Rega och Kef’s stativare lät rätt trevligt men som i flera mindre rum inte helt utan rumspåverkan.

Föreläsning hos ansuz om hur viktigt det är med störningsreduktion.

Denna rigg avsatte inga djupare spår hos mig annat än de där prylarna från McIntosh. Fast jag skulle inte vilja ha det där störande ljusskimret i mitt lyssningsrum.

Rörsteg från Kalmar. Trevligt samtal med gubbar i min ålder.

Nostalgirum med apparater från Bang & Olufsen och Thorens. Har själv en likadan skivspelare som den uppe till höger, inbyggd RIAA och CD4-dekoder.

Kretskort till Holographic’s nya slutsteg Amp Twentythree, 2x200 W i 8 Ohm – Sprudel notera!

I ett mycket trångt rum lät det förvånansvärt bra över Ino-högtalarna, vad det nu har för beteckning, den med 8-tummare.

En rejäl salong, ligger en ännu större bredvid – Spegelsalen. Rörsteg från Sicilien, högtalare från Kanada och en Revox. Lite lustigt att demomannen verkar ha missförstått uttrycket ”solid state” som varandes fritt från transistorer. Han menade förmodligen ”hardwired” elektronik hos rörstegen. Ljudmässigt inget jag skulle springa benen av mig för. Dyrt var det också.

TAD. Lät som vanligt bra även om jag inte hade någon bra plats där. Kände igen musiken och det lät förvånansvärt likt de jag lyssanr genom hemma. Inte lika rumspåverkat som i flera andra rum.

Devialet och Piega. Finns anant för de pengarna som är mera intressant.

Spelades på de små högtalarna från Rogers ena stunden och senare på Rauna. Rauna gav ett fylligare ljud. Elektronik från västsvensk aHarmony Design och en Throens-spelare på toppen.

Det här lät tunt när det spelades Steve Ray Vaughan.

Acoustic Energy och Audiolab (den silvriga i riggen) alt. Cyrus-elektronik och på toppen en nutida Thorens. Kommer inte ihåg hur det lät.

Spelades Jimi Hendrix med bravur när jag var där. ATC modell större och för mig obekant elektronik där i mörkret, fördelat på en massa burkar.

Här var det Heco högtalare med en stor rörpjäs. Låt okej men jag tillbringade in så mycket tid där. De hade några groteska basreflexportar som var deras produktlinje. Tror det var 8-tumsport ståendes i ena hörnet. Används tydligen i bilsammanhang.

Högtalare från glasriket i Småland. Ljudmässigt var det väl ingen hit, framförallt inte med den prisbilden. Koaxial från Morel i kulan och en 8-tummare i basen i de stora stativen av sten. Fanns även som mindre kulor och en bredbandare.

Focal, Pass m.m. Passade bra för det mindre rummet. Brukar in Focal var lite skrikiga? Så tyckte jag inte var fallet här.

Här var det packat! Stefan och Magnus körde Carlsson OA51 med Purifi-element och en extra bas i foten. Lät riktigt bra men jag hade inte förväntat mig något annat från de herrarna! Rätt långt ifrån original OA51 i sin ursprungsversion men det är väl så här kraftfullt låtande man vill ha dem. Hjälp vad feta de där Michi från Rotel var.

Här har vi de där open baffle från Lindström igen. Här spealdes det på dem och det lät klart trevligt även om rummet att behövt vara lite större. Audionote eller något sådant som elektronik m.m.

Q Sound heter väl de här? Normalbra eller vad man nu ska säga.

Är pratades på svenska och danska. En rejäl dos kabelsnack och extremt varmt i rummet gjorde min visit rätt kort. Varunamnen lade jag inte på minnet men där satt en del burkar för allehanda ”rening” i racket, de där silvriga nere till vänster bl.a. Ljudmässigt stack det inte ut.

Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum. Förstår att de stora rummen som Hificonsult, Audio Concept och APS Tubetech hade kanske påverkade deras musikval och deras sätt att dema.
Som vanligt är det roligt att träffa folk och få några ansikten till de som skriver på detta forum inkl. trevligt umgänge. Möjligen var det enklare att föra konversationer på gamla mässtället där en hel del försiggick utomhus, här var det trängsel mest överallt. Detta mina högst subjektiva och korta/snabba intryck av Sweetspot 2022.
Upptäcker här att länkarna inte fungerar och nu är det mat ropas det från köket....