Pink Floyd och Dark side of the moon

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Pink Floyd och Dark side of the moon

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-06 18:45

Jag är på jakt efter en välljudande version på CD. SACD:n ska vara välljudande men gäller det endast SACD-spåret? Har ingen SACD-spelare. Kan man digitalt föra över SACD-spåret till en vanlig wave-fil?

Alan Parsons var det också frågor om. Jo, det är samme man som i Alan Parsons Project. Hemsida finns det också: http://www.alanparsons.com/

Man kan notera att Alan var ung då han arbetade med Pink Floyd, 24-25 år.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-06 20:48

jag har den på sacd låter finfint fast jag undrar hur den skulle låta på dvd-audio
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-06 20:50

jag gillar låt 5, den som börjar med ett mystiskt piano. :P

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-07 09:59

Som jag sade i andra tråden tror jag att 20-årsutgåvan är bra, samt att CD-spåret på SACD:n också är bra. Vet inte om det är exakt samma, dock.

Den det verkar som att man skall passa sig för är den allra första CD-utgåvan.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-07 11:51

SACD versionen kostar "endast" 99 kr på cdon. Taget :-)

mvh
/Pinnick

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-07 14:14

Almen skrev:Som jag sade i andra tråden tror jag att 20-årsutgåvan är bra //
det verkar som att man skall passa sig för är den allra första CD-utgåvan.

Jag sålde den första utgåvan efter att ha köpt Anniversary-versionen.
F.ö. så skall det bli kul att höra hur bra TDSoTM låter live, i Roskilde...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-09 08:43

Hetsporren!

Är det inte Roger Waters som ska till Roskilde? Han har väl inte mycket med Pink Floyd att göra sedan brytningen? Kanske kör han några Pink Floyd-låtar ändå..... Lyssnade på Pink Floyd (utan Waters) på Ullevi 94. Vilket ljud! En av de få gånger man inte har gått hem med ringningar i öronen. Öppningslåtarna från de allra första albumen var hur roliga som helst. Tycker annars det har varit utslätade tillställningar med Pink Floyd som har bjudits de senaste 10-15 åren.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-09 09:39

Ryktet säger att Roger skall köra hela TDSotM live. Intressant...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 09:51

Almen skrev:Ryktet säger att Roger skall köra hela TDSotM live...

Det är inget rykte, det är spikat. Se min Roskilde-tråd...

RogerGustavsson skrev: Lyssnade på Pink Floyd (utan Waters) på Ullevi 94. Vilket ljud! En av de få gånger man inte har gått hem med ringningar i öronen.

Den konserten var helt fantastisk!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:34

Jag är så lat. Var finns Roskildedtråden? ;-)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 12:40

Kaffekoppen skrev:Jag är så lat. Var finns Roskildedtråden? ;-)

Slöfock! :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-09 13:04

Hetsporren skrev:Den konserten var helt fantastisk!

Ja den var riktigt bra men den hade brister... Framförallt sjöng damerna helkass (vad jag kommer ihåg) i jämförelse med sången på just "The side of the moon". De var duktiga på att skrika men det är ju inte det man vill höra... Jag tänker på låten "The great gig in the sky" där Clare Torry sjunger på originalet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 13:16

RogerGustavsson skrev:
Hetsporren skrev:Den konserten var helt fantastisk!

Ja den var riktigt bra men den hade brister... Framförallt sjöng damerna helkass (vad jag kommer ihåg) i jämförelse med sången på just "The side of the moon". De var duktiga på att skrika men det är ju inte det man vill höra... Jag tänker på låten "The great gig in the sky" där Clare Torry sjunger på originalet.

Ursäkta OT: Jag störde mig inte det minsta, tycker att ALLT var magiskt rakt igenom. En av de allra bästa konserter jag nånsin upplevt! Tänk, när de började och hällregnet bara försvann - i samma stund - då kändes Ullevi som ett heligt tempel. Ett otroligt lyft mot konserten i Globen, fem år tidigare!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-09 17:35

Jag går On-Topic igen.

