Liten uppdatering i det begynnande vårvädret:
Tack Erik, det låter intressant!

. Ska först försöka sortera och navigera lite ytterligare avseende all information. Det jag sedan en tid tillbaka fastnat på (som jag varit inne på i tidigare inlägg) och då funderat på; 1) läckage i lådan, 2) bredare baffel för att mitigera diskantens ökande spridning i nedre register, samt 3) sortera i "Circle of confusion".
1: Jag har nu satt elementen i en 300*500 mm baffel; ett steg åt rätt håll men inte klar här.
2: Lådan är något tätare men kan bli bättre. Tror dock den funkar nu.
3: Jag har testat många
varianter av JonasP och Maarten filter samt en
variant av Schmutziger filter.
4: Justerat impedansen något för bättre överensstämmelse mellan simulerade och uppmätta verkliga filter.
Ytterligare varianter på filterNedan är några bilder på filter, där rakast möjliga frekvensgång enligt mina mätningar och lyssningar (endast en högtalare placerad lite olika),
inte ger subjektivt bästa ljudet, vilket förstås kan bero på många saker såsom musik, adaption mm.

- Scmutzi_filtervariant-300-500-baffel_sb17cac-sb26cdc.png (530.75 KiB) Visad 6337 gånger
Energikurvan (
den bruna) är mycket fin i ovan mätning, även om det nog finns mer att göra avseende filtret (hade bara dessa komponenter att tillgå). Varianten av Schmutziger's filter är nog inte den jag skulle välja på papperet, då det är ganska mycket överlapp och dessutom väl liten dämpning i passbandet.

- JonasP-Maarten_filtervariant-300-500-baffel_sb17cac-sb26cdc.png (558.53 KiB) Visad 6337 gånger
I det nedre filtret finns mer att göra avseende baffel och placering av elementen.
Rak frekvensgång, "Circle of confusion" och SpinoramaProblemet är kanske "
Circle of confusion", alternativt att mina mätningar är fel i grunden? Men alla mätningar jag gjort har hittills varit konsistenta och korrelerar väl med en professionell dito, se
första inlägget i tråden.
Alla testade filter (passiva såväl som aktiva) och lyssningar avviker tydligt vid jämförande lyssning gentemot den typ av högtalare jag använt i 20 år, t ex Ino pi60/i14s, samt piP m.fl. Egna mätningar av de senare stöder de ljudmässiga intrycken. (Det finns ju tyvärr inga bra mätningar att tillgå förutom de som Soundstage gjort av qm10, alla jag sett här på Faktisk har mycket dålig frekvensupplösning och/eller stor mängd störningar, eller för närfältsmätta). Då uppkommer ju frågan, är Floyd&co målbilder de rätta eller ska det vara en pregnans i övre mellanregister (som t ex kan ses i
Soundstages mätningar av qm10)? Vilket ju
I-or argumenterar kring här.
Huvudsyftet med tråden var ju inte att avhandla detta ämne men diskrepansen mätmässigt och ljudmässigt är i mina ögon och öron förvånande stor. Och det är här jag fastnat en längre tid utan att komma vidare.
Dock är en av trådens syften att testa Spinorama.
Möjlig modell för första torrsim vid design av högtalare?Ett sidospår, man kan komma en bra bit på vägen genom att i Basta helt enkelt använda T-S för elementen och det inbyggda Egde:

- Basta-Sim-250-440-baffel_sb17cac-sb26cdc-T-S.gif (84.78 KiB) Visad 6335 gånger
Det torde vara ett bra första steg när man ska välja element, filter och baffel.