Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
radelius skrev:Och hur gjorde du med delningen mellan top och bas?
jonasp skrev:Baselementen bör vara seriekopplade med en kondensator över det ena. Kondensatorn får rätt stort värde så du får nog räkna med att det blir antingen en bipolär elektrolyt eller en svindyr komponent. Sen bör du kolla så att kondensatorn inte kommer att påverka filterfunktionen - bör den inte nämnvärt göra om den bara är tillräckligt långt ner i frekvens men jag vet ju inte hur .N-filtret ser ut så det är lite spekulation.
Men du måste koppla in det extra baselementet "inuti" det befintliga filtret. Kopplingen som du ritat den fungerar inte.
jonasp skrev:Jag vill bara säkerställa att extrabasen med konding är seriekopplad med basen i OA51.N i Stefans schema? Så jag inte lurar dig?
avr7000 skrev:Att köra slutet på stativet är eg. ingen bra idé...
Tanken är att OA51.N baselement och stativ element skall dela på jobbet i basen och sänka dist.
1. De bör då ha samma betingelser (basreflex avstämd på samma sätt).
2.Att dela vid 80 är ingen bra idé heller då det är delvis att elda för kråkorna då stativet delar vid typ 70 Hz, 6 dB/oktav
schmutziger skrev:Bra jobbaat RMA! Om du tycker att ljudet blir lite mulligare så kan du prova att vända stativet upp o ner så att den inte får riktigt lika mycket golv stöd. Har för mig att mab får rätt mycket extra om elementet är för nära golv/vägg.
schmutziger skrev:avr7000 skrev:Att köra slutet på stativet är eg. ingen bra idé...
Tanken är att OA51.N baselement och stativ element skall dela på jobbet i basen och sänka dist.
1. De bör då ha samma betingelser (basreflex avstämd på samma sätt).
2.Att dela vid 80 är ingen bra idé heller då det är delvis att elda för kråkorna då stativet delar vid typ 70 Hz, 6 dB/oktav
1. En strumpa eller två löser ju den pucken.
2. Varför valde du att dela den vid 70hz? Då missar du ju möjligheten till att mitigera 300hz problematiken?
Vad är det som gör att det inte går att göra såsom ts skriver? Särskilt om den delas så lågt. Det är ju inte som att basspolen har börjat påverka, om man adderar ett filter på .5 basen med då? Bör ju nästan räcka med spolen
schmutziger skrev:Bra jobbaat RMA! Om du tycker att ljudet blir lite mulligare så kan du prova att vända stativet upp o ner så att den inte får riktigt lika mycket golv stöd. Har för mig att mab får rätt mycket extra om elementet är för nära golv/vägg.
avr7000 skrev:Att köra slutet på stativet är eg. ingen bra idé...
De bör då ha samma betingelser (basreflex avstämd på samma sätt).
Att dela vid 80 är ingen bra idé heller då det är delvis att elda för kråkorna då stativet delar vid typ 70 Hz, 6 dB/oktav
jonasp skrev:Använder oa51.N 4-ohms eller 8-ohms-elementet från Wavecor?
jonasp skrev:Ja, då måste man ju i praktiken göra en seriekoppling som i Larsen 8.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster