Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Distorsion skall mätas med RTA i REW, speciellt elektronikens distorsion. Det har REW:s skapare berättat för mig. Jag vill hävda att även högtalarnas distorsion skall mätas i RTA. Orsaken är att en sinus-svepsignal har ett stigande förlopp upp i frekvens. Det gör att all distorsion också kan stiga med höjd frekvens (verkar som fönstret "Overlays kompenserar för den stigande förloppet, skall undersöka det). RTA ger också en mer exaktare distorsion vars exakthet går att reglera. När frekvensen faller och till slut närmar sig distorsionen kommer distorsionskurvan att adderas till frekvenskurvan. Om distorsionen är betydande kommer den att påverka frekvenskurvan rejält. Så här ser det ut i praktiken där distorsionen mätts genom samma svep som frekvenskurvan (med hög upplösning för att förtydliga):
Adderar vi frekvenskurvan till distorsionskurvan kommer distorsionskurvan pga de stora upplösningen ligga långt under frekvensen. Detta tydliggör distorsionens påverkan på frekvenskurvan i basen:
Jag hittar ingen annan orsak till "bashyllan" än detta!?
Johan_Lindroos skrev:Njäe.
En dist på 60 dB under nyttodignalen kan inte överstiga nyttosignalen. Jag ser det som något mätknas. Du har % för nivå och dB för dist, men du borde göra tvärtom eller helst bara ha dB, vilket gör det hela rörigt. Det är helt olika mätförfaranden och ska inte jämföras rakt av på det sätt du gör.
Edit: Detta jag inlägg var svar på inlägget ovanför det du skrev ovan.
Johan_Lindroos skrev:Nu är du väldigt intensiv i din egen lilla tråd. Jag stannar här. Du har nog redan övertygad dig själv ser det ut som.
MacBruce skrev:Har noterat dina ansträngningar men har inte velat "lägga mig i" och störa... (Enträget jobbat av dig, måste man säga!) Om du är konstruerad som jag, vaknar du upp mitt i natten och har lösningen klar för dig!
Om jag har förstått det rätt (har inte läst hela tråden), är du ute efter "överföringsfunktionen" i basen och den kan vara besvärlig att mäta i ett odämpat rum. När jag själv jobbade med sådana mätningar i "infra"-registret, brukade jag mäta med mikrofonen inne i lådan (via ett hål med vibrationsminskande och tätande material runt mikrofonen), varvid man måste kompensera mätningen med +12 dB per oktav. Man blir förstås ändå inte helt fri från påverkan av omgivningen, men förbättringen är avsevärd. Jag brukade dessutom mäta med högtalarfronten utstickande i en dörr- eller fönsteröppning för att ytterligare minska rummets inverkan. Man får "laga efter läge"...
Om du inte redan har den, skulle jag också vilja rekommendera Sven Tyrlands "Konstruktion av en monitorhögtalare, etc", Rapport 74-35. Den kan köpas till rimligt pris (fortfarande, hoppas jag) från Chalmers Tekniska Högskola, Avdelningen för byggnadsakustik i Göteborg. (Postadress vid utgivningen: Fack, 402 20 Göteborg 5).
Där finns en mängd mätproblem beskrivna och likaså en mängd nyttiga referenser. Jag har ju varit "borta" från den här sektorn i nästan ett halvt sekel, så det finns säkert åtskilligt med mer modernt matnyttigt att läsa. Har t.ex noterat många intressanta referenser via I-or och Peter Steindl. För mig är dock Leo Beraneks "Acoustics" , ISBN-13: 978-0883184943, och ovanstående Tyrland, grundläggande för mina "hands on" -behov.
xmag skrev: [quote="MacBruce" [...].
Tack för tipsen!
Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.
Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.
Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.
EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.
MacBruce skrev:xmag skrev: [quote="MacBruce" [...].Tack för tipsen!
Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.
Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.
Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.
EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.
Ja, man kan ju, genom "reciprok kalibrering", beskriven av bl.a Harry F Olson (om jag inte minns fel), använda även högtalarelement som mikrofoner. (Harry Ferdinand var ju svenskättling och som sådan var han implicit oförmögen att yttra ett enda osant ord, så därför refererar jag gärna till honom. Dessutom kunde han ju ett och annat om "ljud" också.).
När det gäller Matrojig är jag naturligtvis fortfarande intresserad och tacksam över ditt erbjudande. Lödningar för ändringar har jag inga problem med ( för drygt ett halvt århundrade sedan hade jag ett certifikat för att löda i flygburen militär utrustning, fer heaven's sake och "det hänger i"). Det jag har problem med, är att tillverka en så schnögg låda som du har uppvisat, då jag för närvarande saknar verkstadsresurser. Skicka mig ett PM när du är redo, så kommer vi överens om porto, materialkostnader, etc.
Eri skrev:Här kan du läsa lite om mätning i basområdet. https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... rement.pdf
sammel skrev:Det var skillnad
Det är mycket som kan spöka uppenbarligen.
Grattis.
Michael skrev:Vad är det för 28Ah batteri du hittat?
Störningen kanske uppstår pga rippel på matningsspänningen. Har du kollat den med oscilloskop (vid mät tillfället)?
Tänk på att batterier (vissa, beror på) som har mycket energi (jämfört med andra i samma storlek), eventuellt inte klarar av att ge mycket ström. Som t.ex. kan krävas av motorer... kanske även i ditt fall. Beror på hur mycket kapacitans du har i kondingarna. Ditt ström filter innehöll väl en serie resistans. Skulle kanske kunna liknas med ett batteri med hög resistans.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Froggy, Hjalmar_Branting, sammel och 16 gäster