Kul att du startar en tråd om akustik just nu, jag har de senaste dagarna funderat en hel del på att ta itu med ett par specifika problem vad gäller akustiken i mitt rum.
I det stora hela är jag väldigt nöjd med hur det låter i rummet, det är ett vanligt vardagsrum och de akustiska åtgärder jag gjort har förutom ljudliga förbättringar även haft kravet att det också ska se estetiskt tilltalande ut, så inga äggkartonger på väggarna.
En rejält tjock ryamatta på 2,5 x 3,5 meter har gett det absolut största lyftet för ljudet. Andra saker som tygsoffa, massor med kuddar, tjocka gardiner och två hyfsat diskreta absorbenter har även de bidragit till lagomt kort efterklang, utan att död-dämpa rummet.
Efterklangen verkar enligt REW ligga under 290 ms iallafall ner till 87 Hz, sen händer det massor med grejer!
Jag har ju mina bergstoppar vid 39 Hz och 66 Hz vid mätning från lyssningsplats av vänster högtalare, men vid mätning av höger högtalare är det dock endast toppen runt 39 Hz som är problematisk. Orsaken till detta är naturligtvis att jag inte har en fullt asymetrisk uppställning av högtalarna i rummet, även det en liten kompromiss för att möbleringen i rummet blir estetiskt mer tilltalande och inger en högre mysfaktor.

Vänster högtalare mätt från lyssningsplats:

- Oct 7 LEFT SPEAKER WATERFALL Time Range 290 ms.jpg (792.32 KiB) Visad 18425 gånger
Höger högtalare mätt från lyssningsplats:

- Oct 7 RIGHT SPEAKER WATERFALL Time Range 290 ms.jpg (796.93 KiB) Visad 18425 gånger
Det jag har funderat på är att införskaffa mig ett gäng "Scopus Tuned Membrane Bass Traps" från GIK Acoustics.
https://gikacoustics.eu/product/gik-aco ... -trap-t70/ Dels har de en variant som är specifikt anpassad för omkring 40 Hz, och en annan som är anpassad för runt 70 Hz, vilket verkar passa in väl med mina baspucklar. Denna typ av bass trap ska dock göra allra bäst nytta om de placeras där "tryck maxima" (heter det så?) för dessa frekvenser uppstår i rummet, vilket naturligtvis kan försvåra en estetisk tilltalande placering. Jag funderar på att spela upp dessa problemfrekvenser och helt enkelt lyssna mig till var det låter starkast.
Ni som är duktiga på akustik får gärna berätta om dessa bass traps är bu, bä eller bra. Och hur många av dessa skulle man behöva för att råda bot på baspucklarna i mitt vardagsrum?
Kanske finns det någon annan typ som både är effektivare och samtidigt gör sig bra i ett fint vardagsrum?