Förstärkare för infra - mätningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RolffRojs

Förstärkare för infra - mätningar?

Inläggav RolffRojs » 2022-02-16 22:28

Wolfie skrev:Rotel 1590 funkar väl sådär skulle jag tro, för hög undre gränsfrekvens.
Jag köpte ett par Icepower monoblock av AVR-7000 här i somras.
Funkar sisådär, också för hög undre gränsfrekvens (tappar det mesta under 15 Hz jämfört med när jag körde med ett DC-kopplat Dynanic Precision).

Mitt råd är något DC-kopplat steg.
Dynamic Precision slutstegen fungerar klockrent.

viewtopic.php?p=2205465#p2205465

Hur vet man att ett slutsteg klarar infra? 20 Hz verkar vara undre gränsfrekvens vid test och då tappar ofta klass D effekt vid 20 Hz. Switchande nätdelar hinner dåligt med att fylla på kondensatorerna vid låga frekvenser har jag läst.

jansch

Re: Förstärkare för infra - mätningar?

Inläggav jansch » 2022-02-27 20:35

RolffRojs skrev:
Wolfie skrev:Rotel 1590 funkar väl sådär skulle jag tro, för hög undre gränsfrekvens.
Jag köpte ett par Icepower monoblock av AVR-7000 här i somras.
Funkar sisådär, också för hög undre gränsfrekvens (tappar det mesta under 15 Hz jämfört med när jag körde med ett DC-kopplat Dynanic Precision).

Mitt råd är något DC-kopplat steg.
Dynamic Precision slutstegen fungerar klockrent.

viewtopic.php?p=2205465#p2205465

Hur vet man att ett slutsteg klarar infra? 20 Hz verkar vara undre gränsfrekvens vid test och då tappar ofta klass D effekt vid 20 Hz. Switchande nätdelar hinner dåligt med att fylla på kondensatorerna vid låga frekvenser har jag läst.

Det där förstår jag inte....
Hur menar du att det skulle funka?

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2022-02-27 22:07

jansch skrev:Det där förstår jag inte....
Hur menar du att det skulle funka?

Jag menade nog att kondensatorbanken är för liten i klass d förstärkare för att ge full styrka i infraområdet. Nätdelen hinner inte med att förse förstärkaren med ström när frekvensen går ner mot 10 Hz, har jag läst, men kanske missförstått. Hur det funkar vet jag inte.

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-28 04:46

Det är nog ett missförstånd.

Ide'n med switchad nätdel (SMPS) är att man behöver väldigt liten transformator och väldigt liten reservoarkondensator då switchfrekvensen är hög, bortåt 100kHz är inte ovanligt.
Förenklat kan man säga att den funkar om en "vanlig" nätdel men istället för att likrikta och glätta 50Hz gör man det med t.ex 100kHz. Då kan alltså reservoarkondensatorn vara 2000 ggr mindre då tiden den laddar ur på är 2000 ggr kortare (fast egentligen 1000ggr om man jämför med likriktarbrygga)
Dessutom reglerar man utspänningen med en återkoppling vilket man normalt inte gör med ett traditionellt slutstegs nätdel.
Det är alltså billigt att ha en förhållandevis stor kondensator i SMPS men det är helt onödigt.

Klass D slutsteg har inga tekniska utmaningar i att producera infrafrekvenser, nästan tvärt om.
Det finns ingen fördel att ha DC förstärkning om man inte behöver det. Jag antar att du är ute efter kanske 16Hz som undre gränsfrekvens och då är det bäst att skära av allt under 16Hz så gott det går.

Det är bara ca 2 toners skillnad (en ters) mellan 16 och 20 Hz, inte direkt mycket.

För tekniknördarna - notera att jag skrev förenklat....

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-28 09:48

Värt att notera om man skall hålla på med infra. Det är inte ovanligt att förstärkare får problem att hålla uppe uteffekten vid sub 20Hz vid full utstyrning, ibland kan de börja säcka redan vid lite högre frekvens.

Dvs, en förstärkare som ser ut att vara -3dB @ 10Hz vid moderat effektuttag (som i tillverkarens datablad), kan ha betydligt sämre sub 20Hz prestanda vid full patte.

Dessutom kan en förstärkare som presterar bra även vid full uteffekt mätt med en rent resistiv konstlast uppvisa betydligt sämre prestanda med mer verklighetstrogen last.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-28 10:20

jansch skrev:Klass D slutsteg har inga tekniska utmaningar i att producera infrafrekvenser, nästan tvärt om.

Kan man tolka detta som att det finns andra ljudmässiga fördelar hos Klass D vid subdrift, eller handlar det bara om att det går att bygga effektiva nätdelar enklare (visserligen är inte switchande nätdelar begränsat till Klass D men låt det vara just nu)?
D.v.s. säga om varken pengar, verkningsgrad eller fysisk storlek är intressant, kan fortfarande en Klass D vara ett bättre val än Klass AB?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-28 10:27

BellsnWhistles skrev:
jansch skrev:Klass D slutsteg har inga tekniska utmaningar i att producera infrafrekvenser, nästan tvärt om.

Kan man tolka detta som att det finns andra ljudmässiga fördelar hos Klass D vid subdrift, eller handlar det bara om att det går att bygga effektiva nätdelar enklare (visserligen är inte switchande nätdelar begränsat till Klass D men låt det vara just nu)?
D.v.s. säga om varken pengar, verkningsgrad eller fysisk storlek är intressant, kan fortfarande en Klass D vara ett bättre val än Klass AB?

JA :D

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-28 11:35

Calleberg skrev:
BellsnWhistles skrev:

JA :D

"JA" är ett bra svar....
men om varken pengar/verkningsgrad/fysisk storlek spelar roll, vad har vi då kvar? Bästa prestanda?
Då kanske det blir oavgjort eller kanske frugan/sambon har åsikter och säger att storlek spelar visst roll - hon väljer den mindre!
Så svaret "JA", utan min onödiga kommentar, är bäst!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-28 12:26

Mitt svar "JA", är enbart subjektivt motiverat och saknar egentligen helt värde för någon annan än mig, inte ens jag själv tycker egentligen att jag har tillräcklig grund för mitt påstående :D
Lik förbannat kommer class D vara mitt förstaval för renodlat basbruk i framtiden, helt baserat på hur jag inbillar mig att det låter.

Precis som Jansch alltså, förutom att jag har sämre självdisciplin och därför satte den helt onödiga kommentaren på pränt :D

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-28 12:39

Ok.
Eftersom jag eventuellt så småningom ska uppgradera mina slutsteg för basdrivning så måste jag nu hitta steg som kan ge 1500W i 3 Ohm, inte fläktkylt, om jag ska följa IÖ:s rekommendationer.
Det finns inte ännu va, Klass D?
Med risk för att jag missat massor som är skrivet på forumet, jag vet att det finns trådar om basdrivning.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2022-02-28 12:42

Calleberg skrev:Mitt svar "JA", är enbart subjektivt motiverat och saknar egentligen helt värde för någon annan än mig, inte ens jag själv tycker egentligen att jag har tillräcklig grund för mitt påstående :D
Lik förbannat kommer class D vara mitt förstaval för renodlat basbruk i framtiden, helt baserat på hur jag inbillar mig att det låter.

Precis som Jansch alltså, förutom att jag har sämre självdisciplin och därför satte den helt onödiga kommentaren på pränt :D

När det gäller pris/prestanda så vill jag också att det skall vara så. Men som du skrev "Det är inte ovanligt att förstärkare får problem att hålla uppe uteffekten vid sub 20Hz vid full utstyrning, ibland kan de börja säcka redan vid lite högre frekvens."

Nord Three SE 1ET400A Dual Mono Stereo Amp With Sonic Imagery 990Enh Power vs Frequency vs Le...png
Nord Three SE 1ET400A Dual Mono Stereo Amp With Sonic Imagery 990Enh Power vs Frequency vs Le...png (34.36 KiB) Visad 1124 gånger

Hur vet man att en förstärkare orkar ånga på några sekunder i infraområdet?
Senast redigerad av RolffRojs 2022-02-28 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-28 12:47

BellsnWhistles skrev:Ok.
Eftersom jag eventuellt så småningom ska uppgradera mina slutsteg för basdrivning så måste jag nu hitta steg som kan ge 1500W i 3 Ohm, inte fläktkylt, om jag ska följa IÖ:s rekommendationer.
Det finns inte ännu va, Klass D?
Med risk för att jag missat massor som är skrivet på forumet, jag vet att det finns trådar om basdrivning.

GE UPP det där med att parallellkoppla en massa Inosubbar. Satsa istället på fler kanaler, du kan driva 6 subbar på ett fyrkanalssteg eller två tvåkanalare.
De där 3 Ohmen tenderar att vara en skitjobbig last om man tar med de krångliga fas-skiften runt resonanserna i beräkningen. Dvs ett slutsteg som klarar 2 Ohm med resistiv konstlast kan ändå få problem med en 3 Ohms baslåda.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-28 14:17

Klass D-förstärkare är i och för sig relativt immuna mot de svårigheter som stora fasvinklar medför. Om minimumimpedansen är 3 ohm kan man utgå ifrån att detta utgör den största påkänning som klass D-förstärkaren måste hantera. Klass B-förstärkare måste dock förses med ganska omfattande skyddskretsar för att SOA (Safe Operating Area) ska innehållas och här blir EPDR (Equivalent Peak Dissipation Resistance) som tar hänsyn till fasvinklarna ett viktigt mått: https://www.stereophile.com/content/heavy-load-how-loudspeakers-torture-amplifiers-page-2.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Generellt om hifi