garagelackering med tvåkomplack

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

garagelackering med tvåkomplack

Inläggav Pinnick » 2006-04-06 16:01

Är det nån som testat följande: skaffat kompressor, tvåkomplack + klarlack + färgspruta och försökt sig på att lacka i garaget?
Var ner på stan idag och kollade lite priser på mekonomen.
1l klarlack + valfri tvåkomp billack 1l skulle kosta 1100:- för bara färg&lack. Nån som testat att spruta på sånt själv med färgspruta och kompressor? Dyrt och dåligt? :o

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-04-06 16:35

Inga problem! Det är lättare än du tror :) köp en billig presenning och gör att sprut rum :twisted:
Tänk bara på att provlacka på nåt först,dra gärna sprutan förbi det du tänkt lacka varje vändning ,så slipper du anpassa tryckar fingret att bara ge luft i vändningarna.
Hellre flera tunna än ett tjockt är melodin.
Lycka till!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 16:40

Absolut! Jag har tom lackat ute med gott resultat, bara det inte blåser eller finns för mycket flugor i närheten. Man vill ha ventilation...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-06 18:05

Låter ju uppmuntrande! 1800:- för tvåkompfärg (egenkomponerad nyans) + klarlack till: pi60 och bs-60 hur står det mot att få en lackerare att utföra samma sak? några tusen billigare välan? :)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-06 19:33

att spruta en högtalare är ju rätt simpelt...det är underjobbet som är det svåra/jobbiga...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 22:01

Som Håkan säger så är underarbetet det viktiga! Använd platic pudding till spackling - vanligt snickerispackel krymper när färgen sprutas på! Allt du känner med fingertopparna kommer du se sen.....det lönar sig att vara noggrann. Spruta flera tunna lager och slipa lätt med allt finare sandpapper emellan. Respektera torktiderna!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-06 22:08

Generellt om sprayjobb (blow-job på engelska), skulle man kunna släpa sina grejjer till en billackerare och be dem spruta?
Jag har mina små förstärkarchassin som jag vill ha i andra färger än svart. Men ett par 10 liters HT-lådor är väl lagom att få sprutade på det viset??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-06 22:23

använd alltid sprutspackel på hela mdf-ytan före sprutning....också förstår några varv med minst ett 400 papper...gärna mer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-06 22:35

hittils har jag använt hagmans tvåkomponent spackel och ovanpå det sprutspackel. Sprutspackel fanns även för tryckluftspruta vilket nog skulle kunna vara något när man fått bort de största groparna med två-k spacklet. Sen så har jag putsat med fint papper.. ytan blir rätt så fin med endast väldigt väldigt små repor. Det kanske räcker för att det ska se ut som grannens kompis ljusblågråmetallic audi a4 :)

tackför inläggen ! helt suvve :P

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-09 04:55

satan 11hundra/liter låter dyrt. bra fet ral-lack kostar en 5hundring typ/l o det är fan mäkta dyrt. ge för fan inte mer än 500 spänn per liter för färg. och om du ändå ska spendra 500spänn litern låt för helvete nån bra lackerare lägga den lacken, för tro mej det blir ca 180000 gånger bättre då. jag har hållt till i ett måleri i minst 10 år så jag vet hur saker o ting ser ut om man säger så. och nej jag tänkert inte slipa/lacka dina grejer jag har inte tid. som sagt underarbete är allt minst 240 papper om det ska bli bra , gärna 320. tänk så här: färgen täcker ingenting den bara framhäver allt dåligt, just det ja inte ett dammkorn får det finnas när du lägger sista lagret för då du..
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-09 05:04

´biliga diy grejer ok med garagelack. bra/dyra nononononono icke.. tro mej billigt blir dyrt. billack bruker i allmänhet funka skitdåligt till stora plana ytor/högtalare. speciellt metalliclacker
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-09 19:39

Jag fick då riktigt bra resultat med min 2-komponents lackning med högblank svart.

