Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Kan du beskriva hur motorboating låter?
Det finns ju olika typer av motorbåtar.
AndersP skrev:Kan du beskriva hur motorboating låter?
Det finns ju olika typer av motorbåtar.
Michael skrev:Hur ser mikförstärkaren ut (schema)?
//Michael
Michael skrev:Kör du den direkt på tolvvolten? (eller har du en spänningsregulator) Inte underligt du får problem. Matar ju ripplet på kraftmatningen rakt in i mikförstärkaren. Dvs blandar det med miksignalen och sedan förstärker det. Så när slutsteget orsakar lite ändring på 12V så kommer signalen förstärkas och ut med miksignalen.
Edit: Ursäkta, 'glömde' att micken kommer att hålla emot. Så beroende på dess utgångsimpedans så kommer kraftsignalen att dämpas.
//Michael
Michael skrev:Ursäkta om jag var otydlig, för du verkade inte förstå vad jag försökte säga. Du bara upprepade vad du redan skrivit. Med risk för att jag upprepar mig, så försöker jag igen. Mikförstärkaren du kör med tycker jag inte är så bra. Den förstärker inte bara signalen från mikrofonen, utan även signalen (störningar) som ligger på kraftmatningen och där kommer finnas signal som härör sig från signalen som slutsteget ger till högtalaren. Mikförstärkaren saknar filter för dessa störningar, den är istället konstruerad för att ta dessa signaler och förstärka de. Okay, jag erkänner nu att jag inte räknat på det så det kanske inte är super mycket som kommer den vägen. Men det beror på, då den signalen inte dämpas av komponenter i mikförstärkaren, utan av mikrofon och kabel. Så lite klurigt räkna på.
Letade upp en gammal grej jag gjorde, för läänge sedan (den blev uppdaterad och fick diffingång). Jag säger inte den är perfekt, utan bara något jag gjorde i mina yngre dar. Den drivs inte direkt av samma ström som slutsteget, utan via en spänningsregulator. Den syns inte i schemat, för den sitter på det större kortet. Kortet nedan är litet och monterades direkt på baksidan av ett chassie XLR don (som sedan gick med lång kabel till andra kortet, med förstärkare).
[ Bild ]
Notera att jag har spänningsregulator (och R8-C2) och R5-C4 filtret innan kraftströmmen läggs ihop med miksignalen via R7 och R1.
//Michael
Michael skrev:Om du med "nr 1" menar pinne ett på op'n, så är den inte ansluten till något. Det är en singel op.
//Michael
xmag skrev:Jag har kört ett tag med batterier nu.
Man kan mäta utan märkbar skillnad ner till 7-8v. Om man inte mäter för högt med högtalare kan den fungera ner till 6v. När den går under 5v tvärdör allt. Man bör alltså ladda batterierna före 7-8v för att bibehålla mätbarhet. Tyvärr drar mätning med högtalarelement ner batterierna fort. Högst 10 mätningar med ett 4 tums element upp mot 100dB klarar batterierna. Jag använder 10st AA på 1,2v seriekopplade till 12v. Batterier är dock bra att använda vid distorsionsmätning eftersom vissa nätaggregat kan ge ganska mycket störningar. Om man använder ovanstående filter sänks störningarna ordentligt men fortfarande är de sämre än batterierna. Det gäller alltså switchade nätaggregat. Linjenätaggregat är en annan femma.
peterh skrev:xmag skrev:Jag har kört ett tag med batterier nu.
Man kan mäta utan märkbar skillnad ner till 7-8v. Om man inte mäter för högt med högtalare kan den fungera ner till 6v. När den går under 5v tvärdör allt. Man bör alltså ladda batterierna före 7-8v för att bibehålla mätbarhet. Tyvärr drar mätning med högtalarelement ner batterierna fort. Högst 10 mätningar med ett 4 tums element upp mot 100dB klarar batterierna. Jag använder 10st AA på 1,2v seriekopplade till 12v. Batterier är dock bra att använda vid distorsionsmätning eftersom vissa nätaggregat kan ge ganska mycket störningar. Om man använder ovanstående filter sänks störningarna ordentligt men fortfarande är de sämre än batterierna. Det gäller alltså switchade nätaggregat. Linjenätaggregat är en annan femma.
Du kan ju köpa ett 12V MC batteri på biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/mc-batterier/smf-batterier/mc-batteri-smf-12-v-5-ah-114-x-69-x-109-mm-2000029838
Nissep skrev:Jag tycker det skulle vara intressant om du kollar på en lösning med denna regulator https://www.analog.com/en/products/lt30 ... t-overview
De går att köra parallellt för att klara mer ström.
LT3045 module positive voltage power supply 10 pieces in parallel, low noise linear 4-layer PCB design [QFN version]
https://a.aliexpress.com/_mPI3tyS
Jag misstänker att det blir svårt att mäta rippel dock.
https://youtu.be/VaRg5uITUHY
Nissep skrev:Yes!!
Jag har fångat intresset hos någon med kunskap.
Men då räknar jag med att du designar ett kort med 10 parallella lt3045 så den klarar 5A 12V?
Gött att driva ett litet klass D med så ren ström.
Jag har ett par färdiga 5v moduler hemma som är tänkt till dspbyggen.
Någon sån https://www.gnss.store/voltage-regulato ... grade.html
Och någon sån LT3045 Linear Voltage Rregulator Single Power Supply Module 3.3V 5V Buck Step Down Board RF Radio Frequency Low Noise Converter
https://a.aliexpress.com/_mtz2Cpo
Men det finns inte på kartan att jag kan utvärdera dem tyvärr utöver att leveranserna inte var något problem.
Nissep skrev:Det stämmer nog att det är svårt att bygga själv billigare, helst inte om man värdesätter sin tid.
I mitt huvud skulle den höga ”Power Supply Ripple Rejection” hjälpa. Men jag kanske missuppfattat problematiken.
jansch skrev:"Motorboating", som tråden handlar om, är ett lite specifikt problem.
När kretsar oscillerar är det oftast/alltid vid en given frekvens och dess överrtoner. En positiv återkoppling gör att kretsen självsvänger.
Vid "motororboating" är det också självsvängning men mycket mer olinjärt. Allmänt kan man nog säga att nätdelen inte räcker till och när spänningen stiger på "förbrukaren"(förstärkaren) följer inte strömmen med helt linjärt. När nätdelen inte orkar med att stabilisera spänningen sjunker den och förloppet upprepas. Resultatet blir en oscillation med låg grundfrekvens med disharmoniska övertoner. Låter lite "pruttigt".
Att tala omströmrening blir då fel oavsett vad man tycker om begreppet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster