Moderator: Redaktörer
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:Sänks verkligen brusnivån? Den maximala utspänningen höjs väl. Jag har en gäng med Nakamichi-mikrofoner och där finns modeller som matas från 1.5 V resp 9 V. Det blir bättre med den högre spänningen.
Javisst!
Vid högre matningssspänning får mikrofonkapselns FET (transistorn) större linjärt arbetsområde vilket påverkar både max utsignal och distorsion.
Då vi mäter dB(SPL) stiger signalspänningen kraftigt vid högre ljudtryck. Vid ljudtryck under sådär 100 -110dB är det vanligtvis inget problem men redan över 140dB kan utsignalen vara bortåt 50volt RMS för vissa mätmikrofoner. Det blir ju som bekant då 140Volt matningsspänning
Generellt ökar alltså dynamiken. Maximalt ljudtryck minus brusgolv = dynamik (Dynamic Range). Oftast mätt i dBA för brusgolvet
RogerGustavsson skrev:Det här har kanske redan studerats? https://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic
xmag skrev:RogerGustavsson skrev:Det här har kanske redan studerats? https://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic
Jo, jag har läst det.
Han använder balanserad typ, dvs två batterier. Det kan jag inte göra för jag använder 12v "batterieliminator". I så fall skulle jag behöva två sådana och dubbla uppsättningar batterier.
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:RogerGustavsson skrev:Det här har kanske redan studerats? https://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic
Jo, jag har läst det.
Han använder balanserad typ, dvs två batterier. Det kan jag inte göra för jag använder 12v "batterieliminator". I så fall skulle jag behöva två sådana och dubbla uppsättningar batterier.
Jag tänkte främst på vad en höjning av matningsspänningen kan ge. I Nakamichi-mikrofonerna ger en höjning från 1.5 till 9 V 20 dB högre möjlig nivå med samma distorsionsnivå.
Morello skrev:Du har ju en halv OP över som du kan nyttja som en pseudo-jordgenerator.
jansch skrev:Det spelar ingen större roll vilken opamp du väljer för detta ändamål. Dom är tillräckligt bra alla, Bäst är dock att nyttja en opamp som är "Unity Gain Stable" så gör man det enkelt för sig.
Det är nog dax att gå igenom ditt kretsschema...
R1
R1 är till för att mata mikrofonens FET med matningsspänning. Du måste ha någon form av spänningsreglerkrets som definierar matningsspänningen till mikrofonkapseln då du max kan mata med 10volt. Du nämnde väl 6 volt(?), välj gärna 9-10volt så får du ut högre SPL och mindre dist. Välj R1 så att du garanterat föder reglerkretsen till mikrofonen med 1,5 - 2 volt "överspänning" Mät denna spänning så att mikrofonens reglerkrets arbetar korrekt med "överspänning".
R2 och R3
Dessa motstånd har 2 syften
- bildar spänningsdelare till opampens +ingång så att du kan få ut lika mycket sving från opampen på + och -sidan = hälften av matningsspänningen.
- Bildar tillsammans med C1 en "AC-koppling" så att inte likström stör opamp:en samt ett högpassfilter.
Generellt skall man hålla R1 och R2 så "lågt det går" då termiskt brus ökar med ökad resistans, googla på Johnson Nyquist brus även kallat termiskt brus.*
Opampens ingång är så högohmig att riktigt höga värden kan väljas till nackdel för då brus. Rent allmänt skall dock inimpedansen för både + och - ingång på opamp:en vara någorlunda lika för att undvika att du får bias = utgången på opampen skall ligga på "0" (i detta fall halva matningsspänningen). Det är dock inte kritiskt då du i värsta fall förlorar några millivolt i max utsignal.
Valet blir därför att R1 och R2 inte är så små att dom drar onödigt mycket ström då dom ligger i serie över matningsspänningen. Se även kommentar om C1.
*Källimpedansen, d v s i detta fall mikrofonstegets utimpedans kommer givetvis att påverka om brus uppstår, framförallt när C1 är så stor som den är.
C1
C1 ger först o främst AC-kopping enligt ovan men skapar också ett högpassfilter tillsammans med R1 och R2 som belastar parallellt. Dessa värden (10uF och 2 270kohm parallellt) ger en brytfrekvens på ca 1,2Hz. kommer knappast att påverka ditt mål med 20Hz undregränsfrekvens.
C2 och C3
Är inte så mycket att diskutera om förutsatt att C2 är en högvärdig keramisk kondensator placerad nära opamp:ens ben. Vid batteridrift kan man utesluta C3.
R4 och R5
Detta är en åtekopplingsslinga och dessa sätter kretsens AC "Gain" enligt formeln Av = 1 + R4/R5 = 1 + 26 = 27 gånger. Storleken på dessa kan diskuteras men generellt skall dom hållas låga så parasitreaktanser minimeras. Dock dom får inte belasta opampens utgång i onödan (samt kommentar om R2//R3). Nu belastar dom opamp:ens utgång med 40,5kohm vilket är försumbart.
C6 "AC-kopplar" ovan nämnda återkopplingsslinga så att opamp:ens - ingång inte dras ner mot minus-batterispänning ("jord") och får opampen att överstyras.
Samtidigt skapas också ett RC-filter (högpassfilter). D v s vid låga frekvenser kommer summan av impedanserna av R5 och C6 bli "oändligt stor" och förstärkningen kommer att bli "1", allt enligt formeln Av = 1 + R4/oändligheten = 1. Det är ju summan av R5 och C6 som räknas.
R5 och C6 bildar alltså ett RC filter och gränsfrekvensen med R5 = 1,5kohm och C6 = 220uF blir 0,5Hz.
C4 och C5
Dessa, dessas summa, kommer att skapa ett lågpassfilter tillsammans med R4. Dessa ger ca 32kHz som övre gränsfrekvens. Kanske lite lågt....
Samtidigt skyddar dessa kondensatorer för att opamp:en inte självsvänger så lätt, d v s förstärkningen dras ner vid höga frekvenser där fasvridning ev. skulle medföra att återkopplingen övergick från negativ till positiv.
R6
R6 kan ha 2 syften
- att skydda mot korstslutning ( om! inte opampen är kortslutningsskyddad)
- Att minska ev. problem vid kapacitiv last.
Nackdelen är att förstärkarens utimpedans blir lite större än 100ohm. D v s man bör belasta den med minst 10ggr högre impedans. Alltså, ljudkortet eller vad det nu är måste ha MINST 1kohms ingång.
R7
R7 är "bra att ha" motstånd. Det ser till att C8 alltid har en last som laddar ur kondensatorn (kan man säga). 47kohm är ett Ok värde, det belastar inte opampens utgång speciellt mycket.
C8
C8 är av typ " vi tar till rejält så den inte stör", den skall bara AC-koppla opamp:en så ingen likström kan flyta åt ena eller andra hållet. Den kommer dock agera högpassfilter tillsammans med nästa "burks" inimpedans (t.ex. ljudkort). Är "den belastande "burkens" inimpedans 1kohm kommer undre gränsfrekvens att vara under 1Hz.
Av ovanstående framgår att du har något mätfel i basområdet, frekvensgången skall vara i princip rak vid 20Hz och falla med -3dB vid ca 30kHz.
Jag tror att ditt ljudkort inte fixar basen.
Morello skrev:Helt riktigt, vilken som helst JFET-OP duger till detta, men ju större "open loop"-bandbredd desto större blir kraven på mönsterkortet. Med uppkoppling enligt bild (så kallat hasch-bygge) skulle jag ta en TL072.
xmag skrev:Jag kalibrerade om systemet med bara ljudkort och ledningar mm. Nu fick jag ett rejält fall upp mot 20kHz och uträtning neråt mot 3hz. Den är helt rak dit ner nu.
Jobbar på att få bort fallet upp till 20kHz.
jansch skrev:xmag skrev:Jag kalibrerade om systemet med bara ljudkort och ledningar mm. Nu fick jag ett rejält fall upp mot 20kHz och uträtning neråt mot 3hz. Den är helt rak dit ner nu.
Jobbar på att få bort fallet upp till 20kHz.
Ta bort C4 eller C5
jansch skrev:Jansch skrev:
R1
R1 är till för att mata mikrofonens FET med matningsspänning. Du måste ha någon form av spänningsreglerkrets som definierar matningsspänningen till mikrofonkapseln då du max kan mata med 10volt. Du nämnde väl 6 volt(?), välj gärna 9-10volt så får du ut högre SPL och mindre dist. Välj R1 så att du garanterat föder reglerkretsen till mikrofonen med 1,5 - 2 volt "överspänning" Mät denna spänning så att mikrofonens reglerkrets arbetar korrekt med "överspänning".
X-mag skrev:
Med R1 som den är nu ger den 8v ut till mikrofonen.
Vad menar du mer 1,5-2v överspänning?
Svar:
När spänningen sjunker till 8volt betyder det att mikrofonen inte får en stabil matningsspänning, R1 blir i praktiken en del av mic:ens elektronik och påverkar dess funktion. Du ha ju också tänkt att man skall använda olika mikrofoner.
"Fladdrade" matningsspänning medför lägre signalspänning och högre distorson.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 23 gäster