Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Jag tror även att man får betydligt större möjligheter att justera fram det ljudsceneri som man är ute efter med speciellt Trifield än med en signalprocessor som mer eller mindre är ihopsnickrad på kammaren. Den signalprocessning som krävs för kanalstyrningen i ett välfungerande system är definitivt inte av det enklare slaget. Om man däremot mest är ute efter lite mer allmänt omslutande ljud kan man förstås använda nästan vad som helst.
I-or skrev:Behovet av absorbent på insidan påverkas endast marginellt av formen på kaviteten. Även en oregelbunden form ger upphov till akustiska moder eftersom det s.a.s. alltid finns ett tryckmönster som "passar in" (modform). Det enda som händer när man vinklar ytorna på olika sätt är att resonansfrekvenserna flyttar på sig.
I ditt fall kommer du att få den första interna resonansen på bredden när denna motsvarar en våglängd (vilket är andramoden, förstamoden exciteras ej eftersom elementet är monterat på mitten). Resonansfrekvensen ligger vid ca 345/0,36 = 960 Hz. Här behöver du alltså rimligt hög absorption för undvikande av en dal i frekvensgången.
jonasp skrev:Jag gissar med ögonmått att du vill göra någon elefantöronliknande tingest även till centern om de redan existerande OA51 har det. Tycker jag skymtar det i bild.
jonasp skrev:Tja, gör en stor fyrkant med urtag för center i mitten/botten så att det linjerar i nederkant. Låt arean vara ungefär samma som oa61-örat så har du nog en bra utgångspunkt.
RMA skrev:Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.
BellsnWhistles skrev:RMA skrev:Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.
Köpte du den ny? Vad kostade den? Hittar ingen info om det på hemsidan.
jonasp skrev:Snyggt jobbat med träarbetet!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster