Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Har tydligen problem med att man ska kunna byta lösenord. Eftersom jag missat att anteckna mitt bad jag om ett nytt.
Morello skrev:Jag tycker det är en bra sida, men stör mig en del på att under senare tid börjat omsättas något kopiöst med rena bluffprodukter.
juanth skrev:Morello skrev:Jag tycker det är en bra sida, men stör mig en del på att under senare tid börjat omsättas något kopiöst med rena bluffprodukter.
Det problemet kan inte hifitorget lastas för…Ansvaret ligger förstås hos klentrogna konsumenter och ormoljefabrikanter.
pLudio skrev:Bill50x skrev:Har tydligen problem med att man ska kunna byta lösenord. Eftersom jag missat att anteckna mitt bad jag om ett nytt.
https://keepassxc.org/
FBK skrev:juanth skrev:Morello skrev:Jag tycker det är en bra sida, men stör mig en del på att under senare tid börjat omsättas något kopiöst med rena bluffprodukter.
Det problemet kan inte hifitorget lastas för…Ansvaret ligger förstås hos klentrogna konsumenter och ormoljefabrikanter.
Ja, vad ska man säga om kg:s tankar ? viewtopic.php?f=4&t=72919 "Jag funderar på att importera någon kilometer och sälja per meter, u p a" vojne vojne...![]()
DQ-20 skrev:FBK skrev:juanth skrev:
Ja, vad ska man säga om kg:s tankar ? viewtopic.php?f=4&t=72919 "Jag funderar på att importera någon kilometer och sälja per meter, u p a" vojne vojne...![]()
Jag ser faktiskt.io inte alls problemet. Den där kabeln är ju inte mer ormolja än något annat som säljs. Högtalarkablar är ju en väldigt okritisk komponent. Själv köper jag bara på egenskaper som inte har med "ljudet" att göra (så länge som grundläggande basala tekniska krav är uppfyllda, främst vad gäller resistans). Rent tekniskt kan man säga att den aktuella kabeln kommer ha lägre kapacitans och något högre induktans än en tvinnad kabel som har tunnare isolering. Det kan ibland vara av värde om man t.ex. har en Naim. Men det är också så att den har en väldigt egen estetik som nog kan passa en och annan. Jag har dock full förståelse för din aversion med dem (ärligt). För övrigt säljs väl i princip alla hifi-tillbehör "u p a", ungefär som kosmetika eller smycken.
/DQ-20
jansch skrev:Det vore bättre om Naim tillverkade slutsteg med vettiga prestanda eller helt enkelt uppfyllde basala krav på tålighet gällande belastningsreaktans.
Det är ju helt sjukt att ställa krav på något så fundamentalt och enkelt för att få slutstegen att prestera bättre.
DQ-20 skrev:FBK skrev:juanth skrev:
Jag ser faktiskt.io inte alls problemet. Den där kabeln är ju inte mer ormolja än något annat som säljs. Högtalarkablar är ju en väldigt okritisk komponent. Själv köper jag bara på egenskaper som inte har med "ljudet" att göra (så länge som grundläggande basala tekniska krav är uppfyllda, främst vad gäller resistans). Rent tekniskt kan man säga att den aktuella kabeln kommer ha lägre kapacitans och något högre induktans än en tvinnad kabel som har tunnare isolering. Det kan ibland vara av värde om man t.ex. har en Naim. Men det är också så att den har en väldigt egen estetik som nog kan passa en och annan. Jag har dock full förståelse för din aversion med dem (ärligt). För övrigt säljs väl i princip alla hifi-tillbehör "u p a", ungefär som kosmetika eller smycken.
/DQ-20
Morello skrev:Ja, men så är det inte - det är trivialt att tillse stabilitet med alla mer eller mindre typiska kablar.
Bill50x skrev:jansch skrev:Det vore bättre om Naim tillverkade slutsteg med vettiga prestanda eller helt enkelt uppfyllde basala krav på tålighet gällande belastningsreaktans.
Det är ju helt sjukt att ställa krav på något så fundamentalt och enkelt för att få slutstegen att prestera bättre.
Mjae. Om man kan få ett slutsteg att låta bättre genom att speca en viss typ kabel till det hela så är väl det ok? Precis som en pickuptillverkre har krav på en tonarm för att pu'n ska låta som avsett.
/ B
jansch skrev:Harryup,
Det handlar inte alltså om Naims mål med sina produkter utan brist på logik/kunskap i detta fall. "Översätter" man kabelkrav till högtalarkrav blir det ungefär såhär:
"Naims slutsteg är oehört känsliga för belastningsreaktanser. Därför bör Naim tillfrågas innan anslutning sker av icke Naimgodkänd högtalare, slutstegen är t o m så känsliga för belatsingsreaktanser att även högtalarkabeln har påverkan på slutstegets funktion."
jansch skrev:Kanske en bra sammanfattning.
Tänker på Lucas..... han som uppfann mörkret.....
hifikg skrev:DQ-20 skrev:FBK skrev:Ja, vad ska man säga om kg:s tankar ? viewtopic.php?f=4&t=72919 "Jag funderar på att importera någon kilometer och sälja per meter, u p a" vojne vojne...![]()
/DQ-20
Precis. Mitt bidrag till välljudet kommer bli en liten skinnflik som jag brännmärker med någon lämplig, grekisk, bokstav o en intetsägande siffra. Vad sägs om ∂π Mk II.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster