Open baffle slot loaded bass

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Open baffle slot loaded bass

Inläggav juanth » 2022-04-06 19:56

Lyssnade på Lindström Audio på mässan och gillade det.
De använder sk. slot loaded bass, slitsladdad bas eller Slob, enligt bild.

Vad jag förstod så var det kopplat serie/parallell för totalt 4 ohm
Basen delades vid 100 Hz (12dB/oktav) och möttes av 6dB/oktav mot mellanregistret.
Basen i Lindström nådde ner mot 30 Hz enligt vad han sa och det lät som om det stämde.

Jag håller på och experimenterar med open baffle, än så länge med vintageelement, Philips 9710 och några större 12” också äldre. Jag har tidigare läst: https://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf

Och nu är jag sugen på att börja bygga.
Vad tror ni krävs av baselementen för att nå ner mot iaf 30 Hz, hur lågt qts går att komma undan med?
Jag funderar på att prova med ett gäng äldre Philips 6,5” med fs på 30 Hz, qts på dessa känner jag inte till ännu.

Slitsladdad bas ökar vad jag förstår qts och sänker även fs.(genom att slitsens luftmassa i förhållande till konytan skapar tryck. En ökning upp mot 9dB på framsidan av högtalaren mot baksidan (skillnaden minskar med avtagande avstånd) och därmed så konkurrerar de båda sidorna på olika villkor vilket minskar utsläckning runt baffeln.
Slitsen kan vara någonstans kring 1/3 av total konyta vad jag förstått.

Något jag bör tänka på?
Övrig input?
Bilagor
808024D1-047B-45B3-A1AA-958C64E954F2.jpeg
808024D1-047B-45B3-A1AA-958C64E954F2.jpeg (612.19 KiB) Visad 1602 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Open baffle slot loaded bass

Inläggav AndersP » 2022-04-06 20:22

Är det skumkant eller pappkant på philipselementen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-04-06 20:39

Prova gärna, men här har någon snubblat ordentligt vad gäller den grundläggande fysiken och har nog missförstått mätresultaten ordentligt. Om man mäter i det extrema närfältet leder naturligtvis slitsens mindre yta till att man erhåller högre ljudtrycksnivåer även om volymflödet är detsamma som på baksidan av konerna som är direktstrålande.

Luften rör sig för låga frekvenser bara in och ut som om slitsen inte existerade (dock med potentiella turbulensproblem för höga strömningshastigheter om elementen är kapabla och slitsen är mycket smal och illa utformad). För lite högre frekvenser erhåller man resonanser i längdled. Luftmassan i slitsen är helt försumbar relativt elementens rörliga massa och påverkar därför vare sig fs eller Qts märkbart.

Den enda reella skillnad som man erhåller är en förlängd löpväg mellan bak- och framsidan av elementen, vilket i och för sig kan vara trevligt eftersom det leder till ett snyggare utseende, men detta kan lika gärna uppnås via en bredare baffel. Denna konstruktion är alltså bara en aningen modifierad variant av en gammal hederlig dipol.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-06 21:32

AndersP skrev:Är det skumkant eller pappkant på philipselementen.

Gummikant!
Har varit och rotat i garaget men hittar dem inte… ad7060w 7061w kanske något sådant..minns inte namnet men gummikant är det.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-06 21:51

C87E2A4F-A3D0-4C2C-ADB1-B67E0586A866.jpeg
C87E2A4F-A3D0-4C2C-ADB1-B67E0586A866.jpeg (206.89 KiB) Visad 1556 gånger
I-or skrev:Prova gärna, men här har någon snubblat ordentligt vad gäller den grundläggande fysiken och har nog missförstått mätresultaten ordentligt. Om man mäter i det extrema närfältet leder naturligtvis slitsens mindre yta till att man erhåller högre ljudtrycksnivåer även om volymflödet är detsamma som på baksidan av konerna som är direktstrålande.

Luften rör sig för låga frekvenser bara in och ut som om slitsen inte existerade (dock med potentiella turbulensproblem för höga strömningshastigheter om elementen är kapabla och slitsen är mycket smal och illa utformad). För lite högre frekvenser erhåller man resonanser i längdled. Luftmassan i slitsen är helt försumbar relativt elementens rörliga massa och påverkar därför vare sig fs eller Qts märkbart.

Den enda reella skillnad som man erhåller är en förlängd löpväg mellan bak- och framsidan av elementen, vilket i och för sig kan vara trevligt eftersom det leder till ett snyggare utseende, men detta kan lika gärna uppnås via en bredare baffel. Denna konstruktion är alltså bara en aningen modifierad variant av en gammal hederlig dipol.

Alltid uppskattat när du kommenterar I-or. Jag tror att om det finns en fördel så är det nog en mer hanterbar storlek på en öppen baffelhögtalare, en trevägare som ändå kan stå för sig själv och vara nära nog en fullregister.
Jag tror att många fler skulle kunna tänka sig öppen baffel om de inte vore så skrymmande. Det är iaf mitt önskemål och dessa är tänkta att spela i vårat övre vardagsrum.
Det återstår att se vad som ska användas som mellanregister och diskant.

Mycket av informationen kommer från Nelson Pass, länken i första inlägget.Han tar även upp det med att skillnaden mellan fram och bak inte kvarstår på lyssningsplats men hävdar att 3 meter bort så är framsidan fortsatt något högre i nivå. Se bild.
426521B4-64DF-4763-A2F9-0538DF0ECDB2.jpeg
426521B4-64DF-4763-A2F9-0538DF0ECDB2.jpeg (438.21 KiB) Visad 1556 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-04-06 23:51

Jag skulle nog säga att den största fördelen inte ligger på det direkt akustiska planet, utan i att man uppnår kraftutsläckning via motmonterade element. Strukturljudavstrålning från ett par hundra Hz och uppåt kan annars vara ett ganska stort problem för lite vekare konstruktioner.

Att kalla det hela för "slot loaded" leder defintivt tankarna fel eftersom ingenting ändras relativt direktstrålning för den akustiska belastningen under den första längdmoden i slitsen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-04-07 07:34

Jag använder SLS 12or i mina W bafflar, 4 st i varje bas med motriktade element för kraftutsläckning.
Dom ger full kraft ner till ca 27 Hz och faller sen ner mot 17 Hz där de tvärdör, mätt med 2 olika mikrofoner.

Jag började prova med med olika element med högt Q men de ger ofta en "entons" bas.
Bäst blir det med ett Q upp till 0,5-0,6.

Men glöm inte att dipolbas kräver många och stora element för ge högt ljudtryck.
Som I-or skriver måste konstruktionen vara kraftig för att inte ge stomljud.

Fler element är inköpta för att utöka basarna till 6 element per sida.

Henrik

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-07 10:13

I-or skrev:Jag skulle nog säga att den största fördelen inte ligger på det direkt akustiska planet, utan i att man uppnår kraftutsläckning via motmonterade element. Strukturljudavstrålning från ett par hundra Hz och uppåt kan annars vara ett ganska stort problem för lite vekare konstruktioner.

Att kalla det hela för "slot loaded" leder defintivt tankarna fel eftersom ingenting ändras relativt direktstrålning för den akustiska belastningen under den första längdmoden i slitsen.

Nej precis, det är dipoler men amerikanerna gillar ju att kategorisera fram subgenrer med fantasifulla namn.
S.L.O.B
Det låter som ett militärt specialförband :mrgreen:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-07 10:19

nuffe skrev:Jag använder SLS 12or i mina W bafflar, 4 st i varje bas med motriktade element för kraftutsläckning.
Dom ger full kraft ner till ca 27 Hz och faller sen ner mot 17 Hz där de tvärdör, mätt med 2 olika mikrofoner.

Jag började prova med med olika element med högt Q men de ger ofta en "entons" bas.
Bäst blir det med ett Q upp till 0,5-0,6.

Men glöm inte att dipolbas kräver många och stora element för ge högt ljudtryck.
Som I-or skriver måste konstruktionen vara kraftig för att inte ge stomljud.

Fler element är inköpta för att utöka basarna till 6 element per sida.

Henrik

Intressant med Q-värdet Nuffe.
Jag vill naturligtvis att basen ska räcka till i mina och utan att behöva sänka nivån i mellan och diskant, men det behöver inte vara några extremt kapabla högtalare då de nog mest kommer att agera loungehögtalare på rätt beskedliga nivåer.
Jag ska börja testa inom kort.
Tack för input!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2022-04-07 11:43

Spännande

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-04-07 14:06

Är du på väst sidan får du väl komma o lyssna, juanth.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-07 17:15

nuffe skrev:Är du på väst sidan får du väl komma o lyssna, juanth.

Det skulle jag gärna göra nuffe. Nu finns inget planerat åt det hållet just nu men gärna vid tillfälle. :)
Mvh Johan

Återgå till DIY-forum