RMA skrev:Kermit116 skrev:Kermit116 skrev:Uppdatering 2021-09-10
Liten uppdatering av vilka material/prylar som finns och inte finns:
1. DÄMPFILTEN
Larsen har inte alls slut på denna filt. Telefon till Larsen: 0370-709 00.
F n har han två rullar på lagret och han vet var han ska hitta mer om så behövs. Jag vet inte vad Larsen vill ha för detta men han sa det var billigare än de 300 jag betalat inkl frakt för filten från Panduro.
2. ELEMENTSKYDD
Wavecorelementet har ca 4mm större diameter än det ursprungliga till 51:orna och något måste "justeras" för att orginalelementskyddet ska passa på 51.N. Larsen ska fundera på om det finns någon enkel lösning på detta och han är beredd att tillverka en mindre serie åt oss bara vi kan finna en enkel lösning på passningen.
Elementskydd via Larsen kommer inte att vara särskilt mycket billigare än de som hifikit säljer till 61:orna (ca 2 000sek) men orginalelementskydden är bättre (tycker jag) då de täcker diskantelementet vilket inte hifi-kits till oa-61 gör.
Ni som byggt om till .N kan ju fundera på om ni har intresse av elementskydd. Jag kommer att se till att frågan hålls levande.
Vad är det senaste angående elementskydden?
NYA ELEMENTSKYDD FRÅN LARSEN
Sökte John Larsen vid något tillfälle för att påminna om detta. Realistiskt måste vi nog inse att dra igång en liten serie för de som byggt 51.N är inte är kommersiellt gångbart för Larsen. Du, RMA, är den förste som öppet dryftat frågan om elementskydd, vid sidan av mig själv.
Det som krävs om man ska utgå ifrån Larsens ursprungliga elementskydd är att man "bockar till" "piggarna" som trycks till över elementramen och sedan, möjligen, trär på en bit slang (3-4mm) över änden på "piggarna" så att dessa ligger an under elementramen.
Jag tror att Stefan sitter på nyckeln i detta om något ska hända vad gäller nytillverkning, dels därför att han verkar ha en kontinuerlig dialog m Larsen som då kan tipsa om var få produktionen gjord, dels därför att han är klurig och vet hur man ska anpassa Larsens ursprungliga elementskydd.
Själv lyckades jag köpa ett av Larsens elementskydd från en forumbroder och har nu bara tryckt dit dom försiktigt utan att göra den korrigering ovan som jag skissar. Skyddar elementen från städpatrullens dammvippa.
Hifikits lösning till 61orna är ok men dyr (men Du har ju kostat på Dig dämpskivorna därifrån så ...

) och har, som jag ovan, den stora nackdelen att den inte täcker diskanten. Sen är Larsens elementskydd snyggare (tycker jag) och har, enl John, fått Lallerstedts gillande.
" ... probably the best loud-speaker in the world"