Moderator: Redaktörer
John Atkinson skrev:Revel specifies the M106 as having a voltage sensitivity of 87dB/2.83V/m; my estimate was 86.4dB(B)/2.83V/m, which is within experimental error of the specified figure. My impedance measurement confirmed the 8 ohm spec, the speaker's impedance magnitude (fig.1, solid trace) ranging between 5 and 10 ohms for much of the audioband. The electrical phase angle reached –48° at 29Hz, but the magnitude was 10 ohms at that frequency, ameliorating the phase angle's negative effect on ease of drive. However, as there are combinations of 5.76 ohms and –34° at 138 and 2400Hz, both frequencies at which music can have a lot of energy, an amplifier or receiver rated at 4 ohms would probably work best with this speaker.
The broad peak in the upper bass in fig. 3 is almost entirely an artifact of the nearfield measurement technique; the M106 is actually maximally flat, with the a –6dB point at the port tuning frequency—exactly as specified.
shifts skrev:Mirage här ovan verkar ju inte ha några planer på att byta sina?
I-or skrev:Revels högtalare är vanligen högpresterande men även dyra.
Punkterna ovan innehåller dock en felaktighet i att fasvinkeln är viktig i sig. I praktiken är den för hörseln helt ovidkommande i ett normalt rum och Revels konstruktioner tar heller ingen speciell hänsyn till den.
I-or skrev:Revels högtalare är vanligen högpresterande men även dyra.
Punkterna ovan innehåller dock en felaktighet i att fasvinkeln är viktig i sig. I praktiken är den för hörseln helt ovidkommande i ett normalt rum och Revels konstruktioner tar heller ingen speciell hänsyn till den.
I-or skrev:Revels högtalare är vanligen högpresterande men även dyra.
Punkterna ovan innehåller dock en felaktighet i att fasvinkeln är viktig i sig. I praktiken är den för hörseln helt ovidkommande i ett normalt rum och Revels konstruktioner tar heller ingen speciell hänsyn till den.
I-or skrev:Om du har plats för golvhögtalare skulle jag rekommendera en titt på Monitor Audio Silver 500 7G. Betydligt högre känslighet, betydligt lägre distorsion och lägre undre gränsfrekvens till ett någorlunda rimligt pris. Den enda påtagliga svaghet som dessa högtalare uppvisar är ett mindre fall i frekvensgången över ca 15 kHz (vilket en aning ekvalisering lätt rättar till).
https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements
I-or skrev:Man behöver inte krångla till det hela och hamna i en definitionsdiskussion. Frågan har varit uppe ett otal gånger på detta forum. Den handlar endast om huruvida man bör ta hänsyn till hela frekvenssvaret (frekvensgång och fasgång) för en högtalare eller om det räcker med att titta på frekvensgången.
Det är väl känt att hörseln är mycket okänslig för avvikelser i fasgången, vilket är anledningen till att typiska delningsfilter fungerar väl (konstant frekvensgång men mycket varierande fasgång). En normalt varierande fasgång är möjlig, men mycket svår, att detektera med testsignaler under ekofria förhållanden, men inte med musiksignaler i ett typiskt rum. Fasvinkel som funktion av frekvens (fasgång) har sannolikt inte varit viktig ur ett evolutionärt perspektiv, medan skillnad i fasvinkel mellan öronen har varit avgörande för att kunna bedöma riktning.
Dessutom handlar de ljudande skillnaderna inte alls om vad olika tyckare brukar föra fram (noggrannhet i ljudsceneriet), utan om närmast försumbart små tonala fenomen.
Almen skrev:Jag vet inte om vi pratar om olika saker nu, men det JA skriver angående fasvinkelvariationen i impedansmätningen handlar om hur känsligt slutsteget kan vara för det, och om man därför bör tänka på det vid införskaffandet av förstärkare.
Så det är indirekt det i så fall skulle påverka ljudet, genom att förstärkaren distorderar.
I-or skrev:Almen skrev:Jag vet inte om vi pratar om olika saker nu, men det JA skriver angående fasvinkelvariationen i impedansmätningen handlar om hur känsligt slutsteget kan vara för det, och om man därför bör tänka på det vid införskaffandet av förstärkare.
Så det är indirekt det i så fall skulle påverka ljudet, genom att förstärkaren distorderar.
Ja, nu handlar det definitivt om totalt väsensskilda saker.
Fasgången för ljudtrycket är en helt annan sak än fasgången för impedansen och jag är rätt säker på att det var det förstnämnda som TS syftade på ovan.
Dock är det så att den reaktiva effekt som högtalaren genererar via motorer och filterkomponenter (vilket är vad som ger upphov till den varierande fasvinkeln för den elektriska impedansen) måste ta vägen någonstans och utgångstransistorerna i klass B-förstärkare blir hårt belastade (klass D-förstärkare uppvisar inte dessa problem).
Kraniet skrev:En nackdel med Revel M105 och M106 är ju prestandan i basområdet.
Men med ett antal basmoduler så är de nog väldigt najs. Jag ser ingen anledning att välja M105 före M106.
Men en lite högre delning skulle behövas i det fallet, 120 Hz tex.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/
Men vilken budget pratar vi om?
I-or skrev: (klass D-förstärkare uppvisar inte dessa problem).
goat76 skrev:En lite skum sak med Revel är att det verkar finnas så få återförsäljare i Sverige, Takt och Ton finns här uppe i Luleå och enligt Prisjakt ytterligare en återförsäljare nere i södra Sverige. Att ett så respekterat fabrikat inte har fler butiker är konstigt.
Johan_Lindroos skrev:Jag har för mig att det är en dansk generalagent. Sådant brukar medföra att det blir lite svårare att göra affärer.
För övrigt har jag hört Revel på mässor både i Stockholm och Göteborg med gott resultat. Det har varit flera gånger jag tyckt att totalljudet som låtit i rum med Revel har hört till mässornas bästa eller åtminstone alltid bland de tre bästa.
Många på forumet använder annars högtalare till stor förnöjsamhet från en svensk fabrikör som du säkert kan lista ut.
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall och 5 gäster