Moderator: Redaktörer
jockewe skrev:Ursäkta bildbombningen men det känns relevant;
jockewe skrev:Nja, jag kan ju välja "D PlIIx Matrix" för en 2-kanalskälla och få ljud i 8 högtalare istället för 2.
Om jag istället väljer "D PlIIx Music" kan jag förändra hur det sprids lite grand. (alltså relevant för frågan)
Kan tänka mig att det fungerar ungefär likadant för olaume.
Är inte "Matrix" per def. 4kanaler packade i 2 med flaggor?
Johan_Lindroos skrev:jockewe skrev:
Är inte "Matrix" per def. 4kanaler packade i 2 med flaggor?
Nej det är det inte.
För övrigt är det teknisk oklart vad du menar med "4kanaler packade i 2 med flaggor".
jockewe skrev:Min helt amatörmässiga gissning är iallafall att "Matrix" är monosignaler förutom L o R medan t.ex. D PlIIx ger olika signaler till V surr och H surr. "D PlIIx matrix" borde då skicka samma monosignal till V baksurr och H baksurr. Music däremot V baksurr baserat på V surr etc.
Dolby Pro Logic II är en matriskodningsteknologi som utvecklats av Dolby Laboratories.
Vanlig musik, som till exempel CD-inspelningar, kodas i ett 5-kanaligt format för att ge imponerande surroundeffekter.
Surroundkanalernas signaler konverteras till stereo och fullområdessignaler (med ett frekvensomfång på 20 Hz till 20 kHz eller mer) för att skapa tredimensionell ljudåtergivning med extrem närvarokänsla för alla stereokällor.
jockewe skrev:Flerkanal är en djungel helt klart, det är kul.
Vad får dig att förutsätta att Denons "Matrix" inte är samma som ursprunget dvs precis det som du beskrev i ditt första inlägg?
Jag tolkar det som att den gör en center av summa signal och surround av skillnad, beroende av mängd inkopplade högtalare
delar den sedan ut detta med fördröjning till surr. Ger du "Matrix"läget på Denon en 5.1 signal så GISSAR jag att den delar ut
skillnad mellan V surr o H surr till Baksurr.
(Roger Dressler som var mkt involverad i DD PlIIx skriver ofta i forumet för Classé SSP-800, det är trevligt.)
Här är en länk till enkel läsning om "Matrix" uppackning ; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder
Johan_Lindroos skrev:jockewe skrev:Flerkanal är en djungel helt klart, det är kul.
Vad får dig att förutsätta att Denons "Matrix" inte är samma som ursprunget dvs precis det som du beskrev i ditt första inlägg?
Jag tolkar det som att den gör en center av summa signal och surround av skillnad, beroende av mängd inkopplade högtalare
delar den sedan ut detta med fördröjning till surr. Ger du "Matrix"läget på Denon en 5.1 signal så GISSAR jag att den delar ut
(Roger Dressler som var mkt involverad i DD PlIIx skriver ofta i forumet för Classé SSP-800, det är trevligt.)
Här är en länk till enkel läsning om "Matrix" uppackning ; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder
Jag blir lite konfunderad, är detta inlägg ämnat för mig eller Olaume?
shifts skrev:Jag spinner vidare lite med ett relaterat sidospår. Har fortfarande ingen lösning att avnjuta (?) flerkanalig återgivning med, men det hindrar mig inte här.
Läser följande i min manual för Marantz NR1510:Dolby Pro Logic II är en matriskodningsteknologi som utvecklats av Dolby Laboratories.
Vanlig musik, som till exempel CD-inspelningar, kodas i ett 5-kanaligt format för att ge imponerande surroundeffekter.
Surroundkanalernas signaler konverteras till stereo och fullområdessignaler (med ett frekvensomfång på 20 Hz till 20 kHz eller mer) för att skapa tredimensionell ljudåtergivning med extrem närvarokänsla för alla stereokällor.
Mina kursiva markeringar. Lite lustigt formulerat kan jag tycka, om målet var att skapa klarhet. Skrev de inte precis att 2-kanal kodas till 5-kanal, och sedan kodas/konverteras surroundsignalerna till 2-kanal igen?
Det står något mellan raderna har jag på känn, men det krävs nog någon av Lindroos kaliber för reda ut.
Johan_Lindroos skrev:Har du den engelsk texten från manualen också? Skulle vara kul att läsa den om den kanske stämmer bättre.
Dolby Pro Logic II is a matrix decoding technology developed by Dolby Laboratories. Regular music such as that on CDs is encoded into 5-channels to achieve an excellent surround effect. The surround channel signals are converted into stereo and full band signals (with a frequency response of 20 Hz to 20 kHz or greater) to create a “three-dimensional” sound image offering a rich sense of presence for all stereo sources.
jockewe skrev:Johan_Lindroos skrev:jockewe skrev:Flerkanal är en djungel helt klart, det är kul.
Jag blir lite konfunderad, är detta inlägg ämnat för mig eller Olaume?
För dig Johan, du skrev ju som inlägg nr.2 = ditt 1a inlägg. Sedan skrev jag om baksurr om "Matrix" ges en 5.1 signal
Jockeee, det är nog inte det som Olaume avser. I Denons hembioreceivrar finns ett annat uppmixningskäge som heter Matrix och är i det stora hela äkta ambiofoni.
shifts skrev:Johan_Lindroos skrev:Har du den engelsk texten från manualen också? Skulle vara kul att läsa den om den kanske stämmer bättre.
Bra tanke, den ser ut så här:Dolby Pro Logic II is a matrix decoding technology developed by Dolby Laboratories. Regular music such as that on CDs is encoded into 5-channels to achieve an excellent surround effect. The surround channel signals are converted into stereo and full band signals (with a frequency response of 20 Hz to 20 kHz or greater) to create a “three-dimensional” sound image offering a rich sense of presence for all stereo sources.
Dolby Pro Logic II is a matrix decoding technology developed by Dolby Laboratories. Regular music such as that on CDs is decoded into five channels to achieve an excellent surround effect. The surround channel signals now have some stereo information* and full frequency range to create a “three-dimensional” sound image offering a rich sense of presence for all stereo sources.
*) Compared to previous Dolby Surround Pro Logic technology
I-or skrev:Mja, Fosgate utvecklade Pro Logic II med analog rörelektronik (!), byggde sedan en version med OP-förstärkare och Dolby Labs konverterade denna lösning till en algoritm i den digitala domänen.
Johan_Lindroos skrev:Det är förmodligen skillnadssignal till bakbak också. Alla bakkanalerna är även tidsfördröjda. Centern får summasignal.
Johan_Lindroos skrev:En algoritm behöver väl inte vara digital/programkod för att anses vara en algoritm? Man kan ju bygga helt analog elektronik som beter sig som programkod om man vill. Eller som i detta fall, en låda som gör signalbehandling av ett eller annat slag.
Johan_Lindroos skrev:I-or skrev:Mja, Fosgate utvecklade Pro Logic II med analog rörelektronik (!), byggde sedan en version med OP-förstärkare och Dolby Labs konverterade denna lösning till en algoritm i den digitala domänen.
En algoritm behöver väl inte vara digital/programkod för att anses vara en algoritm? Man kan ju bygga helt analog elektronik som beter sig som programkod om man vill. Eller som i detta fall, en låda som gör signalbehandling av ett eller annat slag.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster