Tangband skrev:Hejsan !
Detta verkar ju intressant.Jag har en Mac.
Vad krävs för att köra musik från min NAS styrd från datorn till ett 3-vägs digitalt delningsfilter ( sex kanaler )
Vilken mjukvara behövs för att köra musiken och vilket externt ljudkort behövs ?
Om jag kan köra detta blir både yamaha wxc50 och dbx driverack pa 2 obsoleta. Men det kanske inte är så enkelt ?
Jag använder inte mac till vardags så jag har inte kolla på vilka spelare som gäller. Men du kan i princip använda vilken som, du behöver bara ett virtuellt ljudkort (Soundflower eller Blackhole tex) och sen väljer du det kortet som standard uppspelningsenhet. Sen låter du camilladsp fånga ljudet från Soundflower/Blackhole, processa det på lämpligt sätt, och skicka vidare till det riktiga ljudkortet.
För 3-vägs behöver du ett 6-kanaligt ljudkort som funkar på mac. Sen är frågan hur du vill styra volymen. Jag föredrar en hårdvaruvolymkontroll (dvs nån slags försteg, ett hemmabiosteg funkar fint) men det går också att köra mjukvaruvolym. En smidig lösning är att köra ljudet med hdmi ut till en hemmabioreceiver, den sköter ju då både da-omvandling och volym. Antar att man kan få ut 8 kanaler på hdmi från en mac.
kimmen skrev:Jag provade återskapa ett sladd-och-opamp-nystan jag har byggt som subfilter och det gick fint.
Sen kunde man ju utan en massa kopplande lägga till parametrisk EQ vilket var rätt intressant att experimentera med.
Jag har en enorm 25 Hz topp bland annat som mådde bra av att dämpas (även om den ibland gav ett "ballt" ljud).
Kör på Linux med ALSA och ett 5.1-kanals SoundBlaster SB1095 ljudinterface.
Kul val av Rust - har inte gjort några projekt i det men det verkar vara ett trevligt språk.
Råkade dock ut för att udda ordningens Butterworth-filter inte accepterades men jag har skickat en pull request på en enkel möjlig fix:
Rust är ett mycket trevligt språk att jobba i ja! Nu är den där buggfixen inlagd, tackar så mycket. Lustigt att ingen har märkt den innan, verkar inte vara många som använder Butterworth av udda ordning..
Belker skrev:Här har man suttit off-faktiskt en dag för att lära sig rePhase lite bättre, så dimper det här ned bakom ryggen. Kul!
Filter från rePhase funkar alldeles förträflligt i CamillaDSP

LarsF skrev:Väldigt intressant, imponerande arbete. Är det nån som fått fart på den på en Mac? Skulle vara bra med lite tips för att komma igång och testa.
Tackar! Kolla svaret till Tangband, men om du inte vill använda det till delningsfilter så räcker det ju såklart med en vanlig stereodac.