra. Om det kan finnas andra skäl än att det helt enkelt är "synd" att göra så vet jag inte...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-14 14:13

Knuttebaloa skrev:
Belker skrev:Faktum är att jag EQat bort infra. Jag tycker det lägger ett lock över öronen ibland och maskerar högre frekvenser och orsakar lyssningströtthet

Är systemet "optimalt" intrimmat om du upplever det så? Vill minnas att jag läst Ingvar uttrycka att han inte rekommenderar att rumphugga infra. Om det kan finnas andra skäl än att det helt enkelt är "synd" att göra så vet jag inte...

Optimalt vet jag inte. Jag har ingen inframodul i cr80, som jag sedan trimmat ”optimalt”, för att sedan rumphugga.
Allt är uppmätt och inställt utifrån dessa mätningar. En betydligt mer optimal metod än att skruva i filtret och lyssna, om du frågar mig. Sen kan man ju tycka att det är synd att klippa infra när man har det, men som sagt, jag föredrar att lyssna på musik utan. Mitt filmljud går inte genom samma EQ, så där är det fullt blås.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2022-02-14 14:38

Belker skrev:
Knuttebaloa skrev:

Optimalt vet jag inte. Jag har ingen inframodul i cr80, som jag sedan trimmat ”optimalt”, för att sedan rumphugga.
Allt är uppmätt och inställt utifrån dessa mätningar. En betydligt mer optimal metod än att skruva i filtret och lyssna, om du frågar mig. Sen kan man ju tycka att det är synd att klippa infra när man har det, men som sagt, jag föredrar att lyssna på musik utan. Mitt filmljud går inte genom samma EQ, så där är det fullt blås.

Vad är det för musik du lyssnar på som har infrabas? Eller, vilken musik upplever du problem med, om du inte eq:ar bort infra? Se inte mina frågor som ett ifrågasättande av din upplevelse. Jag är bara nyfiken och vill veta mer då jag ibland kan tycka ungefär så som du beskriver om min egen infra. Mitt system är för övrigt inte är optimalt intrimmat, utgår jag ifrån.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-14 14:56

Knuttebaloa skrev:
Belker skrev:
Knuttebaloa skrev:

Vad är det för musik du lyssnar på som har infrabas? Eller, vilken musik upplever du problem med, om du inte eq:ar bort infra? Se inte mina frågor som ett ifrågasättande av din upplevelse. Jag är bara nyfiken och vill veta mer då jag ibland kan tycka ungefär så som du beskriver om min egen infra. Mitt system är för övrigt inte är optimalt intrimmat, utgår jag ifrån.

Ingen fara! Fullt möjligt att jag bara inbillar mig, för som du säger, infra finns normalt inte i musik. Men jag har en resonans på 17 Hz som jag vill undvika, så det är nog mest därför jag lade ett subsonic-filter, om jag minns rätt. Fan, nu måste jag ju ta och mäta igen. Tänk om det inte är optimalt!? :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-14 15:21

Jag ser en del ofullständiga resonemang ovan. Om kavitetsvolymen är konstant kommer basreflexkonstruktionen alltid att utgöra det effektivare valet, både vad gäller verkningsgrad och luftpumpningskapacitet (undantaget frekvenser under avstämningsfrekvensen). Allt annat lika, kan en basreflexlåda alltså göras mindre än en sluten dito under förutsättning att porten får plats, vilket den gör om man förstår att kröka den på rätt sätt eller att utforma lådan på lämpligt sätt.

För övrigt kan man gärna offra en del kavitetsvolym som kompenseras med ekvalisering och billig klass D-effekt vare sig man väljer basreflex eller slutet. Det är fortfarande alldeles för vanligt att man tänker på frekvensgång i passiva termer.

Nedan illustreras resonemanget med ett 12"-element och en kavitetsvolym om ganska beskedliga 70 liter (de svarta heldragna kurvorna representerar maximal ljudtrycksnivå i frifält för basreflex och sluten låda):

basreflex-sluten.png
basreflex-sluten.png (34.24 KiB) Visad 3440 gånger

Man ser att över ca 17,5 Hz är den maximala ljudtrycksnivån upp till 11 dB högre i basreflexfallet. Detta betyder att man behöver nästan 4 slutna lådor (och 4 element) för att matcha den enda basreflexlådan där skillnaden är som störst. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 15:31

Fast nu undviker du frågan lite grann I-or. Vi vet alla (tror jag) att maximal ljudtrycksförmåga per volymenhet får man med basreflex. Men i ditt eget exempel ser vi även att den slutna lådan är avsevärt mycket mer kapabel vid 10 Hz. Och det är den kompromissen som diskussionen egentligen handlar om. Och frågan om programmaterialet (beror såklart på vad man spelar upp) innehåller något relevant under 17,5 Hz. Därvidlag är jag tveksam, men jag undrar som sagt vad "panelen" tycker.

Jag använde förresten parametrarna från 30W/4558 i mitt exempel.

Vad har du för port och avstämningsfrekvens i ditt exempel?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 15:38

Tillägg till ovanstående. Helt enig med I-or om att inte optimera efter "passiv" frekvensgång! Oavsett vilken dimensionering man gör måste man ju ändå ekvalisera om man bara flyttar högtalaren från öppen planlösning till litet rum...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-14 15:54

Portens max ljudtrycksförmåga (bidrag) ökar väl dessutom med reducerad porthastighet/större portarea alternativt slitsport?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-14 16:01

För mig är det bekvämlighet/bristande kompetens också. Det är lättare att tygla slutet med brute force (watt och eq), även om en optimal basreflex kanske är en elegantare teknisk lösning. Särskilt i mitt fall, där infra inte är prio.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 16:04

Glebster skrev:Portens max ljudtrycksförmåga (bidrag) ökar väl dessutom med reducerad porthastighet/större portarea alternativt slitsport?

Ja, det stämmer. Och med en korrekt utformad slitsport kan man komma undan med en mindre area, vilket är viktigt i en mindre basreflexlåda ety porten annars tenderar bli för lång. T ex 70 liters låda med 20 Hz avstämning tarvar en lång port och riskerar att bli en dålig kompromiss om man inte har koll.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-14 16:05

jonasp skrev:Fast nu undviker du frågan lite grann I-or. Vi vet alla (tror jag) att maximal ljudtrycksförmåga per volymenhet får man med basreflex. Men i ditt eget exempel ser vi även att den slutna lådan är avsevärt mycket mer kapabel vid 10 Hz. Och det är den kompromissen som diskussionen egentligen handlar om. Och frågan om programmaterialet (beror såklart på vad man spelar upp) innehåller något relevant under 17,5 Hz. Därvidlag är jag tveksam, men jag undrar som sagt vad "panelen" tycker.

Jag använde förresten parametrarna från 30W/4558 i mitt exempel.

Vad har du för port och avstämningsfrekvens i ditt exempel?

Mitt inlägg handlade naturligtvis inte om grundfrågan, utan behandlade endast de grundfysikaliska förutsättningarna. Det är många som har missförstått detta.

När det gäller ljudtryckskapacitet under sådär 17 Hz, så är detta i princip enbart en fråga för hemmabioområdet (även det naturligtvis finns en och annan musikinspelning med ljudeffekter som kanoner och åskväder eller någon extremt lågfrekvent synth). Vissa filmer har en helt överdj-vlig infrabas även om det är ganska ovanligt. Detta är lite kul också eftersom det endast är specialbiografer som kan återge så pass låga frekvenser. Typiska biografhögtalare rullar av under ca 35 Hz.

Ökad ljudtryckskapacitet i lågbasen (20-40 Hz) är definitivt av godo eftersom det finns massor av frekvensinnehåll här framförallt för populärmusik och detta är även någonting som har ökat betydligt de senaste 20 åren eller så.

Termisk kompression är nästan alltid en icke-fråga (annat än i PA-sammanhang och för portabelt ljud) eftersom toppfaktorerna är höga och systemen bara under kortare perioder drivs riktigt hårt. Mycket små slutna system med kraftfulla klass D-förstärkare kan dock uppvisa märkbar termisk kompression.

Basreflex eller slutet? Tja, vem vill ha större kavitetsvolym, fler element och fler förstärkare om man klarar sig med mindre/färre? Även om man vill ha maximala prestanda i infraoktaven (10-20 Hz), kan man optimera systemet med basreflex.

Porten i exemplet är av slitstyp, portresonansfrekvensen är 24,6 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-14 16:24

På tal om infrabasreflex kan mina egna basmoduler (som har basreflex) ställas in på 13 Hz avstämning. 8) Tyvärr är porten långt från optimal. :|

Nästa

Återgå till Generellt om hifi