Kraniet skrev:...
Vad är argumenten för en "perfekt punktkälla" eller en koaxial som aproximerar detta för en viss vinkel?
Vad talar emot sådana källor för stereoåtergivning?
Toole/Olives resultat säger ju tyvärr inget om de exakta detaljerna kring hur högtalare ska utformas. Den raka linje som pratas om kan ju bara vara ett antagande eftersom det blir statistiskt svårt att skilja högtalarna åt efter att en viss frekvenslinjäritet uppnåtts.
Om intressanta frekvenskorrigeringar (för "holografisk återgivning") ligger inom detta spann så måste det isf utvärderas på något annat sätt. Hur skulle det då göras?
Intressant frågor (igen) Kraniet!
Jag förstår att I-or tycker att frågan är söndertjatad och den har ju diskuterats på senare tid bla här;
Re: "Högtalarna försvinner..."Re: Dåliga högtalare som låter bra?.
Jag tycker att frågan även är intressant ur både ur ett perceptionspsykologiskt perspektiv och ett gruppsykologiskt perspektiv.
Floyd menar ju att;
Den dipp som infaller runt 1,85 KHz och som ibland har refererats till avseende stereosystemfelen, är ett resultat av kamfiltereffekt och gångvägsskillnader till öronen från resp högtalare.
De högre upp i frekvens menar Toole är irrelevanta då ljudet dämpas för mycket vid högre frekvenser när de ska försöka "komma runt huvudet". Från:
viewtopic.php?f=3&t=72656&p=2211871&hilit=Stereosystemfel#p2211871
Här är
matematiskt framtagen HRTF i en postning av Peter.
Men jag upplever att
en förklarande pusselbit saknas varför en ekvalisering (som slår igenom i alla riktningar) skulle kunna råda bot på ovan problem eftersom kompensatonerna
enligt utsago ska göras bara i referensaxeln? De klangliga skillnaderna kan ju kompenseras medelst ekvalisering men syftet här är väl att försöka återskapa något som går förlorat vid den rumsliga kodningen?
(Varför annars skilja på direktljud och ljud i andra riktningar såsom i många inlägg men också i standarder:
ANSI/CEA-2034-A?)
Jag tror att den saknade pusselbiten (?) finns i första stycket i detta citat:
I-or skrev:Stereosystemfelskompensation (korrigering av frekvensgången för fantomprojicerade ljud, d.v.s. summasignalen) är inte möjligt via frekvensgångsändringar eller spridningsändringar eftersom dessa alltid kommer att verka även på skillnadssignalen.
Dessutom är hela konceptet dubiöst eftersom typiska multikanalsproduktioner redan är "stereosystemfelskompenserade" via ekvalisering och att man även för goda fåmikrofonproduktioner väljer mikrofonkonfigurationer/positioner som i hög grad balanserar klangen för centralt placerade instrument/röster.
Dvs, är det första stycket det huvudsakliga argumentet EMOT stereofelskompensationer men egentligen INTE det andra då det senare väl (?) lika gärna skulle kunna anses vara ett argument FÖR stereofelskompensationer, förutsatt att inspelningar inte är ekvaliserade och beaktat att ekvalisering inte kan särskilja på olika riktningar?
(Utöver
Kraniets citat av Naq som nämner kompromissen att kompensationen inte kan göras för alla lyssningspositioner)
Kraniet skrev:Fast pi60 mäter ju väldigt bra enligt Toole/Harmans kriterier så jag förstår inte riktigt den kritiken?
Jag har då inte sett några bra mätningar, antingen är de på för kort avstånd, eller för influerade av reflexer, eller med för låg upplösning.
De egna jag har gjort indikerar att piP följer Toole/Harmans kriterier i förhållandevis liten grad och att i14(pi60) följer dem i högre grad, förutom direktljudet som har avvikelser (jag förmodar delvis pga här omnämnda kompensationer).
För att förmedla en grov bild anger jag lite statistik för jämförande mätningar av referensaxeln på 2 m avstånd och med 50-60 Hz upplösning, baserat på 436 sampel över 100-10000Hz:
EPS2: Standardavvikelse = 2,41 db, diff MAX-MIN = 5 db
piP: Standardavvikelse = 2,25 db, diff MAX-MIN = 7,6 db
i14s: Standardavvikelse = 1,6 db, diff MAX-MIN = 6,5 db
Sammel (lägre upplösning och 500-10000 Hz): Standardavvikelse = 1,5 db, diff MAX-MIN = 3,5 db
Utgående från
formel för Olive score så ligger ju
Sammel bäst till av ovan mätningar, dock här endast direktljudet representerat, dvs 30% av totalen. Och det är kanske inte är så konstigt att Sammel får 'bättre' resultat då stereosystemfelskompensationer innebär variationer på referensaxeln.
Jag har skrivit en del om upplevd klanglig påverkan korrelerat till ovan mätningar;
Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?och här:
Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?, eftersom avvikelserna upplevdes och uppmättes till att vara klart hörbara och relativt stora (se ovan MAX-MIN) och både förvånade mig och ställde till det i de relativa jämförelserna.
Thomas_A skrev:Vet någon om det publicerats något experiment där man spelat växelvis en centerhögtalare vs stereohögtalare med signal i mono och med bästa förmåga låta lyssnaren med EQ kompensera den klangliga skillnad som uppstår?
Detta kanske ger svar, från Floyds ljud repro?
Floyd skrev:It is a clearly audible effect. Augspurger (1990) describes how easy it is to hear the effect using 1/3-octave bands of pink noise, observing a “distinct null at 2 kHz” (p. 177). Pulkki (2001) confirmed that the comb filter was the dominant audible coloration in anechoic listening to amplitude-panned virtual images but that it was lessened by room reflections. Listeners in experiments by Choisel and Wickelmaier (2007) reported a reduction in brightness when a mono center loudspeaker was replaced by a stereo phantom image (their Figure 4). Shirley et al. (2007) measured the interference dip in a normally reflective room, Figure 9.7e, illustrating a substantial reduction in depth of the interference dip. Nevertheless, listeners in their experiments not only heard the dip but demonstrated that it had a significant negative effect on speech intelligibility.
Thomas_A skrev:Det är väl snarare att reflexerna som måste till i rätt nivå för att dämpa felen. Så vitt jag läst blir felen som störst i ekofri miljö.
Floyd skrev:Reflections and reverberation added to the mix will also help. However, the more acoustically “dead” the listening environment and the closer we sit to the loudspeakers, the more dominant will be the direct sound and the stronger will be the effect. This means that the common practice of eliminating reflections in control rooms and the common use of so-called “near-field” loudspeakers, sitting on the meter bridge of a console, both create situations where this problem is more likely to be audible. Taking a positive attitude to the effects of this on recordings, perhaps it will be the motivation to add delayed sounds to the vocal track, filling the spectral hole and in a very tangible manner “sweetening” the mix. On the other hand, if a recording engineer chooses to “correct” the sound by equalizing the 2 kHz dip, a spectral peak has been added to the recording that will be audible to anyone sitting away from the stereo sweet spot. Even worse, if the two-channel original is upmixed for multichannel playback, the center channel loudspeaker will not be flattered by the unnatural signal it is supplied with.