https://about.ikea.com/en/behind-scenes/products-design/2022/06/09/how-the-record-player-by-ikea-and-swedish-house-mafia-came-to-be
Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Extremt ful var den i alla fall...
PerStromgren skrev:Conan skrev:Extremt ful var den i alla fall...
Ja, kanske, men jag ser en viss brutalsnygghet! Påminner om en del skivtvättarmaskiner!
"The OBEGRÄNSAD record player is powered by a USB" Rätt smart, då kan de spara in på nätaggregatet. Å andra sidan blir det inget effektmonster till motor.
Conan skrev:PerStromgren skrev:Conan skrev:Extremt ful var den i alla fall...
Ja, kanske, men jag ser en viss brutalsnygghet! Påminner om en del skivtvättarmaskiner!
"The OBEGRÄNSAD record player is powered by a USB" Rätt smart, då kan de spara in på nätaggregatet. Å andra sidan blir det inget effektmonster till motor.
Brutalsnygg? Nä bara ful. Ordinarie designteamet måste varit på semester och man lät kanske SHM rita hela skräpet? Allting "skär sig" i den designen. Men allting handlar väl om tycke & smak antar jag.
USB-C kan väl i dag lämna rätt mycket kräm med rätt nätagg?
PerStromgren skrev:"The OBEGRÄNSAD record player is powered by a USB" Rätt smart, då kan de spara in på nätaggregatet. Å andra sidan blir det inget effektmonster till motor.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:"The OBEGRÄNSAD record player is powered by a USB" Rätt smart, då kan de spara in på nätaggregatet. Å andra sidan blir det inget effektmonster till motor.
Det behövs inte. Så länge motorn snurar med rätt varvtal och tallriken är tillräckligt tung för att inte påverkas av spårens vindlingar aå är en svag motor snarast en fördel.
Men varför kontakterna på sidan?
/ B
Conan skrev:Och om formgivarna på IKEA hade slutat punda på med SHM och istället kollat på nån som kan det där med både hifi och design gör så hade de kanske landat i nåt sånt här:
peterh skrev:Conan skrev:Och om formgivarna på IKEA hade slutat punda på med SHM och istället kollat på nån som kan det där med både hifi och design gör så hade de kanske landat i nåt sånt här:
Det hoppas jag inte. Denna spelare är svår att greppa skivan då den är i plan med spelaren. En designkatastrof enligt mig !
Bill50x skrev:peterh skrev:Conan skrev:Och om formgivarna på IKEA hade slutat punda på med SHM och istället kollat på nån som kan det där med både hifi och design gör så hade de kanske landat i nåt sånt här:
Det hoppas jag inte. Denna spelare är svår att greppa skivan då den är i plan med spelaren. En designkatastrof enligt mig !
Skivan ligger tillräckligt högt för att greppas. Mycket elegant skivspelare. Men Ikeas är så där lagom brytalsnygg, inget kromat tjafs där inte.
/ B
peterh skrev:Bill50x skrev:peterh skrev:Det hoppas jag inte. Denna spelare är svår att greppa skivan då den är i plan med spelaren. En designkatastrof enligt mig !
Skivan ligger tillräckligt högt för att greppas. Mycket elegant skivspelare. Men Ikeas är så där lagom brytalsnygg, inget kromat tjafs där inte.
/ B
Den jag provade på 80-talet hade inte skivan greppbar, man fick använda naglarna för att få grepp på den. Då
avfärdade jag den som en designkatastrof och oanvändbar. B&O gjorde många bra saker men denna hörde inte dit.
Conan skrev:peterh skrev:Bill50x skrev:Skivan ligger tillräckligt högt för att greppas. Mycket elegant skivspelare. Men Ikeas är så där lagom brytalsnygg, inget kromat tjafs där inte.
/ B
Den jag provade på 80-talet hade inte skivan greppbar, man fick använda naglarna för att få grepp på den. Då
avfärdade jag den som en designkatastrof och oanvändbar. B&O gjorde många bra saker men denna hörde inte dit.
Ja men då låter vi IKEAs designteam höja skivtallriken 2 mm så har dom fått jobba lite för lönen också.
peterh skrev:Conan skrev:peterh skrev:Den jag provade på 80-talet hade inte skivan greppbar, man fick använda naglarna för att få grepp på den. Då
Ja men då låter vi IKEAs designteam höja skivtallriken 2 mm så har dom fått jobba lite för lönen också.
IKEA's skivspelare ser ok ut. Jag syftade på B&O 's designmiss
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Wolfie och 28 gäster