Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Kull att du kör på i sådan rasande takt Maarten!
Men har du verkligen fått till mitt filter ordengtligt?
Basfiltret ser lite flackt ut bla.
Som jonasp skriver så prioriterade jag jämnhet totalt sett och en jämn eneregikurva ist ultrarakt i 0gr son jonasp.
Titta på offaxis på jonasp förslag kring 2khz och mitt så synas det stora skillnader.
Tror eg vare sig jonas eller jag är nöjda dåå diskanten ffa inte gör det lätt för osss.
Erik_Johansson skrev:@Maarten: Vill du för skojs skull prova BC25TG15-04 med sin pyttelilla waveguide så kommer jag gärna förbi och lämnar ett par. Annars följer jag tråden vidare med stort intresse.
/Erik
Erik_Johansson skrev:Jag tyckte att din simulering såg extremt lovande ut givet mina egna preferenser samt de något begränsande förutsättningarna som du nämner. Tycker också det låter konstigt om den dimensioneringen du visade (förutsatt att din simulering stämmer med verkligheten det vill säga) skulle låta märkbart tillbakadraget med såpass jämn energi som du ändå verkar lyckats få till genom delningen.
/Erik
jonasp skrev:Jag tror filterna bättre testas med emulering i LspCAD än EKIO, filterna blir väldigt annorlunda när man tar bort interaktionen med impedansen.
schmutziger skrev:Kull att du kör på i sådan rasande takt Maarten!
Men har du verkligen fått till mitt filter ordengtligt?
Basfiltret ser lite flackt ut bla.
Som jonasp skriver så prioriterade jag jämnhet totalt sett och en jämn eneregikurva ist ultrarakt i 0gr son jonasp.
Titta på offaxis på jonasp förslag kring 2khz och mitt så synas det stora skillnader.
Tror eg vare sig jonas eller jag är nöjda dåå diskanten ffa inte gör det lätt för osss.
Maarten skrev:jonasp skrev:Jag tror filterna bättre testas med emulering i LspCAD än EKIO, filterna blir väldigt annorlunda när man tar bort interaktionen med impedansen.
Jag kanske missförstår vad du syftar på men den aktiva delningen interagerar ju inte med impedansen eftersom en förstärkare sitter emellan (lite utgångsimpedans där dock).
jonasp skrev:Maarten skrev:jonasp skrev:Jag tror filterna bättre testas med emulering i LspCAD än EKIO, filterna blir väldigt annorlunda när man tar bort interaktionen med impedansen.
Jag kanske missförstår vad du syftar på men den aktiva delningen interagerar ju inte med impedansen eftersom en förstärkare sitter emellan (lite utgångsimpedans där dock).
Jag menar: eftersom du "återskapar" överföringsfunktionen i EKIO blir den inte exakt lika det passiva filtrets överföringsfunktion då den sistnämnda interagerar med impedansen. Hade du "lyssnat på filterna" med LspCAD blir de ju exakt lika vad vi har suttit och klottrar ihop på våra respektive kammare.
jonasp skrev:Till alla:
Nå, sedan är jag intresserad av era filosofier när ni designar filter. Schmutzi gjorde ett lite sluttande filter med hård prioritering av off-axis. Många DIY-byggare designar avsiktligt en frekvensgång som även rakt fram faller mot högre frekvenser. Det är inte så att undertecknad är ointresserad av spridningsegenskaperna, tvärt om, men jag har ett stenhårt mål på spikrak frekvensgång rakt fram. Sen får man dra och slita lite i den för att kompromissa om man t ex som här eventuellt har lite väl bra drag runt 2 kHz.
Maarten skrev:Intressant fråga! Själv har jag ingen erfarenhet och därför ingen filosofi. Hat tänkt att det Floyd och I-or skrivit låter vettigt.
Herr Erik gillar Power-responsen tror jag.
Skulle vara intressant att höra andras tankar.
jonasp skrev:Nå, sedan är jag intresserad av era filosofier när ni designar filter.
I-or skrev:Som synes ovan är skillnaderna för olika bafflar långt ifrån försumbara och den mindre baffeln sprider upp till 5 dB sämre vid både 40 och 60 grader horisontellt.
Riktningsindex är ett ganska grovt mått och dessutom stämmer de förenklade beräkningarna ganska illa i VituixCAD, vilket har konstaterats tidigare.
Johan_Lindroos skrev:Var det bara jag som tyckte det var mycket god överensstämmelse mellan Mårtens baffelberäkning i Sventes Edge jämfört med mätningarna? Kolla ovan. Svantes Edge ser jag som något man kan labba med som en utgångspunkt i alla fall.
jonasp skrev:I-or skrev:Som synes ovan är skillnaderna för olika bafflar långt ifrån försumbara och den mindre baffeln sprider upp till 5 dB sämre vid både 40 och 60 grader horisontellt.
Riktningsindex är ett ganska grovt mått och dessutom stämmer de förenklade beräkningarna ganska illa i VituixCAD, vilket har konstaterats tidigare.
Ja, en bredare baffel hjälper definitivt här. Eller en vågledare på diskanten. Vad är det som stämmer illa i VituixCAD? Om man har mätt på en riktig baffel i flera riktningar och matar in stämmer väl summeringen ganska väl? (Det är åtminstone min bild från praktiska experiment)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster