Nu ska jag bygga högtalare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerA

Nu ska jag bygga högtalare!

Inläggav PerA » 2006-04-06 14:21

Jag har väl helt ok kunskap om grunderna i det hela men det är ju mest teoretiskt, har tänkt bygga dom så bra som möjligt, ganska självklart men det får inte bli för dyrt, men det är väl bara elementen som är dyra.
Frågan är egentligen: tror ni man som jag om jag följer alla terorier och praktiska tips kan bygga en trevägshögtalare som kan mäta sig med diverse bra kvalitets konsument högtalare?
Jag har som sagt inte byggt tidigare (jo nån baslåda till bilen för några år sen) men håller på mycket med ljud och akustik så jag är inte helt ute och cyklar med vad det är jag vill ha ut från denna högtalare.

Vart börjar man? hitta tre bra element som man kan matcha eller?
hur vet jag egentligen hur bra ett element låter. jag vill ju inte köpa in flera olika och testa mig fram, blir ju dyrt.

Jag vill liksom ha en liten kort guide till hur man går till väga, tex filterkonstruktion, ska jag ta hänsyn till den redan när jag bara har lösa element eller ska jag börja med det efter jag fått in elementen i en låda.

det enda kravet jag har är att dom ska låta riktigt bra :) och ska gå ner till subbasen, ca 35Hz, (ja dom blir säkert ganska stora då)

Tacksam för hjälp i mitt nya, spännande (för mig) projekt
vh/Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-06 15:56

Ingvar Öhman här på forumet kanske skulle säga att man ska hålla alla saker i huvudet på samma gång och designa högtalaren som en helhet innan man börjar bygga.

Men lite nybörjarvägledning och metodik skadar ju inte. Nu brukar den första högtalaren man designar låta skräp, "fördelen" är ju att man kan designa om den hur många gånger som helst tills den blir bra. (Till slut blir det en filosofisk fråga om det fortfarande är samma högtalare eller en annan. :) )

Det låter som en vettig approach att först börja leta element som kan jobba ihop på ett vettigt sätt.

Det är jättebra att ha någon form av mätutrustning också. Det gör den stora skillnaden. Magiska gränsen där man kan börja prata om bra ljud istället för dåligt ljud.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-04-06 16:18

Varje gång jag har haft en fråga så kan man nästan alltid ge sig på att svaret finns här http://www.drkrupp.se/hifi/ bättre än google.. och på svenska.

Börja i liten skala med att köpa ett kit med en ritning och färdig konstruerat filter. Tex hfls-1 .. Så slipper du dyrt betala tidiga misstag och andra fällor jag trampat i genom att hugga ett element som ser bra ut och sedan lägga 2/3 av pengarna på utveklingskostnader.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-04-06 16:24

Det är väldigt mycket fokus på "bra element" och många är dom som köpt SS-element för 10000 och sedan byggt en högtalare med filter enligt någon standarduträkning från någon bok. Visst, det låter det också.

Max säger: Grunden för att bygga en god högtalare är att förstå funktion, och den viktiagste komponeneten (åtminstone där det oftast blir jättefel) är filtret.

För ditt första bygge, välj element med goda prestanda, men ändå rimligt pris (exempel: Peerless, Seas). Ditt första bygge kommer nämligen inte att bli så super-bra, men kommer att lära dig massor och kan med tiden (du kan ju alltid modefiera med tiden) skåpa ut många köpe-högtalare (även mycket dyra).
Tips: På baksidan av högtalaren gör du lämligen dubbla bakstyken, så att du får en egen "kammare" där du kan montera filtret. Då kan du vänta med att montera bak-panelen till filtret är klart, eller åtminstone i V1.0, typ. Gör så att bakstycket enkelt kan låssas vid modeferingar.

Vid filerkonstruktion, tänk på att det är hela överföringsfunktionen (filter + element) du ska dela. I dom flesta läro-böcker, siter på Nätet etc så förutsätts elementen vara rent resistiva och linjära. Det är inte element i verkligheten.
Tänk också på att kompensera för baffelsteget. Många glömmer det. Men då du siktar på 3-väagre så kan du lösa det smidigt genom att ta med det i bärkaningen vid delningen mellan/bas om du plaserar delningsfrekvensen vettigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 16:38

Kloka råd!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-06 16:41

Precis. Akta dig för standardformler! Det är bara att glömma. De borde förbjudas på något sätt, totalt vilseledande i högtalarsammanhang.

Annat som är viktigt att titta på:

Spridning hos de olika elementen. Särskillt hur spridningen ändras när man går från ett element till ett annat.

Att de inte överlappar för mycket frekvensmässigt. Helst ska elementen nästan dela sig själva naturligt (men inte riktigt) och filtret bara hjälpa till och öka effekttålighet, minska distorsion och förbättra spridningsegenskaperna.

Glöm inte den elektriska överföringsfunktionen heller, den har också betydelse. Ett knyck eller en resonans i den elektriska överförningsfunktionen på fel ställe blir inte bra. Även om den kanske ser ut att kompensera något i den akustiska domänen i en mätpunkt så behöver den inte göra det i en annan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-06 16:43

dadygee skrev:Varje gång jag har haft en fråga så kan man nästan alltid ge sig på att svaret finns här http://www.drkrupp.se/hifi/ bättre än google.. och på svenska.

Kollade på avdelningen "allt om delningsfilter", och fann färdiga filterlistor! 8O
Nja, google har mer att ge än så, och faktiskt.se också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-06 18:10

Martin skrev: Nu brukar den första högtalaren man designar låta skräp

Hur sant detta än är så är människan så underligt funtad att hon inte märker att det låter skräp. Det här är en av de få tillfällen som jag faktiskt uppmuntrar folk att njuta av placebo. Det finns inget som låter bättre än det man har byggt själv, helt enkelt. Åtminstone ett tag.

För det är ju så att om ingen bygger sitt första bygge, så kommer ingen heller att bygga sitt andra eller tredje bygge, osv. Och då skulle vi ju sitta i en värld utan DIY och kanske tom utan Faktiskt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-06 18:32

:) Jo, jag tycker också man ska se det som något uppmuntrande att ens första bygge alltid låter skräp. Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-04-06 18:46

tack för snabba tips

Martin skrev:Det låter som en vettig approach att först börja leta element som kan jobba ihop på ett vettigt sätt.

...ok, men det är det som är den stora frågan, hur vet jag det?

har mätutrustning då jag gör mycket akustikmätningar och även tillgång till eko fritt rum. men det är en senare historia, först ska man få ihop nåt som kan ljuda.

...hm ,intressant, så filtret har så pass stor betydelse, men jag kan tydligen inte gå efter regler, det är ju iofs lätt att testa sig fram (lätt, jämfört med att ändra lådan iaf), såna tips man vill ha, som inte står i alla loudspeaker design böcker.

frågan är ju om man vågar satsa på trevägs för att komma långt ner i frekvens, tänk om det faller helt och låter apa. Men om man tänker så här att elementen och filtret är "meck"bart, även styvningar och dämpning i lådan osv, det enda som inte är särskilt lätt att ändra är ju lådan, så den måste verkligen bli bra. hm, vad kan gå fel där, volym , dimensioner, materialets massa, styvet etc.

Jag tänker inte köpa nåt kit man sätter ihop, det är ju ingen utmaning.
Hur började ni?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-06 18:52

Hehe, det är lite roligt faktiskt för jag har konstruerat och byggt ganska många högtalare men alla har varit tvåvägare. :) Jag har inte vågat bygga någon trevägare än. Så om du inte tycker jag är för partisk så skulle jag verkligen rekommendera att bygga en golvstående tvåvägare (som går djupt i frekvens) och kompromissa med ljudtryckskapaciten i basen istället (som första bygge då). Typ en med 6.5" eller kanske 8"-bas/mellan.

Det finns många olika simuleringsprogram för filter som du kan använda för att prova dig fram och utveckla filtret utifrån mätningar som man kan mata in där. Men bygg du lådan först och det.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-04-06 18:53

Själv tyckte jag mitt första bygge lät utmärkt! Men efterhand så stiger ju (kanske) kraven*, men som tur är stiger ju även kunskapen om man håller på att bygga kontinuerligt så nästa bygge blir man väl ungefär lika nöjd med o.s.v.

=> det är kul att bygga och efter varje bygge kommer man på nåt som gör att man måste bygga nytt. :)

*Nu kan man ju iof redan ha höga krav från början och då blir det kanske värre... Men förståss inte omöjligt.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-04-06 19:18

Jo jag har rätt höga krav från början :) , lite dumt egentligen men jag kommer inte ifrån det.

Jag är ju egentligen inte i behov av väldigt höga nivåer, men kommer jag inte ner till 30-35Hz då får det vara :)

Aha, så man kan göra mätning och sen slänga in det i ett program som kommer ut med nåt förhoppningsvis bättre, fiffigt!

Men hur långt ner kan man komma cirkus med en BRA två vägare?

Tänkte också höra, allt är ju viktigt i kedjan men vad har ni för erfarenhet om vad som är viktigast, vad gör mer skillnad än man tror osv. filtret var ju faktiskt en surprise, trodde jag inte var SÅ viktigt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-06 19:20

Mina tvåvägare (med en 6.5") som jag spelar på nu går rakt ner till 30Hz så det är inga större problem bara man hittar ett lämpligt element.

Vad är viktigast? Jo det man är sämst på att lösa. :wink: Det är så mycket som är viktigt så det är svårt att säga generellt. Kablarna inuti högtalarna är inte så viktiga iofs. Sedan är frågan vad man ska göra med informationen att det ena är "viktigare" än det andra. Ska man översätta det i pengar, ansträngining eller vad? Det är svårt att säga.

Allt är viktigt helt enkelt.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-06 19:32

Nu kommer jag säkert få smisk på fingrarna. Men...

Jag skulle (och kommer när alla andra projekt landat) köpa en Behringer och driva högtalaren aktivt med en billig hembiostärkare. Sony, bland andra, har någon med 6.1 ingång (vilket är ett krav om man vill ha en trevägare).

Då kan man labba med filtret, utan att det kostar skjortan (för det är troligen dyrare än du tror). Dessutom vill jag tro att det faktiskt är en bra lösning.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-06 20:26

Martin, Vad spelar du [s]på[/s] med ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-06 20:49

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-06 20:56

Känner mig lite osäker på vad du har för element...?
Men snygga var de.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-06 21:10

MP skrev:Känner mig lite osäker på vad du har för element...?
Men snygga var de.

Visaton i basen och Seas i diskanten, det syns väl på långt håll :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-06 21:24

Jag är visst lite närsynt :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-04-06 21:39

Sätt igång och bygg nu så vi får se lite bilder! Det är bilder vi vill se! Bilder!

Ge oss bilder!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-06 22:04

Svante skrev:Hur sant detta än är så är människan så underligt funtad att hon inte märker att det låter skräp. Det här är en av de få tillfällen som jag faktiskt uppmuntrar folk att njuta av placebo. Det finns inget som låter bättre än det man har byggt själv, helt enkelt. Åtminstone ett tag.

Jag är nog ännu mer konstigt funtad då jag har byggt högtalare som jag, utan hot om utdragna naglar, krossade knäskålar eller bli doppad i kokad olja villigt erkänt (spontan bekännelse enligt tortyrreglementet) låtit skit. Oftast har det varit konstruktioner (nåja) som tillkommit spontant.
Mina kopior av CM3, kitet till Wharfedale-bamsingarna (1973) och mina Allegro lät/låter riktigt skapligt men så var/är alla byggda efter "boken".
Idag skulle jag nog bygga en .... byggsatshögtalare igen (med undantag av TangBand-talaren som står och väntar).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-06 23:05

Ja, jo, man är ju förstås olika. Man kan vara den oroliga typen som letar efter fel hela tiden och blotta misstanken om att det finns fel gör att man hör dem. Man kan också tro att man har hittat på något nytt och revolutionerande eftersom man har hittat en kombination av element och låda som ingen annan har gjort och då kanske det är den bästa högtalaren i världen. Man kan också ta det med en klackspark och se det som ett sätt att lära sig hur högtalare fungerar. Utvärderingen kan ske på många sätt, enbart lyssning riskerar att bli färgad av personligheten, mätningar kan vara ett sätt att förstå vad som är viktigt och kan ha gått fel, så att man kan göra nästa prototyp bättre. Ytterligare några bygger för att spara pengar. Det tror jag inte att de gör... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 23:28

Kit är alltid en bra början. Man får ett bra resultat och blodad tand ;-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-04-07 08:33

PerA skrev:Men hur långt ner kan man komma cirkus med en BRA två vägare?

Mina går ned till 20Hz, æven om det førståss inte ær linjært. -3dB ligger væl på 43 eller något sådant.
Basen ær en dynaudio 8" och volymen ca 25 liter. Avstæmningen ær 33 Hz.

Tvåvægare ær, till skilnad mot vad man kan tro, inte lættare att bygga æn trevægare. Man får bara en delning sæger folk. Visst. Men gør du en trevægare så blire det så mycket enklare att fixa baffelsteget, något som många sjælvbyggare helt glømmer bort/inte kænner till.

Skulle jag bygga något nu skulle det bli 3 vægare eller 2,5 vægare. Utan tvekan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-07 08:51

Max: Det är väl förhållandevis lätt att bara öka värdet på seriespolen jämfört med att implementera en delning vid några 100Hz? Man har ju oftast problemet med stor överlappning mellan elementen (vilket sätter större krav på filtrenas elektriska branthet), mellanregistrets impedans vid resonansfrekvensen som ställer till det, behovet av stora komponenter och inte minst svårigheterna att mäta lägre frekvenser med någorlunda bra tillförlitlighet.

2.5-vägare är ju ingen lätt match att få ihop de heller.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-07 09:39

Om det handlar om att förkovra sig och nå insikter om effekten av olika åtgärder skulle jag vilja rekommendera 2-vägare att börja med. Gärna 2 par så att det går att jämföra före/efter en ändring. Med 3-vägare gäller det att ha tungan i rätt mun. Ändringar av värden på komponenter ändrar ju även effektfördelningen mellan elementen så det kan bli lite mycket att hålla reda på i början.

Med en 2-vägare blir det enkelt att prova olika filter, stagning, dämpmaterial, utformning av baffel mm och skulle det bli riktigt bra kan man ju alltid bygga en sub sedan. Viola! En trevägare!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 10:19

2-vägare som senare kan kompletteras med aktiva basar. Mycket större chans att lyckas och desutom ger det ju utrymme till att få bygga lite trevliga basmoduler sedan med ;-)

a) bygg ett bra kit i 2-vägsformat
2) bygg basmoduler

3)...
4)....
5)....

(det slutar inte det är så kul)

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-04-07 13:28

hm... kanske ska börja med en 2vägs då , låter som en rätt bra ide att tillföra subben senare. då ska man bara hitta element då....hm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-07 18:36

Det finns en del högtalarelementförslag lämpliga för tvåvägare i denna tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=5900
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till DIY-forum