Belker skrev:Man ska ha realistiska förväntningar här. Jag hade sex 190mm rör i mitt lilla rum. De gjorde marginell skillnad. Som en lätt krusning vid mätning. Jag har även en 400 l Helmholtz. Den her lite mer effekt, men ändå inte tillräckligt. Rören har jag numera fyllt med isolering och sågat en massa slitsar i, så de bildar en sorts runda BAD diffussorer/absorbenter. Och som stativ för surrounder. Rören har också en del hyss (resonanser) för sig högre upp i frekvens, för man vill inte dämpa dem för mycket. EQ ger skillnad på riktigt, om man inte har plats för några kubik absorbenter. Men visst, det är billigt att prova. Men gratislunch osv…
Jag använder ju också EQ, jag tycker dock inte att det låter speciellt bra när man gör alltför stora ingrepp med det verktyget. Jag upplever att det påverkar direktljudet negativt, därför vill jag främst få till det med akustiken i rummet.
Det du ser i mätningarna här ovan är med EQ-programmet avstängt, EQ ser jag som det allra sista steget man tar när man inte kommer längre med akustiken, placeringen av högtalarna och lyssningsplatsen. Allt detta medför dock vissa kompromisser, det är dessa man sedan justerar för med EQ.

Sen är jag väl inte heller en total-motståndare till lite liv i rummet, jag har faktiskt aldrig hört live-musik i en död-dämpad lokal, jag är helt enkelt inte van vid att musik låter så.