Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:I-or, finns det ett enklare sätt att modellera den där baffeleffekten utan att tillgripa finita-elementmetoden?
Mer specifikt, kan ett enkelt script som räknas på gångvägsskillnad vara av värde? T ex med en diffraktionskoefficient på ca -0.5?
I-or skrev:För fullständighets skull, så här fina horisontella förstareflektioner erhåller man om man rundar kanterna ordentligt:
jonasp skrev:Johan_Lindroos skrev:Var det bara jag som tyckte det var mycket god överensstämmelse mellan Mårtens baffelberäkning i Sventes Edge jämfört med mätningarna? Kolla ovan. Svantes Edge ser jag som något man kan labba med som en utgångspunkt i alla fall.
Håller helt med! Men nu var jag ute efter off-axis.
jonasp skrev:För övrigt ser man de effekter som I-or visar tydligt om man tittar på mätningar på några av Magicos nyare högtalare med stor baffel - de saknar till stor del den ojämna frekvensgången åt sidan trots att vågledare ej används i diskanten.
Så Maarten, du har inget val, du måste göra en jättefet trevägare!![]()
petersteindl skrev:Jag brukar kolla vertikal spridning/frekvensgång då jag flyttar domediskanten så nära kanten upptill som det bara går. Då brukar det bli bättre.
Johan_Lindroos skrev:Var det bara jag som tyckte det var mycket god överensstämmelse mellan Mårtens baffelberäkning i Sventes Edge jämfört med mätningarna? Kolla ovan. Svantes Edge ser jag som något man kan labba med som en utgångspunkt i alla fall.
I-or skrev:Om man ska ta med diffraktionseffekter för mottagarpositioner i olika vinklar utan att gå över till en fullständig lösning av vågekvationen som i FEM/BEM, måste man nog i praktiken lägga punktkällor längs ränderna. Detta ger en approximativ lösning som Svante tillämpade med framgång i programmet Edge. Jag jämförde resultaten mot en full FEM-lösning och vill minnas att de stämde inom +/- 1,5 dB åtminstone för inte alltför branta vinklar (när man närmar sig 90 graders vinkel eller mer, d.v.s. strålning bakåt, stämmer inte den förenklade beskrivningen särskilt väl längre).
Dessutom måste man i en lite mer avancerad modell för högre frekvenser även inkludera riktverkan för elementen, vilket man kanske gör enklast numeriskt med punktkällor utspridda över den strålande arean. viewtopic.php?f=10&t=72378&p=2194930&hilit=edge#p2194930
I-or skrev: ...
2. Det är mycket svårt att räkna så noggrannt att man får detta att stämma. Förenklad diffraktionsberäkning som i t.ex. Edge stämmer rimligt väl, men inte tillräckligt väl för att få detta att fungera i praktiken. Man vill helst slippa tillverka ett halvdussin prototyper.
3. Om man medvetet vill skapa denna vågighet för spridningens skull får man också en vågighet i frekvensgången on-axis som antagligen är mer problematisk än en något varierande spridning kring delningsfrekvensen.
Programmet Edge kan vara ett bra hjälpmedel för en första approximation till hur spridningen kommer att se ut... viewtopic.php?f=3&t=71518&p=2155094&hilit=edge#p2155094
Maarten skrev:. . .petersteindl skrev:Jag brukar kolla vertikal spridning/frekvensgång då jag flyttar domediskanten så nära kanten upptill som det bara går. Då brukar det bli bättre.
Det har jag märkt och just nu sitter diskanten högst upp, 6 cm från toppkant till centrum, från att i testlådan suttit längre ner, 15 cm från toppkant till centrum (de som mätfilerna är gjorda med).
. . .
Maarten skrev:Japp, tittade på pK-lösningen för ett par veckor sedan. Noterade då också att elementen sitter nära, med basen lite överlappande. Den lösningen har tett sig allt mer attraktiv när jag filat och simulerat pga att man för möjlighet att minimera lobing.
Lägg till en liten uppåtvinkling för att balansera golv och takreflex och kanske även en inåtvinkling enligt alla resonemang här på faktiskt,... ja nåt i den stilen har jag funderat över.
Sen tillkommer detta med väggplacering in också. Gillar ju att man slipper dämpa bort ett antal db, samt att grejerna kommer mer ur vägen i rummet. Lägg även till minskad SBIR.
Maarten skrev:jonasp skrev:För övrigt ser man de effekter som I-or visar tydligt om man tittar på mätningar på några av Magicos nyare högtalare med stor baffel - de saknar till stor del den ojämna frekvensgången åt sidan trots att vågledare ej används i diskanten.
Så Maarten, du har inget val, du måste göra en jättefet trevägare!![]()
Jo, en trevägare ligger i bakre synapsen. Fast inte jättefet. Gillar lagom. Optimerad.
galder skrev:Perlistens lösning på att ha stor baffelkantradie på smala kabinett är i mitt tycke en elegant idé att komma runt problemet med fet midja.
https://www.perlistenaudio.com/products/s7t/
galder skrev:Det var någonting så här jag trodde dessa högtalare kunde betraktas att prestera vad gäller kantdiffraktion/"smal midja".
Saxat ur nedanstående recension. (Sida 2 har bättre, tydligare information angående basen).
"The curvature outside of the driver mounts should help to alleviate baffle diffraction as well as make the S7t look sleeker."
https://www.audioholics.com/tower-speak ... listen-s7t
galder skrev:Det var någonting så här jag trodde dessa högtalare kunde betraktas att prestera vad gäller kantdiffraktion/"smal midja".
Saxat ur nedanstående recension. (Sida 2 har bättre, tydligare information angående basen).
"The curvature outside of the driver mounts should help to alleviate baffle diffraction as well as make the S7t look sleeker."
https://www.audioholics.com/tower-speak ... listen-s7t
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 232 gäster