Hej igen, och tack för välkomnandet, även om vissa kanske inte blev lika glada...
Visst kan det verka vara, och ibland vara ett för starkt uttryck att påstå att nåt är bluff om man inte testat just den produkten som avses.
Men nu är det ju så, att det finns väldig många saker människan vet massor om redan tidigare, vilka flera har givit exempel på, kanske lite överdrivna exempel men just för att göra det hela tydligare. Och med visst kunnande om den teknik mm som diskuteras, så kan man många gånger med fog säga att vissa saker eller påståenden är bluff, även om man inte testat just den saken.
Många säger, när det gäller HiFi, att det minsann finns personer som har otrolig förmåga att hör skilnader på ljud. Visst finns de, men i hur många vetenskapligt korrekt utförda tester, där inget annat än just skillnaden i ljudkvalitet menligt kan påverka resutatet, har de klarat sig med flaggan i topp?? Inte många kan jag lova, även om de själva oftast gnisslar tänder över mitt påstående. Men det är bara att bevisa det då, att det är skillnad om kabeln ligger på golvet eller ligger på käcka kuber 100 mm över golvet, eller vilken ända på kabeln som är kopplad till apparaten mm.
Någon var inne och tassade på exempel på bilsidan, med oktantal mm. Detta är intressant, då jag har oerhört mycket mer kunnande inom det gebitet än ljudbiten. Nu är ju detta ett välljudsforum, men jag dristar mig ändå till att dra ett par "ormoljeexempel" från bilvärlden.
För det första, det är fullt möjligt att bilar kan gå bättre fortare snabbare med ökat oktantal, men inte alla.
Ta en modern bil som har avancerat styrsystem för motorn. Denna kan automatiskt anpassa t ex tändpunkt mm till rådande förhållanden, t ex vilket oktantal som används. Ökat oktantal innebär bl a att bränslet är mer motståndskraftigt mot självantändning alltså spikningsresistent. Men ökat oktatal så kan ökad förtändning användas utan risk för spikning. Ökad förtändning ger högre förbränningstryck och därmed högre vridmoment/effekt ur motorn.
Detta är väl dokumenterat i alla typer av tester, från tillverkarnas motorlabb till bromsning av effekten samt mätningar av acceleration mm.
Om vi tar till ett extremexempel på trimmade turbomotorer, så kan ett byte från 98 blyfri till 110 oktan racebränsle möjligöra att effekten med ändrad tändning mm kan ökas 100 Hk i motorn, utan andra ändringar.
Skillnaden mellan 95 BF och 98 BF kan på vissa standardbilar ge ca 5-15 Hk effektskillnad under vissa körförhållanden, utan att göra annat än välja oktan, resten sköter motorns styrelektronik om.
Jag läste på Shaktis sida att de fått fantastiska förbättringar genom att klämma fast en Shaktisten på en bils styrbox för motorn! När man sen läser hur de försöker förklara det hela så är det uppenbart att de inte vet ett jota om hur en motor eller dess styrelektronik jobbar. Oavsett om man alls kan mäta några skilnader elektriskt eller störningsmässigt, så är det resultat de påstår sig ha fått vad gäller sänkt förbrukning effekt och prestanda fullständigt ute i det blå, alltså oerhört överdrivna.
Teknikerna och utvecklarna för motorer och deras styrelektronik anser överhuvudtaget inte att det finns något egentligt problem med strörningar eller annat som skulle påverka effekten eller emissionerna på det sätt som Shakti hävdar. De har redan full koll på antalet missade förbränningar mm, och hur allehanda störningar påverkar elektroniken prestanda emmissioner mm. T ex så har GM/Opel ett av världens mest avancerade testlabb för att just kunna simulera alla typer av störningar man kan tänka sig, och vet vad de kan orsaka eller påverka. Man kan t ex bränna av regelrätta blixtar på enorma effekter och som är flera meter långa, rätt ner i bilen. Allt medans bilen går på rullar för att mäta vad som sker.
Modern styrelektronik för bilar mm har normalt div kompenseringar för bl a variationer i drivspänning, t ex så kan det anges att de håller sig inom uppgiven spec vid drivspänningar 11,7-14,8 V.
Då en ny modern motorfamilj idag kostar flera milliarder att utveckla, så är biltillverkarna mycket lyhörda och intresserade av tekniker eller produkter som kan hjälpa dem i deras strävan mot snålare starkare billigare lättare renare motorer. Ofta så kostar alltså en helt nyutvecklad motorfamilj flera milliarder att utveckla, ändå är man väldigt nöjd om man lyckats nå förbättringar på runt 5% jämfört med den gamla motorn. Ställ det i relation mot de 10-30% som ofta utlovas som förbättringar av de som säljer mirakelprodukter till bilarna, som endast kostar 499,95 kr och bara knäpps fast på bränsleröret, stoppas i luftfiltret, petas in i avgasröröet, hälls i tanken eller i oljan, eller sätts på lådan för styrelektroniken som Shakti.....
Gissa om biltillverkarna vore glada om det dök upp en produkt av det slaget som verkligen funkade och gav 20% förbättringar, som de kunde köpa för korvören (för man kan ju anta att man bör få mängdrabatt om man t ex skulle beställa 1 million Shaktistenar på ett bräde.....) då slapp de kosta på ca 5 år i forkning/utveckling och flera milliarder i kostnader och bara få ca 5% förbättring.
Samma tankar kan vi, och bör vi, applicera på HIFI-branschen. Jag tar ett enkelt exempel. Varför envisas tillverkarna att försöka utveckla bättre CD-spelare stup i kvarten, ja det ploppar ju fram nya modeller i ett. Detta kostar ju massor med slantar, millioner och milliarder. Ändock så är oftast skillnaderna mellan den gamla modellen och den nya inte himlastormande, många gånger knappt ens hörbar. Man frågar sig då, om målet vore att få till det bästa ljudet, man hoppas ju det, varför sätter de då på undermåliga fötter på sina CD-spelare?? Varför köper de inte in en jätteladdning med av någon rosad fossing och får fin mängdrabbat. Dessa kan sen sättas under apparaterna och på nolltid har man fått makalösa förbättringar i ljudet. Ja det hävdar ju mången HiFi-nisse när de testat div fossingar under sina kära apparater.
Jag kan inte se annat än att orsaken till att det sitter tämligen vanliga fötter under apparaterna, är att tillverkarna till apparaterna inte anser att de har någon eller ytterligt minimal påverka på ljudet, och egentligen bara är till för att se till att det finns luftspalt nog för kylningen till apparaten, om den sen kan ses så är det ingen nackdel om den ser trevlig ut.
Om det verkligen vore så att olika fötter under en CD-spelare gav stora och tydliga förändringar/förbättringar på ljudet, så är det för mig totalt obegripligt att inte tillverkarna tar kontakt med t ex de som tillverkar Sorbotanfossingar av någon känd modell, och ber att få köpa ett megalass på stört. Om jag inte minns fel så kostar ex fyra Färila Sorbotanfötter (heter de så?) endast någon hundring ut till konsument. Vad skulle de kosta styck om en CD-tillverkare skulle drista sig till att handla 1 million st/år under en 5 årsperiod direkt från fabrik?? Ja då kanske vi snackar om 5 kr/st, alltså 20 kr per apparat i kostnad. Varför gör då inte alla apparattillverkar detta, om det skulle ge de fördelar och förbättringar som utlovas??
Fundera på det ett tag.......
Dr Tinnitus