Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh.
Michael skrev:xmag skrev:Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh.
Nu hänger jag inte med. Kör du med bara 1,2 volt?
Alltså kör du med...
1) 1,2V 28Ah
2) 12V 2,8Ah
//Michael
xmag skrev:Michael skrev:xmag skrev:Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh.
Nu hänger jag inte med. Kör du med bara 1,2 volt?
Alltså kör du med...
1) 1,2V 28Ah
2) 12V 2,8Ah
//Michael
Nej, jag använder 10st 1,2v batterier (som egentligen är på 1,28v) och 2,8 Ah x10. Alltså 12-13v och 28Ah. Tester på detta batteri har visat att de egentligen ligger på 2,4Ah så då blir det 24Ah tillsammans. IKEA:s 1,2v batterier på 2,8Ah var vinnare eller kom högst upp i tester på nätet. 10st sådana kostar bara 50kr mer än de jag valde (200kr respektive 250kr).
Batterier har en högre impedans än nätaggregat så de kan skapa "motorboating". Hur man löser det har jag skapat en egen tråd för här: viewtopic.php?f=10&t=72987&p=2222052#p2222052
STDI skrev:xmag skrev:Michael skrev:Nu hänger jag inte med. Kör du med bara 1,2 volt?
Alltså kör du med...
1) 1,2V 28Ah
2) 12V 2,8Ah
//Michael
Nej, jag använder 10st 1,2v batterier (som egentligen är på 1,28v) och 2,8 Ah x10. Alltså 12-13v och 28Ah. Tester på detta batteri har visat att de egentligen ligger på 2,4Ah så då blir det 24Ah tillsammans. IKEA:s 1,2v batterier på 2,8Ah var vinnare eller kom högst upp i tester på nätet. 10st sådana kostar bara 50kr mer än de jag valde (200kr respektive 250kr).
Batterier har en högre impedans än nätaggregat så de kan skapa "motorboating". Hur man löser det har jag skapat en egen tråd för här: viewtopic.php?f=10&t=72987&p=2222052#p2222052
Så fungerar det inte.
Parallellkopplar du så får du Michaels alternativ 1), alltså 1,2V och 28Ah
Seriekopplar du så får du Michaels alternativ 2), alltså 12V och 2,8Ah
Om du matar TDA2003 med 12VDC så kan dess utgång svinga mellan 1V och 11V, alltså 10V peak-to-peak vilket motstvarar 3.5V effektivvärde.
REW kan göra mätningar av impedanser upp till några hundra ohm
Accuracy
DC Voltage: 400mV/4V/40V/400V ±(0.8%+3);600V (1%+5)
AC Voltage: 400mV ±(1.2%+5); 4V/40V/400V ±(1.0%+8); 600V ±(1.2%+5)
DC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.2%+8); 4A/10A ±(1.2%+8)
AC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.5%+8); 4A/10A ±(2.0%+10)
Resistance: 400Ω/4KΩ/40KΩ/400KΩ/4MΩ ±(1.5%+3); 40MΩ ±(1.5%+3)
RogerGustavsson skrev:Som alltid finns det en felmarginal, speciellt på små resistanser.Accuracy
DC Voltage: 400mV/4V/40V/400V ±(0.8%+3);600V (1%+5)
AC Voltage: 400mV ±(1.2%+5); 4V/40V/400V ±(1.0%+8); 600V ±(1.2%+5)
DC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.2%+8); 4A/10A ±(1.2%+8)
AC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.5%+8); 4A/10A ±(2.0%+10)
Resistance: 400Ω/4KΩ/40KΩ/400KΩ/4MΩ ±(1.5%+3); 40MΩ ±(1.5%+3)
Michael skrev:Hur kom du fram till 10%?
Och vad mätte du, eller menar du att bilden visar det du mätte? ...skulle den ju kunna göra, men borde det inte då synas en rel text i displayen. Eller var det så att den visade noll utan motstånd? Lite ovanligt, men visst så skulle det kunna varit. På lågohmigt så bör man kolla värdet med testpinnarna ihop (kortis) vid mätobjektet.
Lite generellt kan man nog rätt ofta höfta till det att sista siffran i displayen inte stämmer och bortse från den.
PS. Ursäkta, men blev nog förvirrad av bild istället för värde. För många tankar dök upp i huvudet.
//Michael
Michael skrev:Om nu detta stämmer: ±(1.5%+3)
Så kan 1 ohm mätas som 0,985 - 1,015, men sista siffran kan också visa ±3 siffror fel. Alltså om den tänker visa 1,0 så kan den visa 1,3. Så på detta mätområde så kan mätfelet vara 31,5%.
Detta under förutsättning att du 'nollar' instrumentet. Alltså att du tar bort resistansen i kablar och kontakter. I praktiken, håll ihop mätspetsarna och tryck på REL, eller kom ihåg detta värde och dra bort i huvudet.
//Michael
RogerGustavsson skrev:Jag har möjligen någon LM1875T liggandes...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster