Projekt Raijū

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Projekt Raijū

Inläggav I-or » 2022-04-04 21:43

S.k. isobarikkoppling kopplar elementen via den mycket begränsade luftvolymen mellan konerna. Detta ger dubbla fjäderstyvheten, dubbla massan och konstant rörlig area relativt ett element och man kommer därför undan med halva kavitetsvolymen för en given frekvensgång. Priset man får betala är naturligtvis den dubbla effektåtgången för att driva två element istället för ett och att man kastar bort halva luftpumpningskapaciteten. Principen var vanligare förr när elementens linjäritet var betydligt sämre och ekvalisering inte var en självklarhet.

Numer används principen mycket sällan och skälet är att den leder till resursslöseri. Det är vettigare att montera elementen sida vid sida med en motor utåt om man vill släcka ut andratonsdistorsion och sedan ekvalisera och fylla på med klass D-effekt om man inte vill ha alltför stora lådor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-05 00:40

Nu har jag ju redan elementen och gott om slutstegspulver men mycket begränsad kavitetsvolym att tillgå. Drygt 30 liter netto om jag monterar 2x2 element i isobarik.

Det kan alltså vara hörbar skillnad på den minskade 2:a-tonsdist som blir resultatet vid fasvänd koppling? I så fall är det absolut värt att gå vidare med detta projekt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-05 00:48

BellsnWhistles skrev:Eller så blir du bara positivit överraskad över vad du missat tidigare med dina dipoler... :D :D
Njae, jag skrev ju i jämförelse med tidigare slutna lådor. Jag är ganska medveten om vad jag valt bort (och vilka fördelar jag fått) när jag byggt dipoler.

Jag har dock börjat sakna det som dipolerna inte kan ge.

Föregående

Återgå till DIY-forum