Det verkar som att CD-spåret på SACD-utgåvan är komprimerat, och mycket sämre dynamik än SACD-stereospåret! Läs mer här och här.

Alltså: Köp inte SACD-utgåvan för CD-spåret!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-09 18:47

sacd versionen låter mycket bättre än dts-versionen hör jag nu i alla fall. Man hör t.ex. basen tydligt. Sen hör man att "the lunatic is in my head" -killen som skrattar har mustasch eftersom det skrapar liksom i micen när han skrattar. M.m.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-09 20:50

Jaha, CD-versionen har man kastrerat till förmån för SACD! Någon SACD-spelare har jag inte. Finns ingen vänlig själ som skulle kunna göra en CD från SACD-spåret? Går det endast att göra analogt?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-09 21:25

det är ju lite svårt att läsa DSD-data iofs bit för bit vad jag vet. Med HDMI 1.2 ska det ju gå men då är det ju HDCP skyddat (High-bandwidth Digital Content Protection) så det blir ju lite marigt i alla fall..
:-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-10 09:58

Tror man måste ha rätt avancerad utrustning för att kunna direktöverföra DSD-PCM. Köp CD-utgåvan från 1998 (25-årsutgåvan var det väl?) i stället. Eller så kan du komma hem till mig och lyssna. :)

Finns en hel massa på nätet om vilken LP- respektive CD-utgåva som innehåller vad. Det skiljer tydligen ibland både i mixning och huruvida det är pauser mellan låtar eller ej. Som jag har förstått så är CD- och LP-utgåvor från 90-talet ganska trogna originalet. (Inklusive den nästan ohörbara populärorkestern allra sist. :))

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-10 15:41

Jag har 3st utgåvor av DSOTM på CD, 1992 remastern, Mobile Fidelity och SACD hybriden.

Jag har ingen SACD spelare, så hur SACD spåret låter på den skivan kan jag inte uttala mig om.

Däremot kan jag säga att dom har skurit i basen på både cd-spåret på SACD skivan och på 1992 remaster.
Detta är särskilt tydligt på hjärtslagen i början och slutet av skivan.

Så om jag skulle rekommendera nån av de cd versioner på DSOTM som jag har hört så skulle det vara mofi versionen.
Det enda som är lite tråkigt med den skivan (mofi) är att peakarna verkar ligga något lägre än normalt (ca -4 till -8 db) på spåren, så man utnyttjar inte fullt upplösningen som 16 bitar kan erbjuda.

När det gäller skillnader mellan 1992 utgåvan och SACD hybriden är jag kluven till vilken av dessa som låter bäst.
Det verkar som att de är upptryckta olika mycket i nivå på olika ställen, t.ex. så låter klockorna i början av time nästan outhärdligt på 1992 versionen medans de låter i mitt tycke bättre på SACD hybriden.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-01 13:44

Pink Floyd fansens rating av de olika versionerna:

1. Quad Vinyl
2. SACD version (ej redbook lagret)
3. MFSL remaster
4. DTS version (that show at an accurate analysis, digital corrections of pops and cracks and lack in some parts of clarity and definitions on some instruments - from quad vinyl)

Jag tycker redbook lagret på SACD skivan har mer klarhet än DTS versionen, men det är ju en annan mixning också och visst känns basen mindre på SACD redbooken.

Funderar på om det finns en konverter av SACD till pcm någonstans..?
100% Digital

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-01 18:36

Quadvinylen (cd4?) degenereras ju efter ett ganska fåtal spelningar, tyvärr. Så jag förstår inte varför man håller den högre än tex MFSL. Jag har själv den sistnämnda och är ruggigt nöjd med innehållet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-01 23:23

Quad vinylen är Alan Parsons originalmix och således tagen direkt från original mastertapen. De andra mixarna är två kanals downconversions.

Så visst skulle man ha en perfekt sådan skiva så kan den vara extremt trevlig, men man kanske måste restaurera den nu.

Om SACD hade slagit kunde man kanske ha fått tag på en DSD->PCM mjukvara, men jag vet ingen sådan (utan dyr hårdvara).
100% Digital

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-02 16:26

crion skrev:Quad vinylen är Alan Parsons originalmix och således tagen direkt från original mastertapen. De andra mixarna är två kanals downconversions.

Så visst skulle man ha en perfekt sådan skiva så kan den vara extremt trevlig, men man kanske måste restaurera den nu.

Om SACD hade slagit kunde man kanske ha fått tag på en DSD->PCM mjukvara, men jag vet ingen sådan (utan dyr hårdvara).

Kan man överhuvudtaget rippa en SACD. Den går väl inte att spela i dator? Det enklaste sättet måste vara att spela SACD analogt och sedan D/A omvandla den till PCM. Måste vara någon som gjort det...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-02 17:10

Jag har Dark Side på en vinyl som är köpt 1975 och på en vanlig CD från 1991 och till sist SACD:n. Jag har faktiskt aldrig kollat om det är någon skillnad mellan dom, men jag antar att skillnaden är minimal. Jag tror att jag bränner en CDR från SACD:n och eventuellt från vinylen. Problemet är att få samma nivå från de olika varianterna. :? Jag tror att jag gör så att jag kollar först peak nivån på CD:n och sedan på SACD:n å vinylen. Sedan får man justera den digitala nivån när jag bränner till min HHB brännare. :)

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-04-04 17:17

Kom nyligen över en DVD-A skiva som påstås innehålla parsons quad mix, avspelad direkt från masterbanden..
Jag har inte nån dvd-a spelare så jag har endast kunnat lyssna på dolby digital och DTS spåren som finns på samma skiva.
Det låter klart bättre än de quad versioner som jag hört som varit spelade genom en quaddekoder och sen kodade till DTS.
Jag är därför böjd att lita på informationen att det kommer från masterbanden.

Däremot hittar jag inte någon oficiell information om denna skiva, så jag misstänker starkt att det är en bootleg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-04 17:57

Det låter garanterat som ett bootleg. Ett DVD-Audio-släpp av Parsons quadmix skulle ha märkts...

Som jag fattade så var inte bandet nöjda med hans quadmix, och det var därför som inte han utan James Guthrie mixade SACD-utgåvan. Parsons hade enligt uppgift en mer aggressiv mix, medan Guthries mer var en utökning av stereomixen.

Det vore dock väldigt trevligt att kunna köpa även Parsons version på ett digitalt format. Det är väl bara kul med olika tolkningar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-06 22:40

Har en DTS-version av Alan Parsons i digitalt format nedladdad. Den kräver en DTS-kompatibel uppspelare som t.ex. VLC Mediaplayer.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-07 17:36

Egentligen borde man väl inte nämna detta, men eftersom jag äger Dark Side of the Moon-skivan så får de väl vara OK..

Jag laddade nämligen ner en version i FLAC-format för att jämföra med CD-skivan, och jag tycker faktiskt den låter bättre av nån underlig anledning.. Har noll koll på formatet, är det nån som kan ha nån förklaring på detta? Spelar upp dom från en Xbox, och jämför med CD från "vanlig" cd-spelare.. Båda använder optisk överföring

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-04-07 18:13

FLAC är lossless, dvs förlustfritt komprimerat. Om det låter annorlunda mot CDn är FLACen troligtvis rippad av annan utgåva.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-10 08:08

Belker skrev:FLAC är lossless, dvs förlustfritt komprimerat. Om det låter annorlunda mot CDn är FLACen troligtvis rippad av annan utgåva.

Jo jag misstänker det, CDn e gammal som gatan så de har säkert kommit några nyare utgåvor..

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer