50ccsp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dadygee

50ccsp

Inläggav dadygee » 2006-04-06 15:40

50cent computer speaker project..
Tänkte att jag äntligen skulle trycka in ett gäng av mina 4" are från pa i ett par lådor..
Många lik som jag har väl kanske låtit dem ligga obrukta aldeles för länge.. Så jag gick och handlade 2 hyllplan med plastlaminerade hyllor á 1200x300x16mm och ett par 800x200x19mm.
Sedan fick fogsvansen göra sitt. Efter som måtten på lådan skulle bli 400x300x172 så blev det väldigt få snitt i brädorna.
Det svåra var att kapa en 200mm bred till 140mm med fogsvans på frihand.
Men skam den som ger sig.

Jag isobarikkopplar 4 element i varje låda och snodde ett filter från ett annat projekt. visps så har jag fått ett par bra datorhögtalare...

Bild

slitsad basport med en liten cheap trick inspiration..
http://www.diyforum.net/blasten/projekt1.htm

Bild

hela chabraket finns att beskåda på http://hem.bredband.net/b464240/cent/index.htm

I kväll blir det dämpning av lådan samt ut-klurning av vart jag ska
sätta diskanten..

saker man ska tänka på när man ska skruva lådorna är att skruvdragarn inte skall tendera att skena.. då drar man för hårt.. och
det spricker.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-06 18:49

"... samt ut-klurning av vart jag ska
sätta diskanten.. "

Du oroar dig sällan i förväg, va ? :lol: :wink:
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 00:42

Klassisk on-topp montering ;-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-07 01:37

Inspirerande :)

Jag har minst ett par datorhögtalare som jag skulle vilja ta ur sina inte så roliga plastlådor och sätta i nåt snyggare/förhoppningsvis mer välljudande. Kanske ha till walkman eller nåt.

Men hur utformar man en låda efter små element som man inte har info om, och det inte är lönt att mäta hit o dit? Finns några enkla tumregler, några kul idéer? Är t.ex. sluten låda bäst för så små?

Har ett par aktiva Koss och ett par Altec Lansing (hyfsat bra, 8-9 cm diameter), vad skulle man kunna hitta på?

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-04-07 09:27

Testade dem i går efter inlödning av kablage och delningsfilter. Och tro det eller ej.. men det kom ljud!! så i helgen kommer cirkeln slutas.. eller kuben i alla fall.. och ett riktigt lyssningstest kommer att utföras.. Efter jag det så kommer de att åka hem till Hobbes för uppmätning..

Kaffekoppen skrev:Klassisk on-topp montering ;-)

previs min tanke.. En bygel mot magneten alá carlson på toppen.

i skrev:Du oroar dig sällan i förväg, va ?

jo.. sånt gör att man ligger sömnlös. hihi..

phloam: jag skulle gå lös på plastlådorna med betumenfolie på insidan och fylla dem med dämpull.. Det kan gör "underverk" på små plastlådor.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-09 15:20

dadygee skrev:
phloam: jag skulle gå lös på plastlådorna med betumenfolie på insidan och fylla dem med dämpull.. Det kan gör "underverk" på små plastlådor.

Aha! Tack för tips, vet knappt vad betumen är dock... köpes var?

Kollade följdaktligen i lådorna (eller hållarna snarare, det är väl kanske en deciliter volym vi talar om). Ingen dämpning alls!

Men det är samma element som i de större satelliterna (en subwoofer ingår i paketet) som verkar rätt bra (lång slaglängd?) Dessa är avsedda att stå bakom eller ovan på de större.

Du har ju två element i varje, för min del undrar jag vad man ev bör fixa för typ av låda till ett...? Om det nu blir aktuellt som hobbyprojekt :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-09 18:41

Betumen stavas bitumen och var man hittar det kan man nog får reda på med sökfunktionen. Eller så finns det på Mekonomen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-04-10 10:22

bitumen är lika svårt att stava som neodyniummagneter .. :D

Högtalarna är ihoplimmade och har börjat spela .. bilder på det ihoptryckta chabraket kommer senare i dag. Ingen cervixvega/jbl-bas men det låter bättre och renare än många datorhögtalare jag har lyssnat på.

Återgå till DIY-forum