Moderator: Redaktörer
I-or skrev: Hur som helst finns det således ingen anledning till att fläska på med tjockare MDF eller stagning för lådor av ungefär denna typ.
Glebster skrev:Kvalitetsinlägg, kudos!
JM skrev:Hörbarhetet av strukturljudavstrålning kan möjligen som du antyder uppstå pga att lådans egenljud klingar av långsammare än högtalarelementet mätmässigt.
Klickljud/transient musik borde ge mätmässig påverkan men intensitetsmaskeringar och antegrad tidsmässig maskering torde inte ge någon hörbar påverkan.
Var förlägger du hörbarhetsgränsen när det finns som i ditt exempel med grundfrekvenser vilka mycket "starkare" än resonanstopparna i samma frekvensområde. Uppskattar om du har ngn studie som styrker hörbarhetsgränserna.
JM
Glebster skrev:Kvalitetsinlägg, kudos!
En motsvarande simulering och analys av några ’normalstora/normalkapabla’ subwoofers vore superintressant!
I-or skrev:Eftersom vi förutsätter att den övre gränsfrekvensen är 80 Hz och att LP-filtreringen har en branthet om 24 dB/oktav uppnår både MDF 19 mm och plywood 12 mm en ohörbar nivå för strukturljudet. Om man vill att basmodulen ska klara en gränsfrekvens om t.ex. 200 Hz krävs dock betydligt mer omfattande åtgärder för lådan.
I-or skrev:...
Om man hade tittat för frekvenser en bit ifrån resonans, så hade man i stort sett bara kunnat notera stelkroppsrörelsen, som t.ex. vid 100 Hz nedan. Om man tittar noga ser man dock att modformen är densamma som ovan, bara med mycket mindre amplituder utom förstås för membranet som rör sig ca dubbelt så mycket (massakontrollerad rörelse medför att förskjutningen faller med 1/f^2).
...
paa skrev:Vad händer om man t.ex bygger bakstycket som sandwich av två lager plywood med skjuvingsdämpning mellan skikten?
I-or skrev:MichaelG skrev:Apropå hårda vs mjuka fötter; För några år sedan experimenterade jag en del med spikes vs mjukfötter. Först fann jag att det lät bättre med spikes (och skrev en tråd om detta där det blev en del tumult) men efter en tids experimenterande fann jag att det trots allt lät bättre med mjukfötter (sd-fötter). En tid senare gjorde jag om experimenten, men var nu extremt noga med att högtalarna stod identiskt oavsett fot. Denna lilla detalj missade jag vid mina första experiment och jag kan nu konstatera att de skillnader jag hörde då inte hade med fötterna att göra, utan med att högtalarna hamnade någon centimeter närmare, eller längre ifrån angränsande väggar. När jag var extremt noga med identisk placering av högtalarna, så hör jag överhuvudtaget ingen skillnad mellan spikes, eller sd-fötter. Jag har klinkersbelagt betonggolv med tjock heltäckningsmatta.
Det är exakt den typen av iakttagelser som skiljer vetenskap från allmänt tyckande. Jag skulle säga att man i normalfallet inte hör skillnad mellan elastisk och stel uppställning. Det finns säkert ett hundratal andra faktorer som är många gånger viktigare.
I-or skrev:RolffRojs skrev:För en massa år sedan testade jag spikes och SD-fötter på parkettgolv..... Snip....
....
Återigen vill jag poängtera att det finns betydligt viktigare områden att fokusera sitt intresse på när det gäller ljudåtergivning.
Användare som besöker denna kategori: Byron och 27 gäster