I-or skrev:Diagrammet ovan stämmer inte. Dels visar man toppfaktorn i oktavband (inte HP-filtrerat som etiketten på x-axeln påstår) och "full-bandwidth" är totalfel eftersom även de mest extremt sönderkomprimerande alstren av idag uppvisar ca 7 dB toppfaktor. Mer generellt sett över olika genrer landar man på kanske 10-15 dB idag även om det till stor del beror på urvalet, speciellt klassisk musik är sällan sönderkomprimerad. I övrigt ser det någorlunda rimligt ut även om toppfaktorn i 10 kHz-oktavbandet nog är väl hög.
Som jämförelse kan nämnas att en sinussignal har en toppfaktor om 3 dB och en okomprimerad akustisk inspelning runt 25 dB.
Nu har inte jag ingående läst vad KEF har skrivit i deras undersökning, men rimligtvis handlar det inte om något slags genomsnitt i de där staplarna de presenterar utan snarare om var det i extremfall landar enligt någon slags median-uträkning. Jag kan inte se någon logik i att en tillverkare av högtalare skulle vara intresserad av hur genomsnittet ser ut av de testade 1800 ljudfilerna, om högtalaren ska klara allt måste man dels titta på hur högtalaren ska klara extremt komprimerad musik som i fallet med endast 5 dB i "full bandwidth", och dels titta på hur Crest-faktorn kan vara när den är extremt hög för att säkerställa ett visst högtalarelement klarar de nivåerna.
Så var olika genrer landar rent generellt vad gäller topfaktor är knappast något KEF har någon större användning för i deras utveckling av högtalare.
