Jag har återigen pillat lite mer med min House Curve nu när jag har införskaffat mig en ytterligare subwoofer för stereo-bas. De två basarna står placerade på vardera yttersida i nära anslutning till vänster respektive höger fronthögtalare, placeringen har gjorts efter RELs rekommendationer och är noga framlyssnat för att ljudmässigt spela i perfekt fas med vardera fronthögtalare, och det låter nästan oförskämt bra!
Så till min house curve...
I mitt vardagsrum har jag valt att göra en liten kompromiss när det kommer till högtalarnas placering, detta för att det helt enkelt passar bäst rent estetiskt/möbleringsmässigt (Jag vet, jag skäms för att ljudet inte gått först på den punkten) så mina högtalare står inte symetriskt uppställda i rummet. Problemet med det är att framförallt basen under 80 Hz blir ojämn mellan vänster (orange kurva) och höger (grönblå kurva) högtalare. Om man bortser ifrån de tydliga resonanstopparna i basområdet så kan man även skönja en viss nedåtgående trend från circa 100 Hz och nedåt vilket syns i bilden här nedanför.

- Left and right speaker without subwoofers and EQ.jpg (335.55 KiB) Visad 6126 gånger
Det fina med två aktiva subwoofers för basstöd till vardera fronthögtalare är att det gett mig möjligheten att jämna ut responsen mellan kanalerna med individuella crossovers och nivåer. I och med det har jag kunnat höja nivån för att motverka den nedåtgående trenden från 100 Hz och responsen från de två högtalarna är nu mer lika varandra. Resonanstopparna har naturligtvis höjts även de så att REW varnar för klippning av mätsignalen.

- Left and right speaker and subwoofers without EQ.jpg (337.14 KiB) Visad 6126 gånger
Sektionen för EQ i REW är riktigt bra, det är imponerande hur nära deras uträknade EQ-justerade kurva kommer den efterföljande riktiga mätningen, efter att samma EQ-justeringar applicerats i Linns rumskorrigeringsprogram.
Jag har inte siktat på att efterlikna någon specifik målkurva även om jag haft uppe Harmans "trained listeners"-kurvan i REW bara för att ha något att jämföra med, jag har istället fokuserat på vad jag föredrar och hur jag upplever att ljudet förändras med varje enskild korrigering och landat på följande. Det finns vissa kompromisser eftersom Linn Space Optimisation endast har fyra "Custom filter" där korrigeringarna inte kan göras individuellt för enkilda kanaler, jag har därför valt att göra en avvägning för var och hur dessa fyra korrigeringar ger bästa möjliga kompromiss mellan kanalerna.
I första bilden här nedanför ser man hur de två kanalerna mäter individuellt, och i andra bilden hur den genomsnittliga responsen ser ut nu. Rent visuellt har nu kurvan i överlag en hyfsat jämnt sluttande "trend" från basområdet till diskantområdet.
Ljudmässigt är det den mest lyckade EQ-justeringen av min "House Curve" hittills och jag tillskiver den rent ljudmässiga förbättringen de två aktiva subwoofers jag numera har i ljudsystemet, möjligheten att nu kunna anpassa basen individuellt för vänster respektive höger kanal är klar fördelaktigt.

- Left and right speaker and subwoofers with EQ.jpg (335.42 KiB) Visad 6126 gånger

- Average response LEFT and RIGHT SPEAKERS with SUBWOOFERS and EQ.jpg (321.52 KiB) Visad 6126 gånger