Moderator: Redaktörer
peterh skrev:Strålande ide !
Själv har jag "komponentboxar" där jag har ett begränsat antal värden ( det går inte åt så många med rör)
Rören förvarar jag i kartonger med en typ per låda, de större rören får bli staplade på hyllor.
Kunde bli bättre men "good enogh" just nu.
Philips sålde motstånd och kondingar i små papplådor som man kunde lägga i utdragslådor. Men det var länge sedan
man kunde gå in på "Servex" och köpa komponenter.
Bill50x skrev:Om man tänker sig förvara IC's och transistorer samt vissa kondensatorer så bör man även tänke på risken av ESD. Det gäller för övrigt även vissa typer av motstånd som kanske inte går sönder men får förändrade värden.
/ B
jbass skrev:Så här. Varför återuppfinna hjulet?
lennartj skrev:När jag ropat in ett osorterat större (minst 500 st) motståndssortiment från 1 ohm till 1 Mohm i en platkasse på Chalmers ETA decemberauktion https://eta.chalmers.se/auction/ för en spottstyver, fick jag tänka till lite.
När jag fått motstånden nästan gratis ville jag sortera upp dem på ett både billigt och lätthanterligt sätt.
Det blev en storpack C6 sverigekuvert i en lagom stor skokartong, ett kuvert per motståndsvärde.
Motstånd jag redan hade med olika effekttålighet och typ samlade jag i samma kuvert.
Det fanns ju gott om plats att skriva antal och sort på kuverten.
Jag använder systemet fortfarande.
xmag skrev:jbass skrev:Så här. Varför återuppfinna hjulet?
Är det en fiskelåda med lådor?
jbass skrev:xmag skrev:jbass skrev:Så här. Varför återuppfinna hjulet?
Är det en fiskelåda med lådor?
Det är sortimentaskar för elektronikkomponenter. Inte skitbilliga ska tillstås. Minimelf som referens.
Lasse- skrev:Hej har läst på nätet att sådanna där plastbackar som man kan köpa lite över allt ska vara statiska och inte så lämpliga för esd komponenter
Lasse- skrev:Har ett par labblådor med metallfilms motstånd av fabrikat Beyslag som jag har hittat på en loppis här i Stockholm tror jag
Att det var på 90 talet och jag fick dom nästan gratis men då ska man ha tur allt uppmärkt 10 ohm till 1Mohm 1 procent motstånd
Sånt brukar ju vara svindyrt
xmag skrev:Lasse- skrev:Har ett par labblådor med metallfilms motstånd av fabrikat Beyslag som jag har hittat på en loppis här i Stockholm tror jag
Att det var på 90 talet och jag fick dom nästan gratis men då ska man ha tur allt uppmärkt 10 ohm till 1Mohm 1 procent motstånd
Bra ordning!
Håller på med mina nu, tar en jäkla tid att sortera och märka upp.
Bill50x skrev:xmag skrev:Lasse- skrev:Har ett par labblådor med metallfilms motstånd av fabrikat Beyslag som jag har hittat på en loppis här i Stockholm tror jag
Bra ordning!
Håller på med mina nu, tar en jäkla tid att sortera och märka upp.
Passa på och mät upp dem också och anteckna avvikelse från nominellt värde så går det fortare att para ihop motstånd senare
/ B
DQ-20 skrev:Den här tråden är ju helsjuk. Jag gillar den!
/DQ-20
Kraniet skrev:Vadå? Duger det inte att ha allt huller om buller i en pappkartong?!?
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 31 gäster