Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:screen skrev:Utdrag ur manifestet:
Har kikat på det. Men är det någon som har lyssnat på skillnaden? Är det lika med i14s eller pi60s om man delar till basar?
nån som kan svara vilka basmoduler man ska ha till i28s
Det borde bli skillnad, om det är ljudmässigt påtagligt eller ej får nog Ingvar svara på. Men eftersom det är mindre luft bakom elementet borde luftens ökade fjädring ha någon påverkan... Skall man köpa systemet i etapper finns ju inget alternativ. pi60 kan man säkerliggen leva med ett tag utan att det gör ont, och sedan finns förbättringspotentialen...adzer skrev:nl1970 skrev:screen skrev:Utdrag ur manifestet:
Har kikat på det. Men är det någon som har lyssnat på skillnaden? Är det lika med i14s eller pi60s om man delar till basar?
som jag förstått det som så ska diskant/toppdelen vara samma, men har du feta basmoduler så får du ju mer tryck med i14 än med pi60
men delar med pi60 och i14 med samma moduler så borde det itne vara nån skillnad
nån som kan svara vilka basmoduler man ska ha till i28s?
Claes7 skrev:nån som kan svara vilka basmoduler man ska ha till i28s
Ska ha och ska ha...
Det viktigaste är väl att man dimensionerar systemet så att ljudtrycksförmågan hos de två delarna matchar varandra hyffsat, gärna med marginal på basmodulssidan. 6dB, gärna 12 dB, headroom i basområdet är att rekommendera. Detta för att när basmodulerna överstyr, så sker det mer ordentligt.*
prof X-4, Y-2 eller Y-4 står som lämpliga samarbetspartners till i28s enligt kapitlet "Vad passar ihop med vad, egentligen".*
*katalogen från våren 2005.
Kaffekoppen skrev:Y-4 såklart....man kan aldrig få för lite rörlig strålande yta...blir ju bara mindre konutslag, dvs lägre potential stress och dist.
X-4 däremot är väl det förnuftigaste valet...
nl1970 skrev:adzer skrev: y-4 e ju ganska mycket dyrare om man säger så
Jag skulle gå på y-2 i stället för x-4. Då kan du spara ett tag och kompletera med två basar till senare.
Absolut... skulle göra som nl1970 föreslår om man någonsin tror sig behöva det...adzer skrev:hmm e klurigt detta, y-4 e ju ganska mycket dyrare om man säger så frågan e bara hur stor skillnaden är
Det tror jag med....adzer skrev:jo det går ju med
kanske mna nöjer sig med y-2 med så slipper man ha så många lådor ståendes
Kaffekoppen skrev:Det tror jag med....adzer skrev:jo det går ju med
kanske mna nöjer sig med y-2 med så slipper man ha så många lådor ståendes
Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.
Kaffekoppen skrev:För att i14 finns av en anledning
Jag tror att ett i14 + basar presterar bättre än pi60+basar...
Men jag tror båda systemen presterar tillräckligt bra.
Adazer, jag har hört iP spela med bassystem och det fungerar som förväntat - riktigt bra, och då var inte ens iP placerade helt rätt. De var placerade på den höjd det blev när basmodulerna var utsatta.
Då skulle dom ju sett likadana utadzer skrev:varför skulle i14 vara bättre? dom ska vara identiska vad jag förstått?
Kaffekoppen skrev:Då skulle dom ju sett likadana utadzer skrev:varför skulle i14 vara bättre? dom ska vara identiska vad jag förstått?i14 är ju gjord för att fungera som toppsystem, det är inte pi60!
Det är ett smart val att använda piP med basmoduler då du har klart mer nytta av dem senare. Men iP är inte mer svårplacerade än piP...
Japp, icke heller att förglömma att delningsfiltrena som finns är gjorda för just beteendemönstret som principen medför.Haakan_W skrev:torde ju palla spela lite starkare med i14 pga sluten låda...sen har vi ju den försumbara grupplöpstiden som blir bättre i sluten låda
Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.
Audix skrev:Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.
När jag räknade på det en gång i tiden så kom jag fram till att i14s var relativ prisvärd jämfört med pi60s. Detta då baselementet till pi60s är väldigt dyrt.
Så svaret är att köpa i14s istället för i14, mycket "billigare"!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster