(Har ej simulerat men SBA verkar generellt bra och denna är billig).
De kanske har en 10" i samma serie? Edit, nä det verkar de inte ha. Men om man inte har krav på höga ljudtryck och stämmer av en basreflexlåda på lämpligt vis, gissar jag att ovan billiga element tillsammans med rumsstöd kommer under 30 hz.
Kikat lite på det elementet. Om jag lägger till en massa av knappt 9g på konen så går det ner till 25hz -3db i en 70l basreflexlåda. Annars är det en 100l basreflexlåda som ger 32hz -3db.
Va? Nämen så hade jag inte gjort. Inga problem att komma under 30 Hz utan ovanliga tweaks som att tynga ner konen (som förmodligen får en del oönskade bieffekter såsom t ex sämre känslighet), se Basta-sim nedan. Sen har jag inte stämt av riktigt på det viset men jag tog din lådvolym och utgick från den.
De rosa kurvorna är med room-gain. De övre kurvorna är MOL.
SB Acoustics SB20PFC30-4 in 70 liter, 29 Hz tune.png (94.24 KiB) Visad 855 gånger
Nedan är en dimensionering mer anpassad för enligt Basta's room-gain. Den landar i 50 liter och 26 Hz portavstämning och -3 db vid 21 Hz. Även 40 liter går, kanske tom lite bättre då det tar ner den mycket lilla betoningen runt 30-40 Hz.
Min MOL är 106 db med room-gain, ca 99 db utan.
SB Acoustics SB20PFC30-4 in 50 liter, 26 Hz tune.png (107.59 KiB) Visad 774 gånger
Ja jag tycker inte om större volymer. Men om man ska komma djupt med det elementet så behövs volym. Du har lyckats få ner det till 50 liter. Det var bra.
Jag har tre stycken av dessa. Två har jag byggt enligt ritningen och så har jag byggt ett ex som står längst bak i biosalongen som har ett högre horn där jag la på ca 5 cm. Har dessvärre inte möjligheten att mäta upp skillnaden. Skillnaden mellan ritningen och mina lådor är att jag har innermått enligt ritningen men använder 22 mm spånskiva för att få stadigare lådor. Tycker att den ger helt ok bas. Baselementen är SEAS10 tumare med metallkon. Front bas matas med QSC GX 5 som ger 500 Watt per kanal och bakre lådan matas från en QAC GX3 på 300 watt. https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited