Dags för en liten summer update. Sedan jag "tappade" högtalarna i källartrappan har jag nu legat sömnlös i exakt 34 nätter och tröttnat på att spåna idéer till nya högtalare. Det är en ständig balansgång mellan fåfänga och praktiska begränsningar. I fantasin kan man ju önska sig att kunna klona ett par Sonus Faber (SF) Aida eller Focal Grande Utopia EVO, som i mina ögon tillhör de snyggaste högtalare man kan tänka sig. Dock med prislappar att jämföra med ett par, tre stycken elbilar av bättre sort.
Jag har alltså detaljstuderat Sonus Fabers samtliga modeller i Reference-serien, för att åtminstone stjäla idéer och få lite inspiration.

Jag har tagit fasta på vinklarna hos Cremonese och anpassat design efter vad jag vill rymma i lådorna och den begränsning i höjd som gäller efter avslutat familjeråd:
- Front med två midbasar, mellanregister (Dayton RS) och banddiskant (Fountek). SF delar sina modeller vid ca 80/250/2500 Hz.
- Främre mellanregister i kavitet på ca 3 liter i gjutrör i papp, infräst mellan vertikala MDF-skivorna som delar upp lådans inre delar.
- Midbasar i ca 20 liter basreflex (som mynnar mot golvet), för att ha möjlighet att möta subbasarna riktigt lågt om det skulle krävas.
- Subbas med 4 st XLS-10 i dubbel isobarik, sluten låda på knappa 40 liter.
- Bakåtriktat mellanregister i egen kavitet under "locket" (samma Dayton RS som i fronten) och diskant (Vifa XT25TG30-4), koncept som i SF Sound Field Shaper, med L-Pad för nivåreglering.
- Sidopaneler i stavlimmad ek, bakre paneler i svart Valchromat, front klädd i svart läder.
- Svarta tygfronter längs subbasarnas öppning, integrerade i bakre sidopaneler.

Wish me luck!