Vilka mekanismer skapar tredjetonsdistortion i baselement?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Vilka mekanismer skapar tredjetonsdistortion i baselement?

Inläggav DQ-20 » 2006-04-06 09:58

Olika baselement har ibland diskuterats på faktiskt.se. Andratonsdistortion, dvs. asymmetri, kan elimineras genom att mottaktskoppla två identiska element. Dock inte så för tredjetonsdistortion som ju handlar om kompression. Jag undrar då: hur skall ett baselement vara konstruerat för att minimera tredjetonsdistortion.

Undrar,

Dahlqvist

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-06 18:24

Det ska vara linjärt, helt enkelt.

Alltså, man ska inte glömma att distorsion, om det så är andra- eller tredjeton är indikatorer på olinjäritet. Därför tycker jag att frågan är bakvänt ställd. Det är som om du vill optimera mot bra mätresultat i stället för mot låg olinjäritet (som ju är orsaken till disten).

Men om jag ändå ska svara på frågan så kan man se överföringsfunktionen som ett frekvensoberoende olinjärt system som ett polynom:

y=a1*x+a2*x^2+a3*x^3+a4*x^4+a5*x^5...

Om systemet är linjärt så är a2, a3, a4 etc alla =0. Det visar sig då att alla a med udda index ger upphov till endast udda deltoner, medan alla a med jämna index bara ger upphov till jämna deltoner.

Så genom att se till att [s]a2=a4=a6=a8=...=0[/s] a3=a5=a7=a9=...=0 så kan man slippa tredjetonen helt.

Bara att sätta igång och bygga! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-06 21:59

Magnetsystemet skall vara linjärt i ström-kraftförhållandet upp till full effekt och vara konstant i hela slagländsområdet.
Fjädringen skall vara linjär i båda riktningar i fulla slaglängden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 00:47

Det skall vara korrekt konstruerat ;-)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-04-10 14:06

Svante skrev:Det ska vara linjärt, helt enkelt.

- snip - (bla, bla, överföringsfunktion, bla + :wink:)

Men vad är detta? Formuleradigrättannarsfårduingetvettigtsvarfascism? Det var oväntat. Tur att du hade ett :wink: , men jag hade nog väntat mig en 8O :wink: :lol: 8) :P -kombination. Minst.

Som du nog förstod var jag ute efter om någon kände till typiska elektromekaniska kännetecken hos högtalarelement som kan förväntas minimera den kubiska termen i överföringsfunktionen.

Förtydligar,

D

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-04-10 22:27

Jo, det har det väl nämnts en hel del om det både här i forumet och annorstädes. Men finns det skrivet något kvalitativt och kvantitativt om ex vis upphängningen eller upphängningarna?
Kunskaper om vilken typ av upphängning som är bra, proportioner mellan veckhöjd, avstånd mellan veck, materialval etc. skulle vara intressant att läsa om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-10 22:54

Dahlqvist skrev:Men vad är detta? Formuleradigrättannarsfårduingetvettigtsvarfascism?

:lol:

Ja, alltså, nämen jag tror att första raden är svaret.

Svante skrev:Det ska vara linjärt, helt enkelt.

Ska man ha lite uddadist så måste de udda termerna vara små, jämfört med den linjära. Det gäller alla de komponenter som är olinjära i motorn och upphängningen. Framförallt gäller det väl, åtminstone för baselement, Cms och Bl, skulle jag tro. Och olika komponenter dominerar vid olika frekvenser och det är olika i olika element.

Fast ändå får jag känslan att det inte var svaret du ville ha?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum