Nygammalt medium för framtiden? Magnetband

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Nygammalt medium för framtiden? Magnetband

Inläggav Helmut » 2022-03-05 23:33

Har lagt märke till att det börjar komma ut kvarttumsband med musik. Funderar på om det bara är en fluga och digitalinspelningar som kopierats över på band.
Verkar som om både tyska amerikaner och japaner börjat ge ut musik på band. Har slängt ut min gamla bandmaskin men funderade på om det skulle vara värt att jaga upp en gammal bandare och riva ut all elektronik och bygga nya förstärkare med moderna komponenter. Tänkte att man skulle bygga om den till en ren avspelningsmaskin eftersom det inte är någon större vits att spela över Cd och vinyler till band. Borde gå att modifiera en vanlig picupp förstärkare för MM. Visst kan man få inspelningar att låta bättre genom att fiffla lite med frekvenskurvorna men jag gissar att oinspelade band inte kommer att bli en lågpris vara.
Eller finns det några nya bandspelare på marknaden.
Kommer ihåg att Sveriges radio hade en avdelning som sålde ut grejer som Sr inte längre behövde men den avdelningen verkar vara nerlagd. Köpte själv två studiobandspelare från företaget på den tiden då man var ung och det till nästan kaffepengar. Finns den avdelningen kvar eller sköter något annat företag överskotts försäljningen ?
Någon som har koll på kvarttumsbanden. Bara något man måste ha eller bara en modefluga för folk med gott om pengar. Skulle gissa att en nykonstruerad bandmaskin som säljs i några tusen ex borde kosta en bra bit över 100 000:- Varav bling blinget på maskinen borde kosta närmare 100 000:-
kanske någon som har adresser till skivhandlare som säljer färdiginspelade band.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nygammalt medium för framtiden? Magnetband

Inläggav hifikg » 2022-03-05 23:47

Krångligt. Opus 3 säljer band. Du kan få ett för under 20.000 ibland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-03-06 10:16

Helmut skrev:Har lagt märke till att det börjar komma ut kvarttumsband med musik. Funderar på om det bara är en fluga och digitalinspelningar som kopierats över på band.
Verkar som om både tyska amerikaner och japaner börjat ge ut musik på band. Har slängt ut min gamla bandmaskin men funderade på om det skulle vara värt att jaga upp en gammal bandare och riva ut all elektronik och bygga nya förstärkare med moderna komponenter. Tänkte att man skulle bygga om den till en ren avspelningsmaskin eftersom det inte är någon större vits att spela över Cd och vinyler till band. Borde gå att modifiera en vanlig picupp förstärkare för MM. Visst kan man få inspelningar att låta bättre genom att fiffla lite med frekvenskurvorna men jag gissar att oinspelade band inte kommer att bli en lågpris vara.
Eller finns det några nya bandspelare på marknaden.
Kommer ihåg att Sveriges radio hade en avdelning som sålde ut grejer som Sr inte längre behövde men den avdelningen verkar vara nerlagd. Köpte själv två studiobandspelare från företaget på den tiden då man var ung och det till nästan kaffepengar. Finns den avdelningen kvar eller sköter något annat företag överskotts försäljningen ?
Någon som har koll på kvarttumsbanden. Bara något man måste ha eller bara en modefluga för folk med gott om pengar. Skulle gissa att en nykonstruerad bandmaskin som säljs i några tusen ex borde kosta en bra bit över 100 000:- Varav bling blinget på maskinen borde kosta närmare 100 000:-
kanske någon som har adresser till skivhandlare som säljer färdiginspelade band.

Vill du ha bra återgivning så skall du sannolikt behålla elektroniken i den bandare du köper. Mer kritiskt är att ha
mekanik som fungerar bra ( kapstanrulle, bandbromsar, tonhuvud och bandstyrning)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2022-03-06 19:11

Jag slängde ut min bandspelare eftersom tonhuvudet var utslitet. Försökte få tag i en ny som kunde passa men det verkar som om man slutat tillverka tonhuven till bandspelare.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-03-07 08:41

Jag har en trådspelare "utlånad" sedan drygt 50 år till en gammal kompis. Han avser att flytta till ett äldreboende framåt vårkanten och undrade om jag vill ha tillbaka spelaren, då han inte kommer att ha plats för den i sitt nya boende. Den lär dock fortfarande vara i funktionsdugligt skick. Självklart vill jag ha en sådan raritet i samlingarna. :-)

Det lär ju inte "släppas" så mycket nytt på tråd numera, men jag har fortfarande några gamla inspelningar på tråd, som kunde vara kul att överföra till något enklare spelbart medium, om inte annat.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-07 21:18

MacBruce skrev:Jag har en trådspelare "utlånad" sedan drygt 50 år till en gammal kompis. Han avser att flytta till ett äldreboende framåt vårkanten och undrade om jag vill ha tillbaka spelaren, då han inte kommer att ha plats för den i sitt nya boende. Den lär dock fortfarande vara i funktionsdugligt skick. Självklart vill jag ha en sådan raritet i samlingarna. :-)

Det lär ju inte "släppas" så mycket nytt på tråd numera, men jag har fortfarande några gamla inspelningar på tråd, som kunde vara kul att överföra till något enklare spelbart medium, om inte annat.

Vi kan väl gå ihop hela forat o dränka Sony eller någon med önskningar om att få senaste fonogrammet på tråd. Sämre lär det sannolikt inte låta.

gcs

Inläggav gcs » 2022-03-07 23:30

Finns det trådspelare som kan spela in/av stereofoniskt ljud ? Vad är frekvensomfånget och dynamiken med en trådspelare. Tråden var tillverkad i Sverige.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-03-08 14:55

gcs skrev:Finns det trådspelare som kan spela in/av stereofoniskt ljud ? Vad är frekvensomfånget och dynamiken med en trådspelare. Tråden var tillverkad i Sverige.

Mediet är ju en enkel, tunn metalltråd. Inte så enkelt att spela in/av stereo på en sådan, eller ens på flera sådana, skulle jag tro.

Jag köpte spelaren på en gårdsauktion efter ett dödsbo år 1960. Vet inte vilket år den var tillverkad. Själv hade jag vid den tiden inte ännu uppammat något intresse för "fin-ljud", så jag har ingen aning om vilka data man kan klämma ut ur spelaren. Det "lät" till vår belåtenhet i alla fall. Skall bli kul att mäta på den. Eller kanske frustrerande... ;-)
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-03-08 15:11

hifikg skrev:
MacBruce skrev:Jag har en trådspelare "utlånad" sedan drygt 50 år till en gammal kompis. Han avser att flytta till ett äldreboende framåt vårkanten och undrade om jag vill ha tillbaka spelaren, då han inte kommer att ha plats för den i sitt nya boende. Den lär dock fortfarande vara i funktionsdugligt skick. Självklart vill jag ha en sådan raritet i samlingarna. :-)

Vi kan väl gå ihop hela forat o dränka Sony eller någon med önskningar om att få senaste fonogrammet på tråd. Sämre lär det sannolikt inte låta.

Ja! Jag nominerar dig på stående fot (ehuru bekvämt sittande i min Markus-stol från IKEA) till kampanj-general! ;-)
Antropomorfiera mera!

gcs

Inläggav gcs » 2022-03-09 00:56

De första trådspelarna kom precis efter kriget och var tänkta som diktafon på kontor. Till Sverige kom de i slutet av 40-talet och såldes en bit in på 50-talet. Man använde en tunn ståltråd som löpte med 60cm/sek. och slet ut tonhuvudet ganska fort. Tekniken har aldrig
använts för radiobruk. Trådspelare saknar förmagnetisering och därför så fick man högt brus och ett begränsat frekvensomfång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-09 01:04

gcs skrev:De första trådspelarna kom precis efter kriget och var tänkta som diktafon på kontor. Till Sverige kom de i slutet av 40-talet och såldes en bit in på 50-talet. Man använde en tunn ståltråd som löpte med 60cm/sek. och slet ut tonhuvudet ganska fort. Tekniken har aldrig
använts för radiobruk. Trådspelare saknar förmagnetisering och därför så fick man högt brus och ett begränsat frekvensomfång.

Fast med rätt kabellyftare tror jag bruset försvinner :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-09 01:05

MacBruce skrev:
hifikg skrev:

Ja! Jag nominerar dig på stående fot (ehuru bekvämt sittande i min Markus-stol från IKEA) till kampanj-general! ;-)

General? Det låter det... från cykelskyttesoldat till general i ett nafs!

Återgå till Generellt om hifi