Jag har en massa högtalarelement över som jag tänkte bygga något skoj med, och jag har aldrig provat att bygga tappade horn så det skulle vara kul att prova på.
Men hur integrerar man en baslåda i form av ett tappat horn som ska spela upp till 100-ish Hz med en basreflexlåda som ska spela över 100-ish Hz ?
jag har simulerat lite på de tänka elementen och det ser väl inte helt värdelöst ut, men det tappade hornet är simulerat i Hornresp och basreflexlådan är simulerad i Basta så det går ju inte att se summeringen så som man normalt sett kan i Basta.
kollar man lite på hur fasen ser ut vid den tänkta delningen så ser det inte helt omöjligt ut ändå, hoppas jag...

I topparna är det tänkt att ha två st parallellkopplade Seas P17REX / H416 i en 30-liters låda avstämd till 65Hz och högpassdelade vid 100Hz, 4e ordningen.
Och i det tappade hornet sitter det en "Fynda 10" eller Teczone WF10020 som de verkar heta egentligen.
Lågpassdelade vid 80Hz, 6e ordningen så simulerar dom såhär.
Group delay för hornet är ju lite högre än önskvärt kanske men det bör ju inte ställa till det när det gäller integrationen mellan de två?
Tankar, idéer?