Hur stora sidor är stora sidor? Det var billack jag använde...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-09 20:31

housemicke skrev:´biliga diy grejer ok med garagelack. bra/dyra nononononono icke.. tro mej billigt blir dyrt. billack bruker i allmänhet funka skitdåligt till stora plana ytor/högtalare. speciellt metalliclacker

Lackade ett förstärkarchassi - 300 x 400mm med billack. Blev väl skapligt men inte alldeles okomplicerat. Och säkert halva burken gick åt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-09 23:28

ja vissa tycker det blir bra och vissa tycker det blir dåligt. Själv har jag ju ingen erfarenhet alls av sånt här. Vissa lackfirmor är bra, andra är dåliga. Själv tror jag att jag med lite träning skulle kunna bli en hejare på sånt här. :) Men bäst ju att fråga först. Det är ju inte helt gratis.

Housemicke: färgen kostade 750:-. Klarlacken (1 l även det) skulle kosta 350:- på mekonomen. Klarlacken skulle jag även kunna använda till ett par baslådor. Totala priset skulle då bli 1800:- för lackering av stora fronthögtalare + baslådor.

Med noll erfarenhet och att ge sig på nåt sådär huxflux som dessutom kostar en ansenlig summa är det alltid bra att posta på ett snällt forum först :)

Fanering är ju också fint..

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-09 23:33

Jag provade att spruta en bil med tryckluftspruta i min ungdom, det var svårt och blev inte bra.
Men det finns ju några här på forumet som fått skapligt resultat med elekrisk spruta. Det kanske är enklare, vad vet jag. Billiga är dom i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-10 12:21

att det ska bli så klurigt. Jag köper ett trumset istället.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-10 13:38

Skrattar - du klarar biffen!!!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-10 13:39

Skrattar - du klarar biffen!!!!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-11 00:41

billacker kväver en speciell grund om det ska sitta kvar på trä/fiber (mdf) och det är inte säkert att det blir bra ens då. metalliclacker blir i princip jämt flammiga på högtalare (även köksluckor mm). billacker blir ofta matta också, så du behöver lägga 5-10 lager klarlack på om det ska bli bra, med slipning emellan. kolla om den färgen du vill ha finns som nåt annat än just billack. billacker blir bra just på bilar men inte så mycket annat, du borde kunna hitta billigare färg då också. ett tips kan ju va att testa med mycket billigare färg först tills du tycker att det blir iaf hyfsat innan du börjar spendera tid/pengar på dyra saker som du kanske måste göra om. glöm inte underarbetet, det är det viktigaste. när jag bygger burkar blir det oftast såhär. snickra. spackla. slipa. grunda. slipa. spackla mer. slipa. grunda igen. kontroll i starkt ljus från alla vinklar och vrår. slipa. lacka. färg fäster inte på skarpa hörn så glöm inte att runda av dom lite. spackel sjunker ofta dom första 24timmarna, ofta får man spackla om håligheter 2ggr minst.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-11 00:48

Fick ett par högtalare lackade i halvblank tvåkomponent trälack, med svart brytbas för att det skulle bli just svart. Jämfört med ett par andra som lackades i blank svart billack så blev den halvblanka trälacken mycket bättre. Ser inte så billig och tunn ut som den blanka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-11 09:27

Billack på mdf kan göras med ypperligt resultat, dock så måste det som redan nämnts grundmålas och sedan slipas lite och sedan lackas i ett par omgångar.

Är allt korrekt gjort så blir det toppklass!

Grundjobbet är desto viktigare om man ska göra speciallack, fast egentligen är väl ett bra grundjobb alltid viktigt - fast felen framträder tydligare om man felar på speciallack... (flammighet, apelsinyta etc)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-11 09:42

Håller med Pingvinen!

Absolut lika viktigt med grundjobb oavsett.

Spacklar man med plastlig pudding - så sjunker det inte nämvärt och krymper inte vid sprutning.

Min erfarenhet är att billacker visst fäster på MDF utan specialsaker... har aldrig haft problem med det...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-11 20:12

Det man ska se upp med är - bland allt annat - ändträet (t ex avfasningen på piP) där färgen sugs in och det lätt blir apelsinyta. Spacklas!
Inaktiv

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-11 21:40

Något jag reagerat på, efter att ha läst en del om trälackering här på Faktiskt.
För bästa resultat enligt min mening och erfarenhet (som gammal kappseglare):

1. Grundlacka.
2. Grovspackla.
3. Slipa.
4. Sprutspackla.
5. Slipa.
6. Spruta med grundfärg igen. (sprutspacklet suger enormt och kan göra slutlacken matt).
7. Slipa.
8. Spruta slutlacken.

Punkt 4 och 5, kan behöva göras ett antal gånger tills det är fullständigt slätt.
Virket skall naturligtvis vara fullständigt torrt och ha varit förvarat så under lång tid.
Använder man härdlack (2-komp) så kan slutmålningen ske i flera sprutningar vått i vått och efteråt slipas med 800-papper och poleras till oanad glans.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-11 22:37

Jag trodde även att sprutspacklet fungerade som primer, alltså nån form av grundfärg. Men tydligen inte? Trodde det inte sög alls nästan?
Det jag gjort nu är att tvåkomp spackla en tunn hinna över alla ytor och sen sprutspacklat och trott det ska räcka ! :) och putsat en massa givetvis
puh pi60 är stora grejor :o

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-11 22:57

Att jag grundmålar först av allt, är ju för att få optimal djupinträngning och vidhäftning av hela paketet. Kanske överkurs vad gäller högtalare, men jag skulle inte chansa.

Jo att sprutspacklet suger slutlacken (det är ju oerhört poröst och lättslipat), har jag tvåfaldig erfarenhet av, innan jag begrep att så var fallet (bil och båt). :cry:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-12 01:33

Ragnwald; bra att veta, tack.
Inaktiv

48IDA

Inläggav 48IDA » 2006-04-12 09:28

Om man skulle misslyckas och man får damm och/eller rinningar så behöver man inte gå i taket och se det som jordens undergång.
Fram med 1200-2000 våtslip. Efterpolera med maskin med Autosol eller finare polermedel.
Jag gjorde det på min bil och inte ens jag kan se skillnaden.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-04-12 18:41

det beror på hur dammkornen satt sej, om dom satt sej ända in så kan man ju inte polera bort det, det blir inte nice. man ska heller inte köra för fint papper innan lack då fäster inte färgen, den vill gärna ha nåt att bita i. för hand blir väl 240 320 bra o med stor bandslip 180 240 kanske. dom absolut bästa slippapprena gör 3m, kornen sitter kvar ungeför 3ggr längre (man kan använda dom 3ggr längre) än alla andra, testade köra head to head med 5 olika sorters 180 och 240papper en gång. mirkas papper duger fast det är ju inga 3m direkt. spackel är också viktigt, det ska inte vara mjukare än trä för då blir det hål snabbare där än trät runt om, man får en krater. det ska ej heller vara hårdare än trät för då får man ett litet berg med vallgrav runtom. mycket irriterande och fult. Wurth och Standox gör ett 2komp spackel för bilar det är det bästa man kan köpa för pengar (har testat all i princip) det är perfekt, torkar inte för snabbt så man har ganska bra med tid på sej att jobba. håll er borta från 1komp spackel typ snabbspackel, no good

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 22:24

Housemicke,

Bra tips! Är de spacklen bättre än platic pudding? Minns när jag jobbade med snickerispackel. Rysligt svårt att få bra yta - och sedan sket det sig ju när man sprutade på det...

Ragnwald,

Samma visa som jag brukar köra alltså :-)

Nästa

Återgå till DIY-